۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۰۲
کد خبر: ۲۸۰۶۷۷
حسین کلباسی‌اشتری، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مستشرقان به لحاظ نگاه بیرونی و راه نیافتن به ساحت قدسی حکمت ایرانی از عمق این حکمت بهره نگرفتند، گفت: بر ماست به عنوان میراث‌داران این حکمت به معارف درست آن اهتمام کنیم.


به گزارش عطنا و به نقل از ایکنا، حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر جلسه امروز، در ابتدای بیست و سومین همایش بزرگداشت ملاصدرا بیان کرد: مطابق سنت هر ساله، در آغاز خرداد و در روزی که با عنوان روز ملاصدرا نامگذاری شده است، همایش سالانه ملاصدرا به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا برگزار می‌شود و در سال جاری، با توجه به اینکه اول خردادماه مقارن با ماه رمضان بود، تصمیم گرفتیم که همایش، پس از ماه رمضان برگزار شود.
وی در ادامه افزود: هر ساله مطابق تصمیمی که شورای علمی بنیاد می‌گیرند، عنوانی که متناسب با مسائل، موضوعات و عناوین مهم در سطح جهان و کشور باشد، با عنوان کلیدی و محور مباحث انتخاب می‌شود و امسال نیز عنوان حکمت ایرانی و حکمت متعالیه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه حکمت ایرانی مانند خود ایران ریشه در تاریخ دارد، اظهار کرد: اگر گفته شود که قوم بی‌حکمت، بی‌ریشه است یا برعکس، سخن درستی است. حکمت ایرانی واقعیتی غیر قابل انکار است. هر چند در نوشته، کلمات و سخنان مستشرقان و غربیان انعکاس یافته است لیکن با همه این طول و عرضی که در نوشته‌ها موجود بوده است و از قرن ۱۶ میلادی تا عصر حاضر، اما متأسفانه غالباً از فهم عمق این حکمت باز مانده‌اند.
کلباسی اشتری با بیان اینکه نوشته‌های مستشرقان به لحاظ نگاه بیرونی و راه نیافتن به ساحت قدسی حکمت ایرانی از عمق این حکمت معمولاً محروم مانده‌اند، تصریح کرد: بر ماست به عنوان میراث‌داران این حکمت و کسانی که این سرمایه بزرگ را در این زمان در اختیار داریم به معارف درست آن اهتمام کنیم. همین معنا در فعالیت‌های بنیاد صدرا به عنوان یک عنوان پژوهشی در سطح وسیع مورد توجه بوده است.
وی در پایان افزود: در کشور و در ۴۰ سال اخیر گفتمان حکمی و فلسفی رونق و حیات دوباره یافته است، اما بی مبالغه بنیاد صدرا درخشش و رسالتی را بر عهده داشته که کمتر مؤسسه‌ای نظری این فعالیت را داشته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار