۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ۱۹:۵۹
کد خبر: ۲۷۷۴۵۶
حسین سلیمی

جلسۀ تودیع نادر نعمت الهی، معاون سابق آموزشی و معارفۀ شجاع احمدوند، معاون جدید آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شورای ریاست دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این جلسه گفت: دکتر نعمت الهی و دکتر احمدوند هر دو در تحولات روبه جلوی دانشگاه نقش کلیدی و بسیار بزرگی داشته اند و این در حافظۀ تاریخی دانشگاه علامه طباطبائی محفوظ خواهد بود. در واقع در حوزۀ آموزش، زمانی که مسئولیت دانشگاه به بنده سپرده شد ما با مسائل بسیار متعددی مواجه بودیم. در آن زمان حضور دکتر نعمت اللهی یک «هدیۀ الهی» برای ما بود که به صورت یک دوست و همکار آرمانی به جمع ما اضافه شدند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اقدام های مهمی که در زمان معاونت دکتر نعمت الهی به سرانجام رسیده است، تصریح کرد: اگر بخواهم در یک کلمه کار بزرگی که دکتر نعمت اللهی در این دوران انجام داده اند را خلاصه بکنم «نظام مند کردن»، «قانونمند کردن» و «اعتلای حوزۀ معاونت آموزشی» را نام می برم. در واقع تمام «راه های بی قانونی» در دانشگاه ما بسته شده است. در حال حاضر حتی یک دانشجو هم خلاف قانون نمی تواند وارد دانشگاه ما شود.



سلیمی: تلاش ما افزایش محوریت گروه های آموزشی دانشکده ها است



 

سلیمی در ادامه گفت که در این دوره، هیچ اتفاقی در حوزۀ گرفتن دانشجوی جدید، تاسیس رشتۀ جدید و تاسیس گرایش های مختلف بدون نظر گروه ها انجام نمی شود.


او با اشاره به بازرسی های متعددی که از معاونت آموزشی انجام شده است، گفت: چندین مرتبه عملکردهای حوزه های مختلف آموزشی بازررسی شده است، حتی یک مورد ایراد از این معاونت پیدا نشد. عملکرد این حوزه، شفاف و قانونمند است. اختیارات گروه ها حتی فراتر از آن چیزی که در آئین نامه ها نوشته شده است به آن ها بازگشته است. اختیارات عرفی گروه ها هم به آن ها بازگشته است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که محوریت گروه های آموزشی اعضای هیئت علمی حفظ شود. شخصیت کارشناسان در حوزۀ آموزش به گونه ای باشد که تمام اتفاق ها بر اساس تشخیص کارشناسی کارشناسان که سلامت آن ها، تواناییشان و همین طور تسلطشان بر قواعد و قوانین است، باشد.



در حال حاضر نیمی از استادان دانشگاه ما دانشیار به بالا هستند



سلیمی با اشاره به روند جذب اعضای جدید هیئت علمی در دانشگاه علامه طباطبائی در دوران معاونت دکتر نعمت الهی اظهار کرد: در طول دوران معاونت ایشان حدود 160 نفر استاد جدید وارد دانشگاه شده است که به طور قطع حتی یک نفر از آنها هم رانتی نبوده است و کسی از موقعیتش سوء استفاده نکرده است. همه از طریق فراخوان آمده اند و چندین بار چک شده اند. همه دارای صلاحیت های علمی و عمومی هستند. به همین دلیل هم تایید می کنم که 80درصد آنها باعث افتخار ما هستند. چه آنهایی که در سمت های اجرایی در جاهای دیگر هستند و  چه آنهایی که دانشمندانی جوان هستند که هر چند وقت یک بار  برای ما تولیدات علمی فاخری دارند.


او با اشاره به تغییر هرم اعضای هیئت علمی در دانشگاه علامه طباطبائی گفت که به طور جدی و علیرغم سختگیری های فراوان این هرم تغییر کرده است. در حال حاضر تقریباً نیمی از استادان ما دانشیار و بالاتر هستند. این در شرایطی است که ما حدود 540 عضو هیئت علمی داریم و این اتفاق افتاده است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه تاکید کرد: نسبت استاد به دانشجوی ما و هرم اعضای هیئت علمی که به گونۀ مثبتی تغییر کرده است به ما کمک کرد که دانشگاه در ردیف «دانشگاه های سطح یک» قرار بگیریم. این اتفاق بزرگی بود که بسیاری از اختیارات، بسیاری از امکانات و یک محوریت خاص به دانشگاه ما بخشید. معاونت آموزشی ما در بین دانشگاه های برتر کشور یک محوریت فوق العاده پیدا کرده است به گونه ای که در نشست های معاونت های کل کشور همواره یکی از محورهای اصلی آقای دکتر نعمت اللهی بوده اند و نوع نگاهی که داشته اند، نوع تحلیلی که داشته اند، نوع هدایتی که می کردند باعث ایجاد تغییراتی در سطح آموزش عالی کشور شده است.


سلیمی با اشاره به آموزش ها و دوره های مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: طی یک سال حدود 5هزار و 300نفر از دانشجویان و حدود هزار نفر از دانشجویان سایر دانشگاه ها در این دانشگاه آموزش دیده اند و مدرک گرفته اند. این اتفاق بسیار بزرگی است که تداوم آن می تواند معنای آموزش عالی را در دانشگاه، حتی در حوزۀ علوم انسانی تغییر دهد.



دانشگاه علامه طباطبائی برای اولین بار در تاریخ یک ساختمان آموزش مستقل پیدا کرد



وی با اشاره به ایجاد حوزۀ اداری مستقل برای معاونت آموزشی تصریح کرد: حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی ما چه به لحاظ کارشناسی و چه به لحاظ مدیریتی دارای یک جایگاهی شدند که در گذشته نبودند و این نیازمند ایجاد یک مکان مستقل هم بود که این کار هم انجام شد. دانشگاه علامه طباطبائی برای اولین بار در تاریخ مانند همۀ دانشگاه های کشور یک ساختمان آموزش مستقل پیدا کرد. البته ما یک میز خدمت هم به آن اضافه کردیم که حدود 70درصد مراجعه کنندگان با این کار احتیاجی به مراجعه به کارشناسان ندارند و در همان میز خدمت کارشان انجام خواهد شد.


او با اشاره به آزمون های ورودی دانشجویان دکتری اظهار کرد: در زمان این آزمون ها و مصاحبه ها همه با شور و شوق تعریف می کردند و آن را مدل متفاوتی از تکریم انسان هایی می دانستند که برای یک مقطع تحصیلی بالاتر آمده بودند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت که مجموعۀ این عوامل موجب شد یک تحول جدی، آرام و بدون جنجال در دانشگاه علامه طباطبائی به وجود بیاید. من از صمیم قلب از آقای دکتر نعمت اللهی تشکر می کنم. رفتن ایشان در این شرایط برای ما یک «خسارت بزرگ» است. حتماً خدمات ایشان در تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی ثبت خواهد شد و دست آوردهایشان در دانشگاه هرگز فراموش نخواهد شد.


سلیمی همچنین با اشاره به اقدام هایی که باید در آینده انجام شود و هنوز جای کار دارند، افزود: ما هنوز کامل نتوانسته ایم نقص های مربوط به نرم افزارها و سیستم های کامپیوتری که مربوط به آموزش است را برطرف کنیم و هنوز وارد محتواها نشده ایم. گسترش میان رشته ای ها را یکی از استراتژی های خود می دانیم ولی هنوز نتوانسته ایم در این زمینه ها موفق باشیم. بازنگری رشته ها با همکاری نزدیک شورای تحول خوب شروع شده است اما هنوز فاصله زیادی با مدل مطلوب داریم. به طور جدی باید فکر کنیم که بِرندهای رشته های دکتریمان را از دست ندهیم. نیازمند تعمیق و بازنگری در دوره های مهارتی هم هستیم.



نیازمند ترمیم برخی از گروه های آموزشی هستیم



وی در مورد سایر اقدام ها هم گفت: ما نیازمند ترمیم بسیاری از گروه های آموزشی هستیم که ممکن است از آن استانداردهای گروه های آموزشی دانشگاه های برتر خارج شده باشند یا به آنها نرسیده باشند. دغدغۀ ذهنی بنده این بود که چگونه این کارهای ذهنی مهم را ادامه دهیم و این امور باقی مانده را به انجام برسانیم. در این شرایط پیدا کردن افرادی که توان علمی، رغبت، انگیزه و تجربه داشته باشند و در شرایط اجتماعی فعلی که ابزارهای مدیریتی روز به روز کندتر می شود، سخت بود. خوشبختانه این بار آقای دکتر احمدوند مانند سال های گذشته که بنده به دانشگاه آمدم خیلی به موقع به کمک بنده آمدند. ایشان در سال های گذشته، معاونت پژوهشی را به عبارتی «دوباره» تاسیس کردند. چون ساختاری وجود نداشت. امور بین المللی وجود نداشت. بسیاری از فعالیت هایی که امروز در دانشگاه جزو فعالیت های روتین است، اصلاً شکل نگرفته بود.


سلیمی در پایان با اشاره به سوابق اجرایی احمدوند گفت: دکتر احمدوند حدود پنج سال، معاون آموزشی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی بوده اند و در دانشگاه در تمام زوایا حضور داشته اند. با وزارت علوم ارتباط نزدیک دارند و ما اگر بخواهیم در حوزۀ محتوا وارد شویم ایشان در بازنگری بسیاری از رشته ها حضور داشته اند و در حوزه های میان رشته ای هم صاحب نظر هستند. تلفیق کردن تخصص های مختلف در بسیاری از آثار و تالیفاتشان مشاهده می شود. آرامش و نوع نگاه به جلو که در معاونت آموزش ما مدنظر داریم و پختگی در رفتار در آقای دکتر احمدوند وجود دارد. بنده مطمئن هستم ایشان دست آوردها را حفظ خواهند کرد و دانشگاه را به جلو خواهند برد و با همکاری معاونت توسعه و روسای محترم دانشکده ها، کل دانشگاه رو به جلو خواهد رفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار