۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۷۸۸۱۱
دکتر شجاع احمدوند

جشن «هفته آموزش» با حضور معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، معاونان آموزشی دانشکده‌ها، کارکنان آموزشی و دانشجویان برگزیده المپیاد و رتبه‌های برتر آزمون سراسری 97 در سالن آمفی تئاتر دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.


به گزارش عطنا، شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه در ابتدای این مراسم از زحمات نادر نعمت الهی، معاون سابق آموزشی دانشگاه تشکر و قدردانی کرد و گفت: از مدیران، کارشناسان و روسای آموزش دانشکده ها تشکر می کنم. تاکید اصلی در دورۀ جدید معاونت آموزشی بر کیفی‌سازی این حوزه است.


احمدوند گفت: کارشناسان آموزش به استناد آیات 25 تا 28 سورۀ طه که می‌فرماید: «رب اشرح لی صدری و یسرلی امری و احلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی» باید چهار ویژگی داشته باشند. نخست، برخورداری از شرح صدر و نگاه فراخ، پذیرش انواع خواسته‌های دانشجویان و استادان دانشگاه است. او ادامه داد: این خصلت، زمینۀ موفقیت هر فردی است. چرا که موجب می‌شود تا با حلم و بردباری امور دانشجویان پیگیری شود.


او در ادامه افزود: ویژگی دوم، آسان‌سازی امور است. این حقیقت مهمی است که کارشناس آموزش، بخشنامه‌، آیین نامه و قوانین و مقررات سخت و گاه دست و پاگیر را با زبان ساده و قابل فهم همگان در اختیار دانشجویان جوان قرار ‌دهد تا با آگاهی از مسیر و جهت حرکت خود امور درسی و علمی خویش را پی بگیرند.


احمدوند ویژگی سوم را گفتار بی‌تکلف، بدون پیچیدگی، صریح و آسان دانست و اظهار کرد: گاهی پیچش های زبانی موجود، ابهام در انتقال معنا را موجب می‌شود. اگر فردی از قدرت حل عقده‌های زبانی و تسهیل گری آن برآید می‌تواند با مخاطبان خود بویژه دانشجویان که قشر فرهیخته اما جوان و احتمالاً کم تجربه هستند به سهولت دیالوگ و ارتباط برقرار کند.


او گفت: ویژگی چهارم، استدلال در بحث و گفتگو است. مخاطب کارشناسان آموزش یا استادان هستند یا دانشجویان که هر دو گروه اهل تفکر استدلالی هستند. لذا باید توان استدلال و گفت و گوی خود را بالا ببرند. به جای ارائه مطالب کم محتوا و سطحی، دیدگاه‌های عمیق و استدلال خود را به مخاطبان ارائه دهند و رضایت توأم با فهم را در مخاطبان خود تقویت کنند.


معاون آموزشی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود کارشناسان ارزنده‌ای که بخش مهمی از این خصایل چهارگانه را دارند، ما نیرو و موتور محرکه لازم برای کیفی‌سازی آموزش را در اختیار داریم. اما قدری وزن ستادی  اجرایی ما سنگین شده و فرصت تفکر، سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه‌ای را از ما گرفته است. اگر قدری چابک تر باشیم می‌توانیم سیاست‌های جدید و نوگرایانه خود را پیش ببریم. لذا باید بخشی از وظایفی که دانشکده‌ها به خوبی می‌توانند انجام دهند را بسیار دقیق و حساب شده، تفویض و بخش سیاستگذاری و نظارتی ستاد دانشگاه را تقویت کنیم.


احمدوند ادامه داد: از این رو از همه مدیران این حوزه و دانشکده‌ها درخواست می کنم که نظرات خود را برای تحقق این سیاست و کیفی سازی و در گام نخست چابک سازی ستاد آموزشی دانشگاه به ما اعلام کنند تا ما در یک فرایند تعاملی و گفت و گو با استادان صاحب نظر، برنامه ای برای کیفی سازی به سرعت تهیه و ارائه دهیم.


گفتنی است، در ادامه این مراسم، غیاثی، مدیر تحصیلات تکمیلی و طاهری، مدیر دفتر برنامه ریزی، آموزش، سنجش و نظارت دانشگاه دیدگاه‌های خود را در جهت سیاست جدید معاونت آموزشی ارائه کردند. در پایان این مراسم از دانشجویان برتر، کارشناسان نمونه، مدیر و معاون ستادی نمونه، رؤسای برگزیده آموزشی ادارات و برای اولین بار از معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی برتر دانشکده ها‌ (دکتر نیلی احمد آبادی، معاون آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی) تقدیر شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار