۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۷۷۹۶۰
زند مقدم 2

صبح سرد بهاری اردیبهشت ماه در طبقۀ سوم سازمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی مهمان رئیس مرکز چاپ و انتشارات این دانشگاه بودیم تا دربارۀ سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و فعالیت های غرفۀ این دانشگاه در نمایشگاه گفت و گو گنیم. زند مقدم که دکتری آموزش زبان انگلیسی دارد به گرمی به سوال های ما پاسخ داد. در دست چاپ، در حال صفحه آرائی، در مرحلۀ ویراستاری، تجدید چاپ و... اینها از جمله کلماتی است که روی تختۀ بزرگی که در اتاق او نصب شده، نوشته شده است. زندمقدم با شور و حلاوت خاصی پاسخ سوالات ما را می داد و اگر جلسۀ با هیئت چینی نبود این مصاحبه تا بعد از ظهر هم ادامه پیدا می کرد. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانیم.


آقای دکتر، هدف از حضور دانشگاه علامه طباطبائی در نمایشگاه بین المللی کتاب امسال چیست؟


هدف اصلی این است جدیدترین کتاب هایی که در سال گذشته تولید کرده ایم و یکسری کتاب هایی که در این فرصت کوتاه در سال جدید تولید شده اند را عرضه کنیم و اینکه فرصتی برای بازدیدکنندگان است که با فعالیت های انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی آشنا شوند. نکتۀ بعد اینکه، نمایشگاه کتاب تهران فرصتی را پدید می آورد که بسیاری از ناشران کنار هم باشند و شاید برای کسانی که بازدیدکننده و جویای کتاب هستند از لحاظ مالی هم فرصتی باشد که از تخفیفی که وجود دارد استفاده کنند. نمایشگاه کتاب اوج نمایش و عرضه فعالیتهای یک ناشر است. همچنین فرصتی برای ایجاد تعملات فرهنگی با سایر ناشران ملی و بین‌المللی است.


دانشگاه علامه طباطبائی چند عنوان کتاب در این نمایشگاه ارائه می دهد؟


ما معمولاً بر طبق نیازی که بازار دارد، کتاب به نمایشگاه بین المللی کتاب می فرستیم. هر سال تعداد کتاب های ارائه شده  متفاوت است. امسال بیش از 100 عنوان کتاب را ارائه کرده ایم. از حدود 600 عنوان کتابی که از ابتدای تاسیس دانشگاه تولید شده است، بیش از 100 عنوان کتاب که تعداد زیادی از آنها در حدود شش، هفت سال گذشته تولید شده اند، را در نمایشگاه کتاب امسال داریم.



کتاب چاپ جدید هم در غرفه دانشگاه علامه طباطبائی در نمایشگاه امسال ارائه می دهید؟


 بله! ما تعداد زیادی کتاب جاپ اول عرضه خواهیم کرد. حتی یک یا دو کتاب ما که در لحظه های آخر تولید شده اند هم عرضه می شوند. یکی از کتاب هایی که بسیار ارزشمند است، کتاب «صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن» تالیف آقای دکتر مرتضی فرهادی است که روز شنبه 7 اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه رونمایی می شود.


آیا نشست یا برنامه خاصی هم در طول مدت برپایی نمایشگاه خواهید داشت؟


بله؛ در روز 12 اردیبهشت ماه نشستی خواهیم داشت که یکسری مقدمات دارد. نشستی در خصوص ارزیابی و بررسی منابع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان خواهیم داشت که با حضور متخصصان این حوزه  انجام خواهد شد.


در نمایشگاه کتاب امسال با توجه به اینکه ناشران خارجی نیز حضور دارند، آیا دانشگاه علامه طباطبائی برنامه ای جهت تعامل با ناشران خارجی دارد؟


بله قطعاً! امسال، با ابتکار انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، غرفه ای به فعالیت های بین المللی انتشارات 13 دانشگاه برتر اختصاص یافته است. همچنین ما هر سال این برنامه را داریم و معمولاً تعیین می کنیم که دوستان ما به عنوان نماینده انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی مذاکراتی را انجام  دهند. بنده و سایر همکاران در اداره های مختلف در تلاشیم که با ناشران خارجی وارد تعامل شویم. خیلی از اتفاقاتی که بعدها یعنی بعد از نمایشگاه رخ می دهد نتیجه نمایشگاه و تعاملاتی بوده که ما در نمایشگاه کتاب داشته و داریم. به عنوان مثال در اسفند ماه، قرارداد نمایندگی افغانستان امضا شد که اخبار آن در چند روز گذشته منتشر شد. در این مورد از نمایشگاه کتاب پارسال استفاده کردیم. در دیداری که با رئیس اتحادیه ناشران افغانستان داشتیم و بسیاری از کشورهای دیگر، مذاکراتی کردیم که در مراحل تکمیلی است. بعضی ناشران هم ممکن است تمایلی نداشته باشند ولی خیلی از ناشران بین المللی از این تعاملات و بخصوص موضوع تولید مشترک، فروش، استفاده از مولفان و پژوهشگران خود ما به عنوان مولف استقبال می کنند.


آقای دکتر! در نمایشگاه امسال برای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی تخفیف خاصی هم قائل شده اید؟


متاسفانه با وجود وضع نابسامانی که در خصوص کاغذ وجود دارد و کتاب هم گرفتار آن است، ما خواستار این بودیم که بیش از این در خصوص تخفیف کار کنیم. ولی چون باید همۀ این ها را با هم بسنجیم، 15 درصد تخفیف در زمان نمایشگاه در نظر گرفته ایم. البته تفاوتی هم ندارد که از غرفه ما در نمایشگاه کتاب یا از غرفه ما در پردیس مرکزی و یا دانشکده اقتصاد و یا سیستم آنلاین و نمایندگی ما در خیابان انقلاب خرید انجام شود. این تخفیف برای همه است و فقط مخصوص دانشجویان دانشگاه ما نیست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار