۰۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۱۸
کد خبر: ۲۸۰۱۷۹
دکتر حسین سلیمی

نشست «انجمن های علمی دانشجویی؛ ظرفیت ها و الزامات پویایی» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست در سخنانی گفت: حدود سال 81 بود که آن موقع معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی یکی بودند و بنده با ماموریت احیای حوزۀ فرهنگی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شدم. در زمان ما یکی از دستور کارهایمان راه اندازی انجمن های علمی دانشجویی بود. چون فکر می کردیم بدون انجمن های علمی، دانشگاهی به نام دانشگاه علامه طباطبائی قوام نخواهد گرفت.


سلیمی ادامه داد: دانشگاه احتیاج به یک جامعۀ مدنی دارد که در بین خود دانشجویان از یک طرف و استادان از سوی دیگر شکل بگیرد که به نوعی فعالیت علمی ماندگار شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: کانون های فرهنگی و اجتماعی و انجمن های علمی دو بال اصلی این حوزه بودند. دوستان در وزارت علوم فکر می کردند که انجمن های علمی در یک دانشگاه علوم انسانی راه نمی افتد به دلیل اینکه علوم انسانی عمدتاً کارش با فرهنگ و سیاست و اقتصاد است. بنده جزو کسانی بودم که مخالف این نظر بودم.


او یادآور شد: در این دوره، علیرغم همۀ کمبودها، فعالیت های انجمن های علمی به اوج خود رسیده است. در آن سال ها ما فکر می کردیم که انجمن های علمی باید چند عنصر قوام بخش داشته باشند. یکی نشریۀ علمی است. یعنی عنصر هویت بخش انجمن های علمی برخورداری از یک نشریۀ علمی است که با نشریات دانشجویی دیگر فرق می کند و ساحت علمی چه در مرزهای دانش، چه در تولیدات جدید و چه در ارائه اندیشه های تازه دارد.


سلیمی افزود: عنصر قوام بخش دوم یک گردهمایی علمی اثربخش است که هر انجمنی در سال یک یا چند گردهمایی هویت آفرین اثربخش داشته باشد.


وی گفت: عنصر قوام بخش سوم، فعالیت های مختلف در حوزه تولید علم است. ما فکر می کردیم و هنوز هم فکر می کنیم که عناصر قوام بخش این چنینی اگر وجود داشته باشد، انجمن علمی ما هویت می گیرد، یعنی یک ذات و بنایی پیدا می کند که جابه جا شدنی نیست. اکوسیستم های فناوری، کارآفرینی و تولید علم در دانشگاه علامه طباطبائی شکل بگیرد و یا اگر قبلاً بود و الان نیست دوباره احیا شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: اکوسیستم های علم و فناوری معمولاً با شرکت های دانش بنیان، با مجموعه هایی که تولید علمی می کنند و با مجموعه هایی که ابداعات علمی در آنها صورت می گیرد، تعریف می شود. دوستان من طرح دارند که بتوانند این اکوسیستم ها را در دانشکده های دهکده و دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی فعال کنند. اکوسیستم هایی که در آن سرمایه گذار، مکانیزم تولید دانش، آزمایشگاه تولید دانش و زمینۀ شکل گیری شرکت دانش بنیان است.


او تصریح کرد: در این مجموعه مرکزی در چند قدمی دانشگاه ان شاالله مرکز رشد شماره دو دانشگاه شکل خواهد گرفت. در درون دانشکده های ارتباطات، مدیریت و روان شناسی دوستان همکاری کنند و به اکوسیستم های کارآفرینی و دانش بنیان ملحق شوند. تمام امید ما این است که پایه اصلی اکوسیستم های کارآفرینی، نوآوری و دانش بنیان را انجمن های علمی تشکیل دهند و اگر اینطور شود انجمن های علمی ما پایه اصلی دانشگاه ما را در آینده تشکیل خواهند داد. یعنی در آینده ای نه چندان دور همه به دانشگاه علامه طباطبائی می آیند که به این اکوسیستم ها بروند و با کمک انجمن های علمی بتوانند ایده های خود را بارور کنند و فضای دانشی و کارافرینی خود را دگرگون کنند.


سلیمی ادامه داد: بسیار امیدوارم با گزارشی که همکاران من در حوزۀ معاونت فرهنگی ادائه کردند و خیلی به دوستان جدید و دوستان قدیم انجمن های علمی امیدوار هستند، بتوانیم به شکل گیری این کارها در دانشگاه کمک کنیم.


او در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم بخشی از کارهایی که در دانشگاه ما جاری هست یا به زمین مانده است به دست انجمن های علمی صورت بگیرد. این امور از توزیع و ارائه تولیدات علمی دانشگاه تا انجام بسیاری از امور روزمره مبتنی بر حوزه دانشی را شامل می شود. ما امیدواریم که انجمن های علمی به گونه ای خود را نشان دهند که ما حتی بتوانیم بسیاری از کارهای دانشگاه را به انجمن های علمی واگذار کنیم. آن وقت است که انجمن های علمی چنان مورد اعتماد ما قرار خواهند گرفت که حتی تولیدات خودشان می تواند مبنای کاری ما قرار بگیرد.


سلیمی تاکید کرد: اگر انتشارات دانشجویی انجام شود، بسیاری از تولیدات علمی شما در انتشارات دانشگاه به صورت کتاب علمی چاپ خواهد شد. ما معتقد به دانشگاه معرفت محور، معرفت آفرین و تاثیرگذار در عرصۀ اجتماعی هستیم. امیدواریم که بخشی از این نقش را شما ایفا کنید. آفت بزرگ این کار این است که عده ای بخواهند فعالیت های جناحی  و سیاسی خود را در قالب انجمن های علمی بیاورند. آفت این کار این است که ما دچار کشمکش سیاسی در بستر انجمن های علمی شویم. آفت دیگر هم کشمکش های فردی و گروهی است.


وی در پایان گفت که ان شاالله اکوسیستم های بسیار بارور و شکوفای علم و فناوری به همت شما در دانشگاه علامه طباطبائی شکل بگیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار