۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۷۸۱۷۱
باغ سیب مهرشهر کرج

باغ سیب، باغ سیب کرج، باغ سیب دانشگاه علامه طباطبائی، باغ سیب مهرشهر، اینها و اینها کلماتی هستند که به گوش دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه علامه طباطبائی رسیده است.


امروز خبرنگار عطنا، همراه با چندی از مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین جمعی از مسئولان شهرداری کرج راهی باغ سیب متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی شد.


در این بازدید مهندس صدری، مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر عبدالرحیم نیکخواه، مشاور اجرایی رئیس دانشگاه، پیمان بضاعتی پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج و مهندس جلیلی معاون شهرسازی شهرداری مهر شهر از روند احیای باغ سیب دانشگاه علامه طباطبائی بازدید کردند.


به گزارش عطنا، باغ سیب مهرشهر کرج، مشهور به باغ سیب شمس از گنجینه‌های ژنتیکی گیاهی و یکی از بزرگترین سرمایه‌های زیست‌محیطی و از جاذبه‌های گردشگری کلان‌شهر کرج است. باغی که قدمت آن به دوره پهلوی بر می گردد و قسمتی از محوطه تاریخی کاخ زیبا و معروف مروارید به حساب می‌آید.


مهندس صدری، مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای احیا و نوسازی باغ سیب اشاره کرد و گفت: مساحت کل باغ سیب بیش از ۳۰۰ هکتار است. این باغ از دو قسمت تشکیل شده است. یک بخش آن مساحتی برابر با ۲۸۰ هکتار است که مالکیت آن را بنیاد مستضعفان بر عهده دارد. اما قسمت دیگر از این باغ که در دهۀ 70 برای طرح جامع دانشگاه به دانشگاه علامه طباطبائی واگذار شد حدود ۸۰ هکتار است که متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی است.  صدری تصریح کرد: در ابتدا قرار بود طرح تجمیع دانشگاه در این اراضی صورت پذیرد اما در ابتدای دهه ۸۰ و به همت مسئولان وقت دانشگاه، اراضی موجود پردیس دهکده المپیک در اختیار طرح جامع قرار گرفت و تجمیع دانشگاه در آنجا آغاز شد.


مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: از آن دوره به بعد کاربری کشاورزی اراضی باغ سیب همچنان حفظ و تاکنون نگهداری از آن در قالب کاربری یاد شده در دستور کار قرار گرفته است.


او گفت: با توجه به قدمت درختان مثمر واقع در بخشی از اراضی دانشگاه که جزئی از باغ سیب معروف هستند و عمدتاً دورۀ باروری مفید آنها به اتمام رسیده و یا به دلیل پیر سنی دچار بیماری و آفت های متعدد شده اند، لزوم جایگزینی درختان اصلاح شده جدید و مقاوم نسبت به آفات و با مصرف کمتر آب و عملکرد بالاتر از حدود یک سال و نیم قبل توسط مسئولان دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.


صدری تاکید کرد: مقرر شد که از ۴۰ هکتار باغ که از دهه های گذشته موجود بوده و هم اکنون به صورت پراکنده حدود ۲۰ هکتار آن باقیمانده است در طرح نوسازی و بازسازی آن که طرح آن طی سال گذشته توسط دانشگاه به کمسیون باغات کرج ارائه شده است، احیا و بازسازی شود.


وی در ادامه افزود: پس از اخذ مجوزهای لازم و طی برنامه زمان بندی احیا و بازسازی باغ، مقرر شد در سال ۹۸ حدود 16 هکتار درختان جدید یعنی حدود ۱۶هزار اصله نهال درخت میوه کاشته شود که تا حال حاضر 10 هزار آن کاشته شده است و مابقی آن تا پایان سال 98 کاشته خواهد شد.


بضاعتی پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در این بازدید با اشاره به تعاملات خوبی که میان شهرداری کرج و دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است، گفت: با تعاملات و گفت و گوهایی که داشتیم عملیات احیا و کاشت در اراضی متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی در مهرشهر کرج آغاز شده است.


وی با اشاره به نوع درختانی که در این منطقه کاشته شده است، اظهار کرد: در این زمین در حال حاضر پایه های اصلاح شدۀ درخت گلابی کاشته شده است که با کاشت حدود 40 هکتار درخت، ریه های تنفسی شهر هم تقویت خواهد شد.


رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج در ادامه بیان کرد: با توافقی که با دانشگاه علامه طباطبائی داشته ایم، طرح کاشت درختان و سیستم آبیاری آنها از طریق یکی از شرکت های متخصص در این حوزه و با مشاوره آن شرکت، توسط دانشگاه در حال انجام است.


وی در پایان از حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بابت پیگیری هایشان در جهت احیای این زمین و سایر مسئولان این دانشگاه تشکر و قدردانی کرد.


در ادامه این بازدید مهندس صدری گفت: بنا بر قولی که به دوستان در شهرداری داده بودیم می بایست 40 هکتار را درختکاری و احیا کنیم. از این بخش تا امروز حدود 10 هکتار آن درختکاری شده است و حدود 6 هکتار دیگر هم در حال کاشت است.


صدری در ادامه تصریح کرد: حدود 24 هکتار دیگر هم با آماده شدن مقدمات لازم برای کاشت و اخذ مجوز برای جایگزینی درختان پیر محقق خواهد شد.


وی در پایان سخنان خود از شهرداری کرج، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، مهندس جلیلی و مهندس سعادت، شهردار مهرشهر که مجوزهای لازم برای دیوارکشی دور زمین را صادر کرده اند، تشکر کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار