۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ۱۰:۵۶
کد خبر: ۲۷۷۸۳۷
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این دانشگاه در نظر دارد روش های مختلف آموزش زبان فارسی را در سایر کشورها نیز راه اندازی کند و فعالیت های بین المللی خود در زمینه آموزش زبان فارسی را گسترش دهد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی در گفت و گو با ایرنا درباره اهمیت ترویج زبان فارسی در سایر کشورها اظهار داشت: یک واقعیت در جامعه علمی جهانی این است که بخشی از دانش جهانی در دوران اوج شکوفایی تمدن اسلامی و حتی در دنیای امروز با زبان فارسی تولید می شود.
وی با یادآوری این که توسعه زبان فارسی فراموش شده است، افزود: بنیاد سعدی در کشور تخصص آموزش زبان فارسی را دارد اما عملا دانشگاه ها در این زمینه خود را کنار کشیده اند.
به گفته سلیمی، وزارت علوم سالانه چند استاد زبان فارسی را به سایر کشورها به منظور گسترش زبان فارسی اعزام می شوند.
وی با بیان این که توسعه زبان فارسی از مهم ترین اولویت های علمی در جامعه جهانی امروز است، یادآورشد: دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یک دانشگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی باید در جهت این امر مهم تلاش کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این که این دانشگاه یک مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان تأسیس کرده، گفت: رشته های تخصصی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در سطح فوق لیسانس و دکتری ایجاد شده است، در حال حاضر این رشته تخصصی تنها در علامه تدریس می شود.
وی افزود: در حال حاضر سه کشور در دنیا و بسیاری از پاره کشورهای دیگر در جهان به زبان فارسی سخن می گویند از این رو ترویج زبان فارسی یکی از اولویت های جامعه علمی جهانی است.
سلیمی با اشاره به اینکه دانشجویان رشته های تخصصی زبان فارسی در علامه طباطبائی در حوزه های مختلف در حال درخشش هستند، ادامه داد: در مدت زمان کمتر از دو سال از تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در این دانشگاه سالانه صدها نفر مشغول یادگیری زبان فارسی هستند.
به گفته وی، دانشگاه علامه طباطبائی با دانشگاه هایی که همکاری مشترک دارد، مرکز آموزش زبان فارسی تأسیس کرده است.
رئیس دانشگاه علامه در ادامه با اشاره به نقش این دانشگاه به عنوان هماهنگ کننده روابط دانشگاهی با اسپانیا گفت: با همکاری دانشگاه نبریخا یک دفتر آموزش زبان فارسی در دانشگاه تأسیس شد.
سلیمی ادامه داد: دفتر آموزش زبان فارسی یک سال است که با هزینه دانشگاه نبریخا و مسئولیت علمی علامه طباطبائی کار خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به همکاری های مشترک در زمینه زبان فارسی با دانشگاه های طرف قرارداد با علامه طباطبائی اظهارداشت: به طور مثال همکاری با دانشگاه روسیه در حوزه زبان روسی و زبان شناسی به معنای داشتن رشته مشترک است، چرا که از سوی دیگر طرف قرارداد نیز دانشجوی مشترک در رشته زبان فارسی می گیرد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با یادآوری آموزش مدل های مختلف زبان فارسی در کشورهای فرانسه و آلمان، گفت: این فعالیت ها در شأن زبان فارسی در جامعه جهانی نیست اما حرکتی به سمت توسعه محسوب می شود.


سلیمی همچنین درباره قرارداد میان علامه طباطبائی و دانشگاه صوفیه بلغارستان در زمینه توسعه زبان فارسی تصریح کرد: بر اساس این قرارداد هر سال در منطقه بالکان درباره جایگاه زبان فارسی و تأثیر این زبان بر فرهنگ بالکان صحبت می شود.
وی خاطرنشان کرد: عکس العمل های جامعه علمی برای انعقاد این قرار داد بسیار مثبت بوده و امید است با انتشار مجموعه مقالات به استمرار این همکاری ها کمک شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار