۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۸۱۱۰۵
روز دوم همایش «جهانی شدن و کانون های فرهنگی بدیل؛ گفت‌وگوهای فرهنگی ـ تمدنی ایران و آلمان»

همایش دو روزه «جهانی شدن و کانون های فرهنگی بدیل؛ گفت و گوی فرهنگی تمدنی ایران و آلمان» در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، ماندانا تیشه یار، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در این همایش گفت: اگرچه بسیاری از الگوهای آموزشی در دانشگاه های آسیایی بر پایۀ الگوهای دریافتی از کشورهای اروپایی بویژه در دورۀ استعمار برگرفته شده، اما مکاتب گوناگون فکری در حوزه های علوم اجتماعی و انسانی در دانشگاه های آسیایی و اروپایی در سده های اخیر تفاوت های چشمگیری با یکدیگر داشته اند.


وی ادامه داد: از این رو، ایدۀ گفت وگوی دانشگاهیان آسیایی و اروپایی که می تواند توسط دانشگاهیان ایرانی و آلمانی پا گیرد، ظرفیت آن را دارد که آغازگر شبکه گفت وگوی اندیشمندان جهان باشد.


تیشه یار افزود: برای هر آغازی، ما باید نخست حلقه هایی کوچک را در دو فضای مجازی و حقیقی شکل دهیم و سپس بر شمار حلقه ها و پیوند درونی میان آنها بیفزاییم تا بتوانیم شبکه را گسترش دهیم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: این کار بیش از هر چیز نیاز به برنامه ریزی و ارتباط گیری و استفاده از ظرفیت های فناوری های ارتباطی و نیز استفاده از زیرساخت های طراحی شده برای بین المللی سازی دانشگاه ها دارد.


وی در ادامه گفت: هدف از این همکاری های علمی، بیش از آنکه رقابت میان دانشگاه ها برای دستیابی به جایگاهی بالاتر در رتبه بندی های دانشگاهی، که امروزه آفت جان دانشگاه ها شده و رقابتی ناسالم را میان آنها دامن زده، بشود، به تلاش برای شکل دهی به جهانی بر پایه دوستی های علمی و همفکری برای بهبود شرایط زیست در گوشه و کنار جهان می انجامد.


مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی خاطرنشان کرد: با شکل دهی به تفکر میان فرهنگی، زمینۀ دستیابی پژوهشگران و خردورزان به گستره بزرگی از دانش تولید شده در سراسر جهان فراهم خواهد آمد و می تواند زمینه ساز انجام پژوهش های مشترک شود و این همان چیزی است که هدف اصلی بین المللی سازی دانشگاه ها بوده و این همان چیزی است که از سده نوزدهم به ماموریت اصلی دانشگاه ها تبدیل شده است.


تیشه یار افزود: به این ترتیب، می توان انتظار داشت که دانشگاه از معنای کلاسیک خود به عنوان یک مکان مشخص برای حضور دانشگاهیان (university) جدا شده و مفهومی نوین در قالب چند مکانی بودن را تجربه کند و گونه ای نوین از زیست خود را در قالب مفهومی همچون (multiversity) عرضه نماید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار