۰۲ تير ۱۳۹۸ ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۸۱۳۵۳
IMG_8866

نشست دبیران و اعضای شورای مرکزی کانون های فرهنگی، هنری و مذهبی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور حسین سلیمی، رئیس دانشگاه، وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیران معاون فرهنگی در سالن نشست کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد.


به گزارش عطنا، شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست ضمن خوش‌آمد و خیرمقدم به فعالان و همکاران فرهنگی و هنری بیان کرد: نگاه دانشگاه علامه طباطبائی به کانون ها به هیچ وجه کارهای متعادل پژوهشی نبوده است. ما کانون های فرهنگی، هنری را نقطۀ استراتژیک و راهبردی برای دانشگاه می دانیم.


او ادامه داد: دانشگاه صرفاً جایی برای آموزش و پژوهش نیست. یعنی کارکرد و نقش دانشگاه برای جامعه چیزی فراتر از صرف آموزش های تخصصی است.


شالچی در ادامه افزود: دانشگاه یک محیط آرام و سالم برای پرورش فرهنگ و هنر فرد است، این کارویژه ای است که نهادهای دیگر نمی توانند انجام دهند. در نتیجه دانشگاه علاوه بر آموزش، تربیت و فرهیختگی انسان را هم بر عهده دارد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تصریح کرد: نگاه دانشگاه علامه طباطبائی به کانون ها علاوه بر تربیت و پرورش، «فرهیختگی» نیز هست که کارویژۀ اختصاصی دانشگاه است البته ابزار اصلی آن «کانون های فرهنگی و اجتماعی» هستند.


وی اظهار کرد: در دانشگاه های دنیا هم این هدف کم و بیش دنبال می شود. اگر ما فارغ التحصیلی داشته باشیم که استانداردهای بالایی هم داشته باشد اما در کار جمعی موفق نباشد آن فرد نمی تواند برای خودش موفق باشد. اگر فارغ التحصیلان با معدل های بالا داشته باشیم اما آن فرد کتاب خوان نباشد و یا با میراث هنری آشنا نباشد، فردی فرهیخته نیست.


شالچی در ادامه گفت: فردی که از دانشگاه علامه طباطبائی دانش آموخته می شود دانستن درس های تخصصیش کافی نیست. او باید با هنرها و میراث هنری و فرهنگی کشورش آشنایی داشته باشد و این جایی است که کانون ها می توانند نقش آفرینی کنند.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرنشان کرد: تاثیری که کانون گردشگری ما می تواند در بازدید از یک مکان تاریخی داشته باشد، خیلی رساتر از یک سخنرانی خواهد بود. حتی در حوزه هایی که با چالش روبه رو هستیم کانون های  آسیب های اجتماعی، هلال احمر و خیریۀ ما می توانند نقش آفرینی کنند و انسان هایی را تربیت کنند که نسبت به وضع جامعه‌شان احساس مسئولیت کنند.


وی افزود: اگر ذائقۀ موسیقی ما مشکل دارد این کانون مربوطه است که می تواند ما را با هنر فاخر آشنا کند. کانون فیلم و عکس می تواند در انتخاب فیلم مناسب کمکمان کند و لایه های پنهان فیلم ها را بشناسیم. از این جهت کانون ها نقش مهمی را دارند و می توانند در کارویژۀ اصلی دانشگاه که شامل «آموزش، پژوهش و فرهیختگی» است، تاثیر داشته باشند.


او در پایان تاکید کرد: ما در دانشگاه علامه طباطبائی دو سرمایه داریم؛ اولی دانشجویان این دانشگاه بخصوص کسانی که علاقه‌مند به فرهنگ، هنر و میراث این مرز و بوم هستند و دیگری ریاست دانشگاه است که این چنین به فرهنگ و هنر علاقه دارند. اگر این سرمایه های دانشگاه و فعالان در تعامل با یکدیگر باشند، می توانیم از پتانسیل بالای دانشگاه علامه طباطبائی استفاده کنیم تا این فرهیختگی ایجاد شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار