۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۷۸۱۵۷
مهناز مصطفایی

پنجمین همایش آموزش زبان انگلیسی 11 اردیبهشت ماه در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان های خارجی برگزار می شود. به همین دلیل مصاحبه ای با خانم دکتر مهناز مصطفایی، دبیر علمی این همایش انجام شده است که مشروح آن را در زیر می خوانید.


خانم دکتر لطفاً در خصوص این همایش توضیحات بیشتری ارائه دهید؟


تاکنون چهار همایش آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است و این همایش پنجم است. شروع این همایش در سال 1388 بود که پس از سال ها، گروه زبان و ادبیات دانشگاه اقدام به برگزاری اولین همایش آموزش زبان انگلیسی کرد. از همان ابتدا مقرر شد که این همایش به صورت دوسالانه برگزار شود. البته دومین همایش با یک وقفه چهار ساله برگزار شد و اکنون نیز همایش پنجم است. آنچه مهم است این است که همایش آموزش زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبائی جای خود را به عنوان یکی از معتبرترین و علمی ترین همایش‌های این حوزه باز کرده است. کمتر کسی است که با آن آشنا نباشد، از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این حوزه گرفته تا دانشجویان هر سه مقطع. بسیاری از بازخوردهایی که در چهار دوره گذشته گرفته ایم مثبت بوده است. اینها همه باعث شد تا گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه به فکر برگزاری همایش پنجم باشد. لذا، از آذر ماه گذشته مجوزهای لازم از شورای پژوهشی دانشگاه اخذ شد و فراخوان مقالات اعلام شد که خوشبختانه استقبال بسیار زیادی از آن شده است. همینجا لازم است از معاونت پژوهشی دانشگاه و نیز مسئولان دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی تشکر کنم.


اهداف همایش پنجم چیست؟


همایش آموزش زبان انگلیسی به صورت خاص در خصوص مسائل و ابعاد مختلف این حوزه است. در واقع پژوهش‌هایی که در مورد تجزیه و تحلیل کلام، منظورشناسی، روش تدریس، سنجش دانش زبانی، آموزش زبان و تکنولوژی، زبان انگلیسی با اهداف خاص، مطالعات فرهنگی و آموزش زبان، تربیت معلم و... به این همایش ارسال شده‌اند. این پژوهش‌ها در قالب مقاله و به صورت شفاهی و یا پوستر ارائه خواهند شد و آخرین دستاوردهای این حوزه را به بحث و بررسی می‌گذارند. موضوع همایش پنجم، پیوند نظریه با عمل است و مقالات پذیرفته شده نیز در این راستا بوده‌اند.


سطح همایش ملی است یا بین المللی؟


این همایش یک همایش ملی و یک روزه است، اما در دوره چهارم و همچنین این دوره ما توانستیم از پژوهشگران بنام حوزه زبان شناسی کاربردی و آموزش زبان در سطح بین المللی دعوت کنیم و خوشبختانه و با همکاری امور بین‌الملل دانشگاه توانستیم اقدامات لازم برای حضور این استادان را در روز همایش انجام دهیم. در این همایش، استادان برتری از دانشگاه‌های معتبر دنیا خواهیم داشت که البته روز قبل از همایش، یعنی روز دهم اردیبهشت ماه نیز از وجود آنها در برگزاری کارگاه ها استفاده خواهیم کرد. خوشبختانه از این کارگاه ها هم استقبال بسیار خوبی شده است.


آیا برنامه جنبی دیگری نیز دارید؟


علاوه بر کارگاه ها که از طرف پژوهشگران بین المللی دعوت شده برگزار خواهد شد، در روز سه شنبه 10 اردیبهشت کارگاه هایی دیگر نیز توسط اساتید ایرانی برگزار می شود.


خانم دکتر، لطفاً در خصوص تعداد چکیده هایی که به همایش رسیده و تعدادی که پذیرش شده توضیح بفرمایید؟


امسال حدود 480 چکیدۀ مقاله به دبیرخانه همایش رسید. این تعداد چکیده در مقایسه با دوره قبل رشد بسیار زیادی را نشان می دهد. می توان گفت که بسیاری از پژوهشگران، استادان و دانشجویان این حوزه به دلیل اعتبار بالای این همایش به ما اعتماد کرده اند. خوب البته معلوم است. دانشگاه علامه طباطبائی سال هاست که به نوعی قطب مطالعات زبان و زبان شناسی بوده و هست. ما این شاخص را در خصوص انتخاب رشته دانشجویان نیز شاهد هستیم. اکنون با کادر علمی مجربی که در حوزه آموزش زبان در گروه زبان و ادبیات انگلیسی داریم یکی از قطب های این حوزه در ایران و حتی منطقه هستیم. نکته دیگری که شاید دلیل این اعتماد باشد تعامل اعضای گروه با سایر اساتید، دانشجویان و پژوهشگران بخصوص از دانشگاه های دیگر است. این تعامل دلیل شناخته شدن پتانسیل های موجود گروه و دانشگاه ما شده است. اما از این تعداد در نهایت و پس از داوری های بسیار دقیق 90 مقاله برای ارائه شاهی و 37 مقاله جهت ارائه به صورت پوستر پذیرفته شد.


در خصوص داوری مقالات توضیح می فرمایید؟


بله، حتماً. ما ازحدود 70 استاد و عضو هیئت علمی این حوزه که بیشتر از دانشگاه های معتبر بودند برای داوری چکیده های رسیده استفاده شد. به جرئت می توان گفت که اکثر داوری ها با دقت زیادی انجام شده و حتی در مرحله اول همانندجویی شده اند. به هر حال، داوری و قضاوت کار سختی است اما در این همایش سعی شد ملاک ها و استانداردهای لازم برای یک مقاله علمی لحاظ شود. تمامی این 127 چکیده در کتابچه چکیده مقالات پنجمین همایش آموزش زبان انگلیسی توسط انتشارت دانشگاه علامه طباطبائی به چاپ رسیده است که در روز همایش در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.


خانم دکتر، از اینکه وقت خودتان را به ما اختصاص دادید ممنونم. اگر در آخر نکته پایانی دارید بفرمایید؟


بنده هم از شما تشکر می کنم که به شناخته شدن بیشتر این همایش کمک می کنید. البته، من باید از آقای دکتر اسمعیل علی سلیمی، دبیر اجرایی همایش و همه استادان و دانشجویانی که در حال فعالیت در کمیته اجرایی همایش هستند تشکر و قدردانی کنم. همچنین از همه استادانی که از دانشگاه های مختلف چه در فرایند داوری و چه با ارسال مقاله به اعتبار این همایش افزودند سپاسگزارم. طبق برنامه، آئین افتتاحیۀ این کنفرانس با حضور معاون محترم پژوهشی دانشگاه، هیئت رئیسه دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، و استادان مطرح رشته‌های زبان و ادبیات انگلیسی، زبان شناسی و مطالعات ترجمه در سطح ملی و بین المللی برگزار خواهد شد. امیدوارم بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده برای این همایش دست پیدا کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار