۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۴۶
کد خبر: ۲۸۰۳۶۱
heydari falsafe

همایش بین المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی- تمدنی ایران و آلمان؛ جهانی‌شدن و کانون‌های فرهنگی بدیل» با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن فلسفۀ میان فرهنگی ایران و دانشگاه هومبولت آلمان ۲۵ و ۲۶ خردادماه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی برگزار می شود.



به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر احمد علی حیدری، عضو هیئت علمی گروه آموزشی فلسفه و دبیر علمی این همایش، ضمن اعلام این خبر گفت: این همایش با توجه به تفاهم‌نامه‌ی همکاری منعقده شده میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه هومبولت آلمان و به عنوان گام اول تحقق بخشیدن به این همکاری برگزار می شود. او با اشاره به لزوم طرح پرسش‌های جدیدی در این همایش افزود: نظریه‌های بدیل برای جهانی‌شدن، بیانی از کانون‌های فکری فرهنگی جدید است که به عنوان رقیب مدرنیتۀ جهانی‌شده قابل طرح هستند و مطالعات این موضوع در برخی از مراکر پژوهشی دانشگاه هومبولت آلمان در برلین در جریان است.

دبیر علمی این همایش با اشاره به زمینه برگزاری این همایش افزود: گر چه بعد از فروپاشی شوروی برخی تصور کردند که دوران غلبه‌ی بلامنازع غرب سرمایه‌داری آغاز شده است. اما رویدادهای دو دهه اخیر نشان داد که تصور رسیدن به جهانی یکدست، تصوری خام است و بحران‌های سال های اخیر نشان داد که جهان وارد صورت‌های جدیدی از رقابت شده است. این بحران‌ها باعث شده که مطالعه شرایط جهانی شدن و بررسی الگوهای بدیل و آیندۀ رقابت ها به موضوعی اساسی در اغلب رشته‌های علوم انسانی تبدیل شود.

او در همین خصوص تصریح کرد: یکی از رویکردها، در مطالعات جهانی شدن، رویکردهای نظری و فلسفی و بررسی تبعات آن در دیگر حوزه‌های علوم انسانی در دامنۀ وسیع آن است. در این گونه مطالعات به ریشه‌های فلسفی-نظری فرهنگ مدرن و گونه‌های مختلف نقد آن پرداخته شده و از این رهگذر راهی برای مطالعات در حوزه‌های انضمامی‌تر مثل علوم اجتماعی و سیاسی و دیگر شاخه‌های دانش بشری در عرصه‌های نظر و عمل فراهم می شود.


دکتر حیدری تجربه‌های ماه‌های اخیر سیاستِ جهانی که در آن منازعه‌‌های فرهنگی و نظری در خصوص مقابله با تمامیت‌خواهی آمریکا در اروپا ابعاد دامنه‌داری یافته است را یادآور شد و با توجه اهداف برگزاری این همایش دو روزه اضافه کرد: نیاز سرزمین ما، ایران برای یافتن مخاطبانی در اروپا برای این‌که در نقادی هژمونی آمریکا در ابعاد مختلف، از قابلیت‌های فرهنگی و نظری آن‌ها بهره‌مند گردد ضرروتی است که در این روزگار بیش‌تر از هر وقت دیگر آشکار شده است.

او مراودات و همکاری‌های نزدیک با دانشگاه‌های بزرگ و معتبر جهان؛کوشش برای تعریف طرح‌های بزرگ در باره‌ی شرایط جهان معاصر، آشنا شدن با دیدگاه‌ها و تفاوت نقطه‌نظرات نسبت به مسائل مشترک جهانی با توجه بیشتر به اروپا و خاورمیانه؛ جهان اسلام و جهانی شدن؛ اندیشه‌های نقادانه متفکران اسلامی معاصر در مقابل جهانی شدن و بیان آن در صورت‌های مختلف؛ تصور جهانی شدن فکر مدرن در اندیشه متفکران کلاسیک غرب و ظهور آن در صورت‌های مختلف؛ نقدهای متفکران غربی از جهانی شدن؛ مدافعان تفاوت و تبیین نتایج آن در موضوع جهانی شدن؛ کانون های جدید تمدنی و تفاوت آنها با فکر مدرن در سرزمین‌ها چین، هند، آمریکای لاتین و ایران؛ تبیین مفهوم فلسفی جهانی شدن به منظور تأمین چارچوب‌های نظری موضوع نیاز دیگر رشته‌های دانش را از محورهای مهم این همایش برشمرد.

لازم به ذکر است این همایش ۲۵ و ۲۶ خردادماه در دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه برگزار می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار