۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۱۳
کد خبر: ۲۷۸۴۲۴
n83296603-72996678

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت علمی نمونه کشوری در بیان ویژگی های اساتید گفت: معلم و استاد افرادی هستند که باید قدرت شاگردپروری و بازتولید خود در نسل های بعدی را داشته باشند تا شاهد شکاف میان نسل های اول دانشگاهی و نسل های بعدی نباشیم.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، هادی خانیکی در بیست و هفتمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری و چهارمین همایش آموزش عالی، ضمن قدردانی از وزیر و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انتخاب اعضای هیات علمی از جایگاه والای استادی و معلمی سخن گفت و عنوان کرد: نام روز معلم به اعتبار شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری انتخاب شد. از این رو در ارزش گذاری چنین شخصیتی باید به حیات دوزیستی وی در حوزه و دانشگاه اشاره کرد. وی انتقال دهنده مسائل دانشگاه به حوزه بود و مفاهیمی چون حق، عدالت و آزادی را در ادبیات حوزوی دنبال می کرد.
خانیکی با اشاره به ضرورت استفاده از تجربیات شهید مطهری، ادامه داد: یکی از تجربه های بزرگی که می توان از وی آموخت، این است که حضور در کلاس را نوعی عبادت تلقی می کرد و از تعلیم به جای تبلیغ استفاده نمی کرد. وی معتقد بود معلم باید در کلاس از لوازم معلمی استفاده کند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه از مرحوم دکتر علی شریعتی به عنوان الگوی دانشگاهیان یاد کرد و گفت: اگر دانشگاهی به دنبال دستیابی به سطوح بالایی از دیانت باشد، باید به شریعتی برسد؛ چرا که وی توانست کلاس های درس را از داخل دانشگاه به بیرون از دانشگاه ببرد.
به گفته وی، مرحوم شریعتی در شرایطی که نمی توانست در دانشگاه تدریس کند، به جای برگزاری کلاس های کوچک دانشگاه، درس و کلاس خود را با جمعیتی حدود 4 هزار نفر در حسینیه ارشاد برگزار کرد.
خانیکی با تاکید بر اینکه این دو چهره از سرمشق های معلمی نمونه در شرایط کنونی هستند، گفت: شرایط امروز کشور در وضعیتی خطیر و در تنگنا قرار گرفته است؛ از این رو از دانشگاه و معلم انتظار می رود تا به التزام اجتماعی پاسخ مثبت دهد.
وی با اشاره بر لزوم اندیشیدن به ایران، تصریح کرد: دانشگاه باید روزنه های خود را به سوی جامعه و مسائل آن باز کند.
خانیکی اظهار داشت: اگر روزی فیلسوف فرانسوی می گفت من می اندیشیم، پس هستم، دانشگاهیان نیز به عنوان مسئولان کشور باید عنوان کنند اگر به مسائل ایران می اندیشیم، پس هستیم. این تنها یک شعار نیست بلکه امکان هایی برای تحقق آن نیز وجود دارد.
عضو هیئت علمی برجسته کشور در ادامه به نتایج برخی پژوهش های اجتماعی در حوزه سرمایه و اعتماد اجتماعی اشاره کرد و گفت: نتایج آخرین تحقیق در باره موج سوم سرمایه اجتماعی در سال 97 نشان می دهد که از میان 27 نهاد مورد ارزیابی، دانشگاه و مدرسه، دارای بالاترین اعتماد سازمانی بوده و در 2 جایگاه نخست قرار گرفته اند.
وی همچنین با اشاره به پژوهشی دیگر در حوزه اعتماد تعمیم یافته در میان گروه های صنفی، اظهار داشت: از میان 20 گروه صنفی مورد بررسی، معلمان، کارگران، پزشکان و دانشگاهیان بالاترین میزان اعتماد را کسب کرده اند. چنین نتیجه ای نشان می دهد دانشگاه در بازسازی سرمایه اجتماعی به عنوان مساله کنونی جامعه، نقش دارد.
استاد ارتباطات علامه طباطبائی نقش آفرینان اصلی دانشگاه را در مثلث استاد، دانشجو و مدیریت لحاظ کرد و گفت: این سه ضلع مثلث می توانند ظرفیت دانشگاه ها را بالفعل سازند.
به اعتقاد خانیکی، استاد با انگیزه و با فضل، دانشجوی علاقمند و مدیریت لایق در قالب فعالیت های نهادی به یاری جامعه ایران و مسائل کشور می آیند.
وی ادامه داد: بخش دیگری از اقدامات در حوزه فردی صورت می گیرد. ضروری است استادان دانشگاه چند ساحتی عمل کرده و تنها در حوزه تخصصی خود باقی نمانند.
خانیکی با اشاره به ویژگی های استاد دانشگاه اظهار داشت: استاد دانشگاه باید قدرت ارتباطی داشته باشد، بتواند با جامعه، مدیران و شهروندان ارتباط برقرار کند، اهل گفت وگو باشد، زبان گفت وگو با بیرون از دانشگاه و نهاد های حرفه ای، اجرایی و مدنی را بیابد.
این استاد نمونه در ادامه ضمن تقدیر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انتخاب اعضای هیئت علمی نمونه بر اساس برخی شاخص ها به بسترهای مهم این انتخاب اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید به خانه اول یعنی خانواده و خانه دوم، دانشگاه توجه کرد. همسر و فرزندان، خانه و پناهگاه امنی بوده اند که به هر یک از ما کمک کردند با دغدغه کمتر به دانشگاه پناه ببریم. همچنین در دانشگاه نیز توجه مدیریت ها و نوع رابطه ما با دانشجویان چنین امکانی را فراهم ساخته است.
وی عنوان کرد: استادان دانشگاه و جامعه دانشگاهی باید در همین شرایط دشوار حضور داشته و خستگی ها را در دانشگاه مرتفع سازند.
خانیکی همچنین از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواست تا اصلاح مقررات و آیین نامه های دانشجویی در راستای اعتباربخشی به علم، معلم و دانشجو صورت گیرد.
وی افزود: اصلاح آیین نامه باید به گونه ای صورت گیرد که به استاد و دانشجو برای ورود به مسائل دشوار جامعه شجاعت بخشد؛ چرا که با توجه به شرایط کنونی، دانشگاه «مسئله محیط» با شرایط کنونی ناسازگار بوده و در فرآیند توسعه قرار نمی گیرد.
بیست و هفتمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری صبح امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برخی از معاونان و مدیران وزارتخانه و روسای دانشگاه‌ ها و مراکز پژوهشی به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد و 13 عضو هیات علمی نمونه کشوری معرفی و تجلیل شدند.
در این مراسم، خانیکی نیز به عنوان استاد پایه 26 رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبائی به عنوان اعضای هیئت علمی نمونه کشوری معرفی و توسط وزیر علوم تقدیر شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار