۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۷۹۴۶۲
علی خاکساری در نشست «حمل و نقل سبز» در دانشگاه شهیدبهشتی

علیرغم ثبات نسبی در قیمت ارزهای خارجی، قیمت خودروها روندی افزایشی را تجربه می‌کند؛ افزایش قیمتی که یک اقتصاددان ارتباط آن را با دلار منتفی می‌داند و معتقد است که برخی دست‌اندرکاران و شرکت‌های خودروسازی، خود سیاست آشفته کردن بازار خودرو را در پیش گرفته‌اند.


به گزارش عطنا، افزایش قیمت خودرو در کشور از آن دست مقولاتی است که در ماه‌های گذشته بسیار محل ابهام و بحث بوده است. در شرایطی که قیمت دلار برای ماه‌ها ثابت بوده است و حتی نسبت به قیمت اوجی که داشته، ماه‌هاست که کاهش چشمگیری یافته است، قیمت خودرو همچنان بالا است و روند افزایشی آن ادامه هم دارد.


در این رابطه علی خاکساری رفسنجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی درباره دلایل این مسئله و احتمال تاثیرپذیری آن از افزایش قیمت دلار اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو هیچ ارتباطی به گرانی دلار ندارد. کما اینکه دلار در ماه‌های گذشته نرخ ثابتی داشته اما قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است. حتی افزایش ناگهانی قیمت‌ها در گذشته هم ربطی به دلار نداشت.


خاکساری رفسنجانی با بیان اینکه برخی دست‌اندرکاران و شرکت‌های خودروسازی سیاست آشفته کردن بازار خودرو را در پیش گرفته‌اند، ادامه داد: اصلی‌ترین عوامل آشفته کردن بازار خودرو، شورای سیاست‌گذاری خودرو و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند. شورای سیاست‌گذاری خودرو متشکل از خودروسازان و قطعه‌سازان است که منافع شخصی خود را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت هم به شدت تحت تأثیر خواسته‌های سیاست‌گذاران خودروسازی قرار دارند و به جای اینکه به فکر منافع کلان باشند، صرفاً به منافع خود فکر می‌کنند.



تولید ساده‌ترین کاری است که می‌شود انجام داد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه خودکفایی در صنعت مفهوم غلطی است، بیان کرد: آن زمانی که خودروسازان این شعار را مطرح کردند دانسته یا نادانسته صنعت خودروسازی و چه بسا چه کل صنعت را به این گرداب فعلی وارد کردند.


وی ادامه داد: واقعیت این است که تولید ساده‌ترین کاری است که می‌شود انجام داد. اتفاقاً در حال حاضر بیشترین نگرانی در دنیا بابت بازاریابی برای فروش محصولات است، نه تولید آن. در حالی که در کشور ما تولید را به مسئله سخت و مهمی تبدیل کرده‌اند که امروز نتیجه آن را می‌بینیم.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه خودروی پراید که می‌گویند ۱۰۰ درصد قطعات آن را خودمان تولید می‌کنیم، در واقع ۹۰ درصد آن به خارج وابسته است، گفت: این قضیه مانند وابستگی صنایع پتروشیمی ژاپن است که علی‌رغم مستقل بودن کاملاً به نفت ایران وابسته است.


او با تاکید بر ضرورت وجود بازار رقابتی برای بهبود کیفیت و قیمت کالاهای تولید شده نیز اظهار کرد: چون در حوزه خودرو بازار رقابتی وجود ندارد و مبنا بر اجحاف بر مصرف‌کننده گذاشته شده است، کوچک‌ترین مسئله‌ای در واردات باعث فشار بر تولید می‌شود.



انحصار تولید به انحصار قطعه‌سازی تبدیل شده است

خاکساری رفسنجانی معتقد است مشکلات خودروسازی از انحصار تولید خودرو به انحصار قطعه‌سازی تغییر کرده است و عده‌ای انگشت شمار انحصار ورود یا تولید این قطعات را برعهده گرفته‌اند که قطعات بی‌کیفیت را از چین وارد می‌کنند یا خود، آنها را با کیفیت پایین می‌سازند.


وی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت هم تحت تأثیر قطعه‌سازان قرار گرفته است، بیان کرد: واقعیت این است که در حال حاضر قطعه‌سازان در حال بلعیدن خودروسازان هستند آنها در مواقع خاص قطعات را به تولیدکننده نمی‌دهند تا حداکثر منافع خود را تأمین کنند.


این استاد دانشگاه در ادامه راهکار برون رفت از این شرایط را باز کردن درهای کشور برای واردات خودرو ارزیابی کرد و ادامه داد: در حوزه خودروسازی هیچ تحریمی وجود ندارد و آنهایی که دم از تحریم خودرو می‌زنند، خود دلالان خودرو و دلالان تحریم هستند. ما در حال حاضر می‌توانیم از هر کشوری بهترین قطعات و خودروها را وارد کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار