۰۴ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۷۹۶۶۹
عباس اسدی، عضو هیئت علمی گروه روزنامه‌نگاری دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه

در عصر حاضر، با گسترش فضای مجازی اخبار جعلی که بر بستر فضای دوم و به یاری ابزاری چون رسانه های اجتماعی، مجالی مناسب تر برای تولید و انتشار توسط دولت ها، احزاب، سازمان ها، گروه های تروریستی و  و اینترنت مقوله اخبار جعلی به یک معضل بزرگ و جدی تبدیل شده است. ضمن اینکه بنا به دلایل گوناگون از جمله مجهز نبودن افراد به سواد رسانه ای امکان تشخیص آن از اخبار واقعی بسیار سخت است.


به گزارش عطنا و به نقل از سینا پرس، عباس اسدی در تعریف اخبار جعلی گفت: اخبار جعلی شامل یکسری اطلاعات نادرست و شایعات است که خواسته یا ناخواسته از مراجع خبری رسمی و غیر رسمی منتشر می شود.


این استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: اگر اخبار جعلی به صورت خواسته و از روی عمد منتشر شود که اغلب نیز اینگونه است به منظور جهت دادن به افکار عمومی و برای رسیدن به منافع  از سوی عده ای خاص که عموما نیز از صاحبان قدرت هستند، انجام می شود.


وی با اشاره به اینکه اخبار جعلی و شایعات از دیرباز مطرح بوده است گفت: از زمانی که انسانی وجود داشته اخبار جعلی و شایعات نیز وجود داشته است.


اسدی اظهار کرد: اصلا اینگونه نیست که شبکه های اجتماعی و منابع خبری غیررسمی دست به انتشار اخبار جعلی بزنند، بلکه گاهی رسانه های رسمی از روی عمد اقدام به این کار می کنند که البته گاهی رویکرد مثبتی پشت این اقدام است.


اصل نخست در کار رسانه این است که تا زمانی که به صحت و سقم خبری اعتماد نداریم، اقدام به انتشار آن نکنیم.
این کارشناس ارتباطات با اشاره به رسانه‌ها، مخاطبان، دولت‌ها، احزاب به عنوان عاملان اصلی تولید و انتشار اخبار جعلی، در رابطه با علل رشد این مقوله در سال های اخیر عنوان کرد: ظهور و گسترش تکنولوژی های نوین و تکثر رسانه ای و در دسترس قرار گرفتن رسانه ها و ظهور شهروند خبرنگاران باعث دامن زدن بر پدیده اخبار جعلی شده است.


وی برای جلوگیری از این پدیده داشتن سواد رسانه ای برای مخاطبان و اخلاق حرفه ای برای اصحاب رسانه را از ضروریات دانست و ادامه داد: اصل نخست در کار رسانه این است که تا زمانی که به صحت و سقم خبری اعتماد نداریم، اقدام به انتشار آن نکنیم.


اسدی در رابطه با اهداف انتشار اخبار جعلی گفت: اگر اقدام به این کار ناخواسته باشد که قطعا به دلیل غیرحرفه ای و عدم سواد اصحاب یک رسانه است اما در صورتی که این کار عامدانه باشد بی شک بهره‌برداری‌های سیاسی و اقتصادی در پس آن قرار دارد.


وی با بیان اینکه در هرحال، فرهنگ ایرانیان فرهنگ شفاهی است و در چنین فرهنگی اخبار جعلی و شایعات به راحتی نفوذ می کند، گفت: وقتی مراجع رسمی و مسوولان در رابطه با یک موضوع که دغدغه افکار عمومی است سکوت کنند و صادقانه با مخاطبان خود رو به رو نشوند اخبار جعلی و شایعات در آن جامعه اوج می گیرد و بعد کار بسیار سخت تر از پاسخگویی تکذیب آن شایعات است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار