۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۳۲
کد خبر: ۲۸۰۳۹۸
ماندانا تیشه‌یار، استادیار گروه مطالعات منطقه‌ای مؤسسه آموزش عالی بیمه‌اکو

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی اظهار کرد: از مجموع تفاهم نامه های این دانشگاه تا پایان سال ۱۳۹۷، بیش از ۶۸ درصد اجرایی شده است.


به گزارش عطنا تیشه یار در ادامه افزود: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تفاهم نامه ها نسبت به آمار میانگین ۴۴ درصدی اجرای تفاهم نامه‌های همکاری علمی دانشگاه‌های ایرانی-که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شده– عملیاتی شده، بنابراین دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه خوبی قرار دارد.


وی تصریح کرد: در شرایطی که تبلیغات بین المللی علیه کشور بسیار افزایش یافته، حضور نخبگان فکری و دانشگاهی در مجامع بین المللی می‌تواند خنثی کننده بخشی از این تبلیغات باشد.


او ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهای علمی در سال‌های اخیر، گشایش درهای همکاری‌های علمی میان استادان و دانشجویان ایرانی با همتایان آنها در دیگر کشورها بوده است که هرگونه برخورد سلبی در این زمینه به حضور نوپای ایران در مجامع علمی بین المللی آسیب جدی می‌زند.


وی درباره تفاهم نامه‌های بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این تفاهم نامه‌ها اغلب با کشورهای آسیایی و اروپایی منعقد شده‌اند و زمینه اصلی، اجرای برنامه‌های تبادل استاد و دانشجو، راه اندازی دوره‌های مشترک و انجام پژوهش‌های مشترک بوده است.


مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: در سال ۹۲ شمار دانشجویان خارجی دانشگاه حدود ۵۰ بورسیه بود که در بهار ۱۳۹۸ این رقم به ۳۲۰ دانشجو اعم از بورسیه و شهریه پرداز رسیده است.


تیشه یار ادامه داد: تا پیش از این اغلب دانشجویان خارجی از کشورهای اسلامی، بویژه از همسایه هستند اما به تازگی شمار دانشجویان اهل روسیه، چین، کره جنوبی و اسپانیا نیز رشد چشمگیری داشته است. این دانشجویان در رشته‌های روزنامه نگاری، حقوق، روان شناسی، زبان‌های خارجی و زبان و ادبیات فارسی مشغول به تحصیل هستند.


وی تصریح کرد: اغلب دانشجوین بین المللی در خوابگاه‌های دانشجویی اقامت دارند همچنین در مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، آموزش‌های لازم را برای فراگیری این زبان می‌بینند.


تیشه یار عنوان کرد: اغلب دانشجویان خارجی در قالب تفاهم نامه‌های امضا شده و یا با معرفی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه علامه طباطبائی آمده و به تحصیل می‌پردازند.


وی تصریح کرد: دانشگاه در تلاش است تا سال ۱۴۰۰ شمار دانشجویان خارجی را به 5درصد کل دانشجویان دانشگاه افزایش دهد. از این رو، در حوزه‌های آموزشی و دانشجویی برنامه ریزی های لازم در این زمینه در حال انجام است.


مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به زمینه اجرای برنامه‌های تبادل استاد و دانشجو، گفت: این برنامه‌ها در قالب برنامه «اراسموس» که از سوی کمیسیون اروپایی پشتیبانی مالی می‌شود، در حال اجرا هستند.


مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در سال ۹۷ تأثیر چندان زیادی بر برنامه‌های تبادل نگذاشت، هرچند که شمار سفرهای علمی استادان برای شرکت در همایش‌های بین المللی را کاهش داد.


وی ادامه داد: دانشگاهیان امیدوارند تا مسئولان در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی، کاهش بودجه فعالیت‌های بین المللی دانشگاه‌ها را در اولویت آخر بگذارند تا ارتباط علمی ایران با جهان همچنان برقرار باشد.


تیشه یار یادآور شد: دانشگاه علامه طباطبائی در سال جاری افزایش شمار پژوهش‌های مشترک بین المللی و نیز راه اندازی دوره‌های مشترک تحصیلی با دانشگاه‌های معتبر در کشورهای گوناگون جهان را در دستور کار خود قرار داده است و تلاش می‌کند تا برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های بین المللی و دعوت از استادان سرشناس خارجی تدریس در این دانشگاه را ادامه دهد و زمینه حضور استادان و دانشجویان در مجامع بین المللی را فراهم کند.


گفتنی است، اتحادیه اروپا در سال ۱۹۸۷ برنامه‌ای را تدوین کرد که در آن می‌بایستی دانشگاه‌های اروپایی با اعطای بورس‌های تحصیلی نیروی انسانی جوان از کشورهای غیراروپایی جذب کنند این برنامه که برنامه اراسموس نام داشت در فناوری‌های پیشرفته شروع به جذب نیروی انسانی کرد و موفقیت آن به حدی بود که برنامه‌ای مشابه به نام SOCRATES programme نیز در سال ۱۹۹۴ دایر شد که تا سال ۱۹۹۹ ادامه یافت.

این برنامه با تغییراتی از سال ۲۰۰۰ تحت نام Socrates II programme از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۶ به جذب دانشجویان دیگر کشورها پرداخت و از سال ۲۰۰۶ جای خود را به Lifelong Learning Programme داده‌است که قرار است تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشته باشد.

در مجموع برنامه ERASMUS توانست ۲۱۹۹ دانشجو برنامه Socrates یک و دو، ۱٫۴ میلیون دانشجو را رهسپار اروپا کرد که این در نوع خود موفقیت بزرگ برای این قاره محسوب می‌شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار