یکشنبه، 29 اردیبهشت 1398 18:22:21
آخرین اخبار
در مراسم «ایده تیم ملی فوتبال»؛

کاشی: برای ایجاد همبستگی باید از انگاره فوتبال وام گرفت

استاد دانشگاه علامه طباطبائی می گوید: ایماژ (انگاره) فوتبال نزدیکترین ایماژ به عرصۀ سیاست است. بنابراین می توان برای ایجاد همبستگی از ایماژ فوتبال در عرصه سیاسی استفاده کرد.

به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، محمد جواد غلامرضا کاشی در برنامه «ایده تیم ملی ایران» در فرهنگسرای شفق گفت: ایماژ عرصه سیاست، رقابت و قدرت است. ایماژ عرصه فوتبال هم رقابت و قدرت است. بنابراین از ایماژ فوتبال می توان در عرصه سیاست بهره گرفت.
وی ادامه داد: برای اینکه این رقابت به خشونت کشیده نشود باید از ایده مراقبت و تقویت دوستی بین انسان ها استفاده کرد.
کاشی با بیان اینکه در سال های گذشته و حداقل یک دهه اخیرتلاش کرده ایم تنها با ساختار سیاسی سخن بگوییم و کمتر عادت داریم که با هم حرف بزنیم ، افزود: پروژه تیم ملی در این راستا و شروعی برای گفت و گو در جامعه مدنی است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ما در یک شرایط ویژه ای بسرم می بریم که درک درستی از با هم بودن نداریم و نمی دانیم به چه معنا کنار هم هستیم و یک ملت به حساب می آییم.
وی افزود: دقیقا در زمانی که آتش تنازعات در جامعه بالا گرفته و همبستگی را در جامعه دچار مشکل کرده است این ایده مطرح شده است؛ در واقع در درست ترین زمان ممکن طرح شده است.
وی در این بخش از سخنان خود به نقد «ایده تیم ملی فوتبال» پرداخت و گفت: از پتانسیل های فوتبال خیلی در این ایده استفاده نشده است و بیشتر تاکید روی ایده مراقبت است. در حالی که نسبت ایده مراقبت با ایده اصلی خیلی واضح نیست.
وی با بیان اینکه به جای تیم ملی فوتبال در این ایده باید به تیم های باشگاهی فوتبال توجه می شد، گفت: یک مسئله و عاملی در این پروژه کم رنگ است و آن خون سیاست است. این امر باعث شده است که گفت و گو و با هم بودن در این پروژه یک حالت فانتزی به خود بگیرد. در واقع ایماژ فوتبال به اندازه کافی در این پروژه به کار نرفته است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور همبستگی عامل بسیار مهمی است، گفت: حتی در سطح فردی وقتی دختر و پسری با هم ازدواج می کنند و زیر یک سقف می روند نمی دانند رابطه آن ها متناسب با چه الگویی باید شکل بگیرد.
وی اظهار کرد: در عرصه سیاست هم سخن از همبستگی میلیونی است که هشتاد میلیون نفر باید با هم همبستگی و رابطه ارگانیک داشته باشند. این امر نیازمند الگو است.
وی ادامه داد: باهم بودن بی واسطه سخت است. عرصه سیاسی وقتی که می خواهد با قاعده خود به جامعه فرم بدهد یک ایماژی را تولید می کند که حلقه واسط و رابط بین جامعه با هم و با حکومت است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در عرصه سیاسی کشور در حال حاضر سه ایماژ وجود دارد، گفت: ایماژ اول، ایماژ معبد و کاخ است. در این ایماژ فرض بر این است که جامعه سیاسی در کلیت خود مانند معبد است. در معبد از طریق رهبر مذهبی با کانون مقدس ارتباط برقرار می شود و از بالا فیض بر همه نازل می شود. در این ایماژ تعبد نقطه کانونی است. ایماژ معبد در عرصه سیاست تعبد پذیری و پاک بودن از آلودگی ها است. ایماژ معبد رفتارهای فرد را به آسمان متصل می کند.
وی ادامه داد: کاخ هم در عرصه ملی مطرح می شود و ناسیونالیسم ایرانی نماد آن است که در آن شکوه و قدرت برجسته است.
کاشی ایماژ دوم را شعبانی و چوپانی دانست و افزود: در این ایماژ مردم همانند گوسفندانی تلقی می شوند که نیامند هدایت هستند. بنابراین چوپانی لازم است.
وی افزود: در این جا مفهوم گوسفند تحقیرآمیز نیست. بلکه گوسفندان به معنای حیوانات نجیبی هستند که ممکن است طعمه گرگ شوند و یا راه را گم کنند. بنابراین نیازمند چوپان هستند.
وی افزود: در این ایماژ طی مسیر، گذشت زمان، تدوام زندگی و حیات برجسته است.
کاشی ادامه داد: دستگاه های ایدئولوژیک در عرصه سیاست بستر اصلی تبلیغ این ایده هستند و پوزیسیون و اپوزیسیون ایرانی همین ایده را دنبال می کنند.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی ایماژ سوم را ایماژ دشت خلوت و یا میدان خالی بی سقف دانست و اظهار کرد: در این ایماژ مطرح می شود که ما نه معبد می خواهیم و نه کاخ و نه کسی را می خواهیم که ما را هدایت کند بلکه می خواهیم زندگی کنیم. هر کسی می خواهد زندگی شخصی خود را داشته باشد.
وی افزود: در این ایماژ زندگی مبتنی بر عقلانیت و خواسته ها فردی مورد توجه است. درک ما از دموکراسی هم در یکی دو دهه اخیر مبتنی بر همین ایماژ بوده است. همستگی در این گفتمان معنی ندارد.
کاشی با بیان اینکه، این ایماژها در عرصه سیاست ایران در حال جدال هستند، گفت: در این مملکت خیلی از تفاهم و گفت وگو خبری نیست . بعد از چهل سال هم که معبد خیلی شکل نگرفته است و الگوی شکوه کاخ سلطنتی هم جا نیفتاده است. الگوی رمه گی هم با این مشکل مواجه شده است که رمه گان بسیار هستند و امکان کنترل آن ها وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر این ایماژ میدان بی سقف است که در حال قدرت گرفتن است.
وی افزود: در نتیجه این مسئله، وضعیت کشور ما هر روز دچار بحران های زیان باری می شود اما مردم و حکومت احساس ناتوانی برای حل این بحران ها می کنند. بنابراین از ایماژ های تازه ای باید سخن گفت.
وی با بیان اینکه در عرصه سیاست، رقابت نباید به رقابت و مبارزه حق و باطق تبدیل شود گفت: در بازی حقیقت، حذف یک طرف باید اتفاق بیفتد. اما در بازیی که جنبه رقابت آن به جای حقیقت طلبی آن برجسته است وجود طرف مقابل برای شکل گرفتن بازی لازم است و صحبت از حذف دیگری نیست بلکه حتی به دنبال تقویت رقیب هستیم. چرا که پیروزی بر رقیب ضعیف چندان لطفی ندارد.
وی ادامه داد: ایماژ بازی مستلزم کثرت است. علاوه بر این در بازی مهارت مهم است و بازی مبنی بر خلق است. هر کسی در هر لحظه ای می تواند خلق تازه ای بکند.
وی تاکید کرد: اگر در موقعیتی هستیم که نمی دانیم چرا با هم هستیم. در این موقعیت هیچ ایماژ قدرتمندی همانند ایماژ فوتبال نمی تواند ما را به هم نزدیک کند.

هر کس قدم خود را بردارد

کاوه گرایلی ایده پرداز پروژه «تیم ملی فوتبال» هم با بیان اینکه این روزها با تراکم مشکلات گوناگون، سطح امید در جامعه به شدت کاهش یافته و ادامه این روند ما را با جامعه‌ای مستأصل و فردگرا روبرو خواهد کرد ، گفت: در چنین وضعیتی لازم است تا ما شهروندان به‌جای «تماشاگر» بودن و صرفاً طرح این پرسش که: «چه خواهد شد؟»، «بازی‌کن» این میدان شده و از یک‌دیگر بپرسیم چه باید بکنیم؟
وی ادامه داد: تیم ملی ایران طرحی با هدف باهمسازی است که به دنبال راه‌هایی برای ترویج مشارکت و بازی‌گری شهروندان در جامعه و افزایش همبستگی و سرمایه اجتماعی و نهایتاً ارتقای کیفیت زندگی ایرانیان است.
وی با اشاره به دلایل وام گرفتن از تیم ملی فوتبال برای افزایش همبستگی در جامعه اظهار کرد: این تیم برای همه ایرانی ها است و همه با آن احساس نزدیکی می کنند. این تیم مبنی بر یک شایستگی شکل گرفته و مبتنی بر رابطه قدرت و رانت نیست.
گرائلی ادامه داد: این تیم برخی گزاره های غلط که در مورد ایرانیان طرح می شود را به چالش کشیده است. از جمله اینکه ایرانیان کار گروهی بلد نیستند. خود باوری و اینکه ایرانیان نباید خود را ببازند از دیگر ویژگی های این تیم است.
وی با اشاره به حضور کی روش در تیم ملی گفت: حضور کی روش به عنوان یک مربی خارجی ارتباط دهنده این تیم با فضای بین المللی بود. همچنین در این تیم میل به پیشرفت وجود داشت و با وجود تیم بودن هر کدام از بازیکنان فردیت خود را هم حفظ کرده بودند.
وی با اشاره به عبور تیم ملی فوتبال از محدودیت ها و تحریم ها افزود: همه این ویژگی ها باعث شد از تیم ملی فوتبال ایده بگیریم و تلاش کنیم این ویژگی ها را به حوزه های فرهنگی و اجتماعی هم منتقل کنیم.
وی در مورد ویژگی های جام جهانی هم گفت: غیر سیاسی بودن، از قاب بین المللی برخوردار بودن، رقابت مبنتنی بر دوستی و سرگرم کننده از صفات برجسته جام جهانی است.
وی با بیان اینکه تعامل با دنیا یکی دیگر از ویژگی های جام جهانی است، افزود: همه این ویژگی ها باعث شد که ایده «همستان» با الهام از تیم ملی امید این بار برای پیگیری امید در حوزه های دیگر شکل بگیرد.
این ایده پردازغیریت سازی و امکان بروز خشونت را از ویژگی های نامناسب رقابت های فوتبال دانست و تصریح کرد: برای دوری از این مسئله ما یک الگوی مراقبت را به این پروژه اضافه کردیم. همچنین در پروزه همستان بر روحیه همکاری جمعی، پرهیز از خشونت، رویکرد ملی، پرهیز از خود خواری و خود باختگی و توجه به کثرت تاکید کردیم.
وی با بیان اینکه در این پروژه مرز گذاری بین ایرانیان خط قرمز است، گفت: در این پروژه می خواهیم بگوییم از مشکلات آگاه هستیم اما هرکس قدم خود را باید بردارد و باید تیم ملی ایران در همه حوزه ها باشیم.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *