۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۷۸۵۷۷
دکتر شجاع احمدوند

همایش بین المللی مسائل سیاسی ایران با حضور عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، شجاع احمدوند، معاون آموزشی و جواد کاشانی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم گفت: در 40 سال بعد از انقلاب اسلامی دوره ای از تغییرات مهم ایجاد شده است. به طور مثال ساختار سیاسی ایران تا حدود زیادی پیچیده شده است. شکاف های اجتماعی در حوزه های مختلف وجود دارد. مسئلۀ دین و دولت به عنوان یکی از مسائل جدید در دورۀ بعد از انقلاب اسلامی مطرح شده است.


او ادامه داد: سیاسی و ایدئولوژیک شدن دین یکی از نوآوری هایی بود که در دوره بعد از انقلاب الگوی بی نظیری در جهان امروز مطرح کرد. امکان های دموکراتیک شدن قدرت در حالی که قبل از انقلاب چنین چیزی کم رنگ بود. الگوی انقلابی حکومت اسلامی در ایران یک الگوی جدیدی است؛ پیوندی بین ایدئولوژی اسلامی و انقلابی گری که مشخصۀ نظام اسلامی است وجود دارد.


احمدوند گفت: اختلافات منطقه ای و بین المللی که در سطوح مختلف شاهد بخشی از این هستیم از جمله مسائلی است که از یک سو فرصت ها و امکان ها را برای رشد و توسعه فراهم کرده اند و از سوی دیگر چالش ها و مشکلاتی را فراهم کرده اند که همۀ آنها جامعۀ ایران را پیچیده تر و نیازمند مطالعۀ بیشتر کرده است. بنابراین گروه علوم سیاسی دانشگاه ما به عنوان یکی از گروه های بسیار مطرح در عرصۀ مسائل علمی کشور این مسائل را از منظر علوم سیاسی مورد بررسی قرار داد.


وی در ادامه افزود: برگزار کنندگان این همایش امیدوار هستند که گام نخستی را برای شناخت این فرصت ها و این امکانات از یک سو و چالش ها و مسائلی که گاهی تبدیل به شبه بحران ها می شوند از سوی دیگر مورد بررسی قرار دهند و در نهایت بتوانند با یک توصیۀ سیاستی برخی از این شرایط و امکان ها، و چالش ها را به سیاست گذاران حوزه های مختلف گوش زد کنند.


احمدوند گفت: برای این همایش شش هدف مشخص در نظر گرفته شده است، که کاربست روش ها و نظریه های علم سیاست مدرن برای حل مسائل و مشکلات امروز، انباشت ادبیات نظری برای شناخت مسائل، تعامل و هم اندیشی جامعۀ علوم سیاسی ایران در بررسی کارنامۀ 40 ساله، شناسایی چالش های سیاسی و اقتصادی این دورۀ 40 ساله و نیم نگاهی برچالش های احتمالی آینده، تعیین شرایطی که بر اساس آن بتوان از فرصت های سیاسی امکان هایی را برای حل مشکلات جامعه تدارک دید و پیدا کرد و تعیین راهکارهای گذر از مشکلات و بحران ها و فراهم آوردن فرصت های سیاسی را شامل می شود.


او گفت: ما باید از شرایط تئوریک و انتزاعی فراتر برویم. بر این اساس ما این شش هدف اساسی را بر سه محور مورد نظر قرار دادیم. نخست حوزه نهادی دولت، حکومت و بوروکراسی است. دیگری حوزۀ سیاست و سیاست گذاری عمومی است و آخرین حوزه، حوزۀ دولت_جامعه است که ارزیابی انتقادی  این ها می تواند هدف بعدی ما باشد. لازم به ذکر است که 10 مقاله از کشور های خارجی برای ما رسید که 6 مورد آنها توسط داوران انتخاب شد و در مجموع 27 مقاله از بین 91 مقاله برای این مراسم پذیرفته شدند که در کتاب مجموعه مقالات چاپ خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار