۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۷۷۷۳۰
نشست اقتصاد سیاسی ایران در دهۀ پنجم انقلاب اسلامی
نشست تخصصی اقتصاد سیاسی ایران در دهۀ پنجم انقلاب؛ فرصت ها و چالش ها به دبیری هادی آجیلی در دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش عطناو به نقل از ایرنا، شمس الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی به تشریح نکات اقتصادی بیانیه گام دوم رهبر انقلاب پرداخت و گفت: بیانیه گام دوم که در اواخر بهمن سال گذشته از سوی رهبر انقلاب صادر شد حاوی نکات مهمی در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد است که باید مورد توجه همه مسئولان قرار بگیرد.


وی ادامه داد: در این بیانیه ضمن توجه به مشکلاتی که تحریم ها برای کشور ایجاد می کنند با برشمردن ظرفیت های کشور بیان شده است که می توان با مدیریت این ظرفیت ها نه تنها از تحریم ها عبور کرد بلکه می توان ایران را به کشوری با اقتصاد قوی تبدیل کرد.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: چرا وقتی ایران 7درصد معادن دنیا را دارد نمی تواند از این ظرفیت استفاده کند و چین و کشورهای دیگر موارد معدنی را به صورت خام از ایران خریداری می کنند و دوباره با ایجاد ارزش افزوده به خود ایران با قیمت بالا می فروشند.


وی با بیان اینکه برای بهبود شرایط اقتصادی کشور باید در همه بخش ها نسبت به دغدغه های اقتصادی کشور حساست ایجاد شود، گفت: به عنوان مثال در حال حاضر که مسائل «FATF» مطرح است به نظر می رسد نهادهای امنیتی و اقتصادی نسبت به درک دغدغه های همدیگر کوتاهی دارند


این استاد اقتصاد با ذکر این نکته وقتی ظرفیت های ایران را برای اساتید خارجی تشرح می کنیم همه قبول دارند و کسی مخالف این ظرفیت ها نیست، تاکید کرد: اکثر این افراد از طرف های ایرانی می پرسند که پس اگر شما به این ظرفیت ها آگاه هستید چرا استفاده نمی کنید و اقتصاد خود را تقویت نمی کنید؟ پرسشی که نشان می دهد ما برنامه ها و اسناد بالادستی خوبی نوشته ایم اما در حوزه اجرا دچار ضعف های اساسی هستیم؛ ضعفی که توجه به بیانیه گام دوم رهبری و حرکت در مسیر سیاست های اقتصاد مقاومتی آن را برطرف می کند.


در ادامه این نشست، حجت الله عبدالملکی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و معاون اشتغال و خودکفایی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) با اشاره به پیشرفت های ایران در چهل سال گذشته گفت: علیرغم پیشرفت های صورت گرفته هنوز با انتظاراتی که مردم بعد از انقلاب برای پیشرفت داشته اند فاصله وجود دارد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) که با موضوع «واقعیت های جنگ اقتصادی و روش مقابله با آن در نظریه اقتصاد مقاومتی» سخنرانی می کرد ادامه داد: در یک پروژه تحقیقاتی با همت بیش از 30 نفر از پژوهشگران کشور به بررسی پیشرفت های چهل سال گذشته ایران و کشورهای جهان پرداخته شده است. این مطالعه اثبات می کند که پیشرفت کشور بعد از انقلاب که با شاخص هایی مثل اقتصاد، جمعیت، فرهنگ و علم، امور زیربنایی و رفاه عمومی سنجیده شده بالاتر از میانگین پیشرفت 20 کشور پیشرفته است.


وی با بیان اینکه در این پژوهش وضعیت ایران قبل از انقلاب، ایران بعد از انقلاب و وضعیت کشورهای پیشرفته جهان از نظر پیشرفت در چهل سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است، افزود: با وجود این نرخ رشد انتظارات مردم برآورده نشده است و این امر منجر به شکل گیری سطحی از نارضایتی در بین مردم شده است.


این استاد اقتصاد با بیان اینکه بین پیشرفت های کشور و ظرفیت کشور برای پیشرفت شکاف وجود دارد، گفت: اقتصاد ایران این ظرفیت را دارد که جزو 10 اقتصاد برتر دنیا باشد که تا به امروز محقق نشده است. بنابراین در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید به دنبال تئوری پردازی برای از بین بردن این شکاف باشد و مهم ترین برنامه ریزی که در گام دوم انقلاب باید اتفاق بیفتد برنامه ریزی برای حرکت از وضعیت فعلی به سمت وضعیت مطلوب است.


این تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به این نکته که دشمن به دنبال القای پسرفت در چهل سال گذشته است افزود: شکافی که بین انتظارات مردم و پیشرفت هایی که در کشور اتفاق افتاده باعث شده است بخشی از مردم این ترفندهای تبلیغاتی دشمن را باور کنند. بنابراین مسئولان کشور اگر می خواهند امید احیاء شود باید پیشرفت ها را برای مردم تبیین کنند چرا که خیلی از مردم از این پیشرفت ها و وضعیت ایران در مقایسه با کشور های دیگر آگاه نیستند.


عبدالملکی با اشاره به رویارویی ایران و غرب گفت: غرب به سردمداری آمریکا به دنبال نابودی تمدن اسلامی است و از ناحیه ایران احساس خطر می کند و مسائلی مثل هسته ای، قدرت منطقه ای و... بهانه هستند. این در حالی است که ما هنوز در بخش اقتصادی که لازمه رسیدن به یک تمدن نوین اسلامی است دچار مشکل هستیم. تمدن نوین اسلامی سه رکن دارد که رکن اقتصادی هنوز در ریل خود قرار نگرفته است اما رکن فرهنگی و علمی در ریل تمدن سازی قرار گرفته است و پیشرفت های کشور در این زمینه موید این مسئله است.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه بررسی موسسات بین المللی نشان می دهد که با ادامه روند فعلی در حوزه اقتصاد در سال 1430 ایران از رتبه 18 به رتبه بیست و ششم اقتصاد دنیا تنزل خواهد کرد، تاکید کرد: ایران در سال 1430 می تواند به با فعال کردن ظرفیت های اقتصادی خود، مثل رشد بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن تولید ملی را تا مبلغ 45 هزار میلیار دلار افزایش دهد. البته رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند افزایش جمعیت کشور تا 150 میلیون نفر و رواج فرهنگ اقتصادی اسلام است.


عبدالملکی سپس به تحریم های اعمال شده علیه ایران پرداخت و گفت: ایران در حال حاضر درگیر یک جنگ اقتصادی تمام عیار هست؛ این جنگ اقتصادی از طریق دو راهبرد اعمال می شود. این راهبردها شامل تحریم و نفوذ هستند.


وی با بیان اینکه دشمن در راهبرد تحریم به دنبال گرفتن عناصر قدرت جمهوری اسلامی است، بیان کرد: تحریم های خارجی تنها عامل 20 درصد مشکلات اقتصادی کشور هستند و این تحریم های داخلی یا همان عیوب ساختاری اقتصاد کشور است که 80 درصد مشکلات را ایجاد می کنند. با توجه به همین نکته در اقتصاد مقاومتی راه حل عبور از تحریم های خارحی، حل مشکلات و تحریم های داخلی دانسته شده است.


این تحلیل گر مسائل اقتصادی با تاکید بر این نکته که تحریم ها قابل ادامه دادن نیست چرا که کشورهای تحریم کننده هم دچار خسارت می شوند افزود: اگر در چارچوب اقتصاد مقاومتی مشکلات داخلی را حل کنیم اثرات تحریم های آمریکا هم از بین خواهد رفت و این امر منجر به کنار گذاشتن راهبرد تحریم توسط دولت آمریکا می شود. تحریم های خارجی در حوزه های بانکی ، نقتی، کشتیرانی و کالا اعمال می شود تا مردم را ناامید کنند وقتی ما عیوب ساختارهای داخلی را رفع کنیم دشمن با تحریم به این هدف خود نمی رسد.


استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این نکته که خود اقتصاد دانان غربی معتقد هستند تحریم ها اقتصاد ایران را به دلیل ظرفیت این اقتصاد نمی توانند فلج کنند گفت: این تحریم های داخلی است که می تواند ضربه مهلک به اقتصاد کشور بزند تحریم هایی مانند؛ تحریم تولید کننده علیه مردم، تحریم مردم علیه تولید کننده، تحریم مردم علیه تولید کنندگان، تحریم دولت علیه تولید کنندگان و.. که برای اقتصاد کشور خطرناک تر هستند.


عبدالملکی در توضیح راهبرد نفوذ هم گفت: مسئله نفوذ به این معنا نیست که مثلا یک نفر جاسوس آمریکا وارد ساختارها شود بلکه به این معنا است که فکر ما در تسخیر غربی ها است. به این معنا که وقتی بحث ظرفیت های ایران می شود یک عده تمسخر می کنند و راه حل را فقط در غرب می دانند این یعنی نفوذ و باید با این جریان مقابله کرد.




 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار