یکشنبه، 29 اردیبهشت 1398 18:22:25
آخرین اخبار
رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه ای کشور در نشست بررسی عملکرد آموزش عالی ایران:

بیش از اندازه آموزش‌های نظری را گسترش داده‌ایم/ لزوم افزایش آموزش‌های مهارتی

نشست بررسی عملکرد آموزش عالی ایران با تاکید بر تعدد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از سلسله نشست های کمک دانشگاه به حل مشکلات کشور در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش عطنا، ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در این نشست گفت: این پدیده ای که با آن مواجه هستیم، در کشور تحت عنوان آموزش عالی فراگیر و آموزش عالی توده ای در مورد آن صحبت می کنند. من معتقدم برای اینکه موضوع کنکاش شود باید مبدا و ریشه تاریخی آن را فراموش نکنیم و نیم نگاهی داشته باشیم که چرا این پدیده در کشور اتفاق افتاده، دلایلش چه بوده و نهایتاً سیر تاریخی آن را باید حتماً مرور کرد.

صالحی عمران بیان کرد: گاهی اوقات ما اشتباه می کنیم و گذشته را فراموش می کنیم. این پدیده در دنیا هم اتفاق افتاد ولی چون ما همیشه عادت داریم از گذشته ها سریع عبور کنیم و درس نمی گیریم و این پدیده، خوب مطالعه نمی شود. مخصوصاً من معتقدم تجربۀ جهانی آن خیلی می توانست برای تنظیم مجدد یا ساماندهی آموزش عالی ما کمک کند.

او یادآور شد: فراموش نکنیم که آموزش عالی ما در اوایل انقلاب حدود ۱۸۰هزار نفر جمعیت برای آن ذکر می کنند. با تعداد محدودی دانشگاه که در حقیقت یکی  از چالش های اصلی ما این بود ما کمبود نیروی انسانی متخصص داریم، البته کارکردهای مختلف دارد و باید به کارکردهای مختلف آن هم توجه کرد. ولی اصلی ترین نیاز ما در آن دوران کمبود نیروی انسانی متخصص بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: حدود ۱۸۰هزار نفر جمعیت دانشجو با تعداد محدودی دانشگاه داشتیم. ما به شدت به نیروی انسانی متخصص نیاز داشتیم. در شرایط حاضر، گاهی وقت ها ما به صدور نیروی انسانی متخصص هم می پردازیم. من معتقدم آموزش عالی کارکردهای بسیاری داشته است. البته هر کدام از اینها باید به تنهایی در بررسی عملکرد آموزش عالی مطالعه شود.

صالحی عمران تاکید کرد: ما شکل های مختلفی داریم، یکی از لحاظ تعداد دانشجویان است که می توانیم بگوییم نزدیک به ۴میلیون نفر جمعیت داریم. می شود از جنبه های مختلفی  این پدیده را بررسی کرد. هر کدام از این ها باید جداگانه تحلیل شوند.

وی ادامه داد: گاهی وقت ها اینها را کنار هم تحلیل می کنیم و رشد کمّی را مورد انتقاد قرار می دهیم که این درست نیست. اگر صرفاً از لحاظ تعداد مراکز آموزش عالی بخواهیم نقد کنیم، ممکن است جای نقد وجود داشته باشد. شاید از این دریچه ما این تعداد نیاز نداشتیم. شاید اگر ما دانشگاه جامع تری در کنار هم داشتیم و تعداد مراکز آموزش عالی دانشگاهمان کمتر بود، بهتر بود.

او در ادامه افزود: وقتی وارد تعداد جمعیت دانشجویی می شویم، تعداد ۴میلیون جمعیت دانشجو شاید زیاد نباشد. سراغ تنوع صدور تحصیلی می رویم. این ۴میلیون نفر در بین کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری توزیع شدند. شاید ما در ایران رشد زیادی را در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری داریم، آیا ما این شکل تنوع صدور تحصیلی را با این شکل می پذیریم؟ آیا بهتر نبود مدل های دیگری داشتیم؟ دوره های کاردانی ما وسعت پیدا می کرد. اگر بخواهیم روی اعضای هیئت علمی صحبت کنیم، تعداد اعضای هیئت علمی خود را مقایسه کنیم با اوایل انقلاب، آیا به این تعداد اعضای هیئت علمی نیاز داریم؟ به نظر می رسد که اگر ما تعداد اعضای هیئت علمی مناسبی داشته باشیم و خیلی از آنها وارد فعالیت های پژوهشی و سایر فعالیت ها غیر از آموزش عالی می شدند، در آن صورت این تعداد را شاید بتوان پذیرفت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه افزود: نباید یکسره نقد کرد. نباید یکسره آموزش عالی را نابود کرد. باید در آن تمرکز کرد و اجزای درونی آن را نگاه کرد. اگر بخواهیم به تنوع آموزش عالی هم نگاه کنیم، از لحاظ آموزش به آموزش های مهارتی و آموزش های نظری تقسیم می شود.

او تاکید کرد: ما بیش از اندازه آموزش های نظری را گسترش داده ایم. اگر ما این تعداد جمعیت دانشجویی داشتیم و به طرف آموزش های مهارتی و کاربردی هدایت می کردیم (البته به شکل صحیح)، من گسترش کمّی به تنهایی را نقد به آن دارم. یعنی اگر ما سوق می دادیم و این تعداد دانشجوهای نظری نداشتیم بلکه در کنار آن می بایست مانند سایر مناطق دنیا آموزش های مهارتی داشتیم.

صالحی عمران در ادامه گفت: اگر شما  آمار آمریکا را نگاه کنید، ۴۰درصد دانشجویان آن، آموزش های مهارتی هستند. یا بسیاری از کشورهای اروپایی را نگاه کنید هجوم دانشجویان به طرف رشته های مهارتی به مراتب بیشتر است. نمی شود صرفاً رد و تایید کرد. یا توجه به دولتی و غیر دولتی بودن داشت. چقدر دولتی ها را گسترش دهیم و چقدر غیر دولتی ها را گسترش دهیم. یا حضور زنان را در آموزش عالی به عنوان یکی از بحث هایی که در آموزش عالی فراگیر و توده ای است، را بحث کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: آیا این تعداد جمعیت دانشجویان خانم ها باید باشد یا نباشد؟ ما باید از منظر مختلفی این پدیدۀ آموزش عالی را نقد و بررسی کنیم. این حرکت نخبه گرایانه ای به طرف مسائل بوده است. من معتقدم که بعضی از نقدها را در درون سیستم آموزش خود هم داریم. ولی یادمان باشد ریشۀ بسیاری از مشکلات آموزشی شاید با اصلاحات آموزشی حل نشود و بحث توجه به رشد اقتصادی، تولید ناخالص ملی، فعالیت های اقتصادی، فعالیت های توسعۀ سیاسی و توسعۀ اقتصادی خیلی موثر هستند.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *