۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۷۸۷۲۶
قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور

همایش ملی خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه در دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، قبادی دانا، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این همایش گفت: در جامعه ما، خانواده یکی از مستحکم ترین و با قوام ترین نهادهایی است که در بستر جامعه قرار دارد.


او ادامه داد: موضوع اختلال اتیسم موضوعی است که در گذشته کمتر با آن آشنا بودیم و با اطلاع رسانی و نهادهای مردمی و دانشگاهی، مردم با اینگونه اختلالات آشنا شدند.


قبادی دانا اظهار کرد: شاید بزرگترین کمکی که به خانواده هایی که دارای فرزند اتیسمی هستند می توان انجام داد این است که این اختلال را بتوانیم به جامعه معرفی کنیم. این اختلال یک اختلال رشدی تکاملی است که در فرد ایجاد می شود و یک سری اختلالات در هیجانات فرد در رفتار ایجاد می کند.


وی خاطرنشان کرد: ممکن است شرایطی ایجاد شود که این اختلال با یک سری بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود و شاید با اختلال شنوایی توسط پزشکان اشتباه گرفته شود و در خانواده ها فکر کنند که این فرزندشان آنها را دوست ندارد و تمایلی به آنها ندارد و اینکه این کودک بیشتر از تنهایی خوشش می آید و با کودکان دیگر ارتباط نمی گیرد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد، اولین کسی که متوجه تفاوت رفتاری در کودک اتیسمی می شود، خود خانواده است. طبیعتاً آشنایی اولیه خانواده ها با شکل بیماری و علائمش می تواند موثر باشد. البته اگر غربالگری رشد و تکامل در کشور به طور فراگیر صورت بگیرد به طور سیستماتیک این کودکان، زودتر شناسایی می شوند.


قبادی دانا یادآور شد: اگر خانواده اطلاعات کافی نداشته باشد، پیشنهاد ما این است که این موضوع غربالگری رشد و تکامل به صورت نفوذ بالا انجام شود. در سطح کشور در جوامع شهری و روستایی می تواند کمک مهمی انجام دهد. سن تشخیص زود هنگام در کمک به کنترل این اختلال طبیعتاً موثر است. این کودکان، نیاز به رفتار درمانی، گفتار درمانی، کار درمانی و آموزش مهارت های اجتماعی دارند.


او در ادامه اظهار کرد: همانطور که یکی از علائم این کودکان این است که یک کاری را به صورت کلیشه ای تکرار کنند، همانطور هم خانواده و درمانگر بتواند این مسئله را چند بار برای آنها تکرار کند.


رئیس سازمان بهزیستی در ادامه گفت: کلمه «تکرار» برای این خانواده ها و درمانگران بسیار مهم است و خانواده نباید از تکرار خسته شود. صبر و حوصله یکی از مهمترین مولفه های لازم برای افرادی است که با افراد دارای اختلال اتیسم مواجه پیدا می کنند. طبیعتاً عوامل مختلفی در ایجاد این اختلاف ها موثر است. یکی از مهمترین اینها عوامل ژنتیکی است. گرچه چند عاملی است اما بعضاً از این اختلالات ژنتیکی به عنوان اختلال مادر زاد یاد می شود و این مفهوم را القا می کند به ذهن که مادر مقصر است.


وی در ادامه یادآور شد: در برخی فرهنگ ها دیده می شود و حق این کودکان است که مانند سایر کودکان زندگی سلامت و کامل را با حفظ منزلتی که باید داشته باشد که انسان را در بستر جامعه بتوانند داشته باشند و این نیاز است که همه کمک بکنیم برای اینکه این ها بتوانند به این موضوع دست پیدا کنند. یعنی مسئولین جامعه، مردم، خانواده، همسایه ها، اقوام و همه باید این اختلال را بشناسند.


قبادی دانا اظهار کرد: برخی از پزشکان متخصص کودکان، حتی شناخت کامل ندارند. معاینه این افراد شرایط خاص خودش را دارد. طبیعتاً این افراد مسائل خاصی دارند که شناخت این ها و آگاهی از وضعیت آنها می تواند کمک کننده باشد که زندگی مناسبی داشته باشند. چه خوب است که این همایش ها با مجموعه های مردم نهادی که در این زمینه کار می کنند پیوند بخورد و خانواده ها در این همایش ها حضور پیدا کنند و یک تسکین باشد برای این خانواده ها و آگاهی بخشی باشد برای آنها و حس همدردی را حس کنند که جامعه دانشگاهی، مردم، مسئولان و بخش های مختلف با آنها دارند.


او در ادامه خاظرنشان کرد: به همت و تلاش همکاران بنده در سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر حدود 90 مرکز توانبخشی و آموزشی روزانه در 31 استان کشور فعال است و حدود 3هزار از افراد دارای اتیسم را پذیرش می کنند و کمک می کنند به اینکه، آنها بتوانند به یک زندگی مناسب اجتماعی در سطح جامعه برخوردار برگردند.


رئیس سازمان بهزیستی در ادامه گفت: سامانه الکترونیکی غربالگری طیف اتیسم در سال اخیر راه اندازی شده است که به صورت مجازی هم می توانند خانواده ها مراجعه کنند، اطلاع رسانی کنند و آگاهی بخشی برای آنها صورت بگیرد.


او در پایان اظهار کرد: در پایان نیاز هست که سیاست گذاران سلامت کشور با کمک جامعه دانشگاهی بتوانند یک سری شرایط مناسبی را ایجاد کنند. چتر حمایتی بیمه اگر که قرار بگیرد روی خدماتی که اینها نیاز دارند، گفتار درمانی، رفتار درمانی، کار درمانی و آموزش هایی که برای رفتار های اجتماعی و در موضوع اشتغال و حرفه آموزی برای اینها سازمان فنی حرفه ای می تواند کمک کند. چرا که اینهایی که در سن های بالاتر هم قرار می گیرند بتوانند حرفه ای را داشته باشند و همچنین حمایت از این خانواده ها که مشکلات عدیده ای دارند. باید مورد توجه قرار بگیرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار