یکشنبه، 29 اردیبهشت 1398 18:22:29
آخرین اخبار
نمایندۀ سازمان بازرسی کل کشور در نشست بررسی عملکرد آموزش‌عالی ایران:

ما می خواهیم نظام آموزش‌عالی کشور یا سیاست‌های حاکم بر آموزش‌عالی کشور را با قانون بسنجیم

نشست بررسی عملکرد آموزش عالی ایران با تاکید بر تعدد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از سلسله نشست های کمک دانشگاه به حل مشکلات کشور در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش عطنا، دکتر برادران، نمایندۀ سازمان بازرسی کل کشور در این نشست در سخنانی گفت: از اینکه دانشگاه علامه طباطبائی به درخواست سازمان بازرسی جواب مثبت داد و موضوع آسیب شناسی نظام آموزش عالی را مورد پیگیری قرار داد تشکر می کنم. سوالی را ابتدا مطرح می کنم و آن اینکه مبنای اظهار نظر در مورد نظام آموزش عالی ما چه است؟ با چه ملاکی می توانیم بگوییم که نظام اموزش عالی ما دارای کارکرد درستی است یا دارای کارکرد غلط و نادرستی است؟

او ادامه داد: من این را از دید وظایفی که سازمان بازرسی کل کشور دارد، خدمت استادان بزرگوار عرض می کنم. به استناد قانون، سازمان بازرسی کل کشور دو وظیفه و تکلیف برعهده دارد، اول نظارت بر اجرای صحیح قوانین است. می دانید که در کشور ما مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع قانون گذار مقرراتی را وضع می کنند که بر دستگاه ها و افراد حاکم می شود. سازمان بازرسی نظارت می کند که آیا این مقررات و قوانین به درستی اجرا می شود یا نه.

برادران گفت: وظیفۀ دوم سازمان بازرسی که به نظر من وظیفۀ مهمتری است، وظیفه نظارت بر حسن جریان امور است. این امر در سازمان خودمان هم هنوز به یک جمع بندی کامل نرسیده ایم که دارای چه مفهومی است و وسعتش مربوط به چه محدوده ای می شود. اما به هر حال آنچه که مدنظر سازمان است این است که ما می خواهیم نظام آموزش عالی کشور یا سیاست های حاکم بر آموزش عالی کشور را با قانون بسنجیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم اعمال سلیقه فردی یا شخصی خودمان را ملاک قرار دهیم که ببینیم آیا آموزش عالی کارکرد درستی داشته است یا خیر. به مباحث استادان محترم که دقت نظر داشتم، به نظرم می رسد که از درون آموزش عالی به آن نگاه می کنند. به نظر من می رسد که اگر ما فضایی را فراهم کنیم که از بیرون به آموزش عالی نگاه کنیم این نگاه بیرونی می تواند ما را به یک راهکاری برساند که آیا آموزش عالی ما به کارکرد اثربخش خودش رسیده است یا خیر.

او در ادامه افزود: ما در اینجا چند بحث داریم. آیا قوانینی که حاکم بر آموزش عالی کشور است، به درستی عمل شده اند یا خیر؟ ما طی برنامه هایی که در حوزۀ آموزش عالی داشتیم، موضوع را رصد کردیم. شاید یکی از دلایلی که نظام آموزش عالی کشور به خوبی نتوانسته عملکرد خود را اثربخش کند در حوزۀ قوانین و مقررات بوده است. به هر حال افرادی بودند که نتوانستند به آن قوانین تسلط داشته باشند یا به عمد در اجرای قانون تخلف کردند.

برادران گفت: سوال اساسی من این است، آیا تا به حال یک بررسی شده است این قوانینی که بر آموزش عالی کشور حاکم شده، قوانین درست و صحیحی بوده یا خیر؟ یا ما می توانستیم قوانین دیگری را وضع کنیم وقتی که مجریان قوانین می خواستند این قوانین را اجرا کنند عملکرد بهتری در دست داشته باشند؟ ما الان با مراجع متعدد تصمیم گیر مواجه هستیم. الان به عنوان نماینده بازرسی کل کشور در مقام  اظهار نظر نیستم. ما هنوز بررسی هایمان کامل نیست. ما از دانشگاه های مختلف خواهش کردیم که راجع به این موضوع به ما کمک کنند. چون هنوز بررسی های ما تکمیل نیست و  نمی توان نظر داد.

او یادآور شد: ما چندین مرجع برای قانون گذاری در حوزه آموزش عالی داریم. اولین آن مجلس شورای اسلامی است. مجلس شورای اسلامی قوانین ناظر بر آموزش عالی کشور را تصویب می کند. بعد قوانین توسعه را گذاشتند. مجموعه آموزش عالی کشور، مجموعه مدیران ما دردانشگاه ها، چه قدر با مواد ۶۲ و ۶۳ و ۶۴ قانون برنامه ششم توسعه آشنایی دارند؟! چون که در این قوانین رویکردها و مبانی و سیاست های توسعه در آموزش عالی کشور مشخص شده است. الان اگر من در مقام اظهار نظر بخواهم باشم ، سوال بکنم ، مثلا دانشگاه علامه طباطبائی در این پازل قانونی چه نقشی از توسعه را داشته است؟! آیا آماری وجود دارد؟!

برادران افزود: بعد از مجلس شورای اسلامی ما شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم. نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در سیاست گذاری علم و در توسعه آموزش عالی کشور چه است؟ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی به موازات مجلس شورای اسلامی حرکت کرد یا در طول آن بود یا در عرض آن بود؟ اینها مباحثی است که ما  کنکاش می کنیم و امیدواریم به یک نتیجه خوب برسیم. البته مجلس شورای اسلامی مانند کمیسیون آموزش و پژوهش با ما همکاری خوبی دارند. دانشگاه های مختلف با ما همکاری های خوبی دارند و ما به یک جمع بندی نهایی خواهیم رسید.

او در پایان گفت: خیلی امیدوار هستیم که این استادان بزرگواری که در این جلسه حضور دارند و همچنین سایر افرادی که خودشان می شناسند در این عرصه به ما کمک کنند. قطعاً بازرسی کل کشور از بضاعت علمی مانند شما برخوردار نیست. ما یک بضاعت علمی خیلی محدود  با تنوع و گستره فعالیت زیاد داریم. اینکه بتوانیم در این موضوع به صورت تخصصی و علمی کار کنیم، اقرار می کنیم که این توانمندی را نداریم، برای همین از استادان بزرگوار خواهش می کنیم که در این مسئله به ما کمک کنند.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *