۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ۰۲:۵۴
کد خبر: ۲۷۷۳۵

معاون اداری مالی وزیر علوم از رشد 52 درصدی بودجه تعمیرات دانشگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در سال 95 خبر داد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا دکتر محمدحسین، با اشاره به رشد 90 درصدی بودجه تعمیرات اساسی و خرید تجهیزات دانشگاهی در سال 94 نسبت به 93، اظهار کرد: با وجود اینکه در همه حوزه‌ها بودجه کاهش داشتیم اما این بودجه در سال 95 نسبت به سال 94 ، 52 درصد رشد اعتبار داشت. بنابراین سال آینده سال بسیار خوبی برای تعمیر و تکمیل تجهیزات خوابگاه‌ها،سلف‌ سرویس‌ها، کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... خواهد بود.


وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها نمی‌توانند از بودجه مذکور برای ساخت خوابگاه استفاده کنند، گفت: ساخت خوابگاه جدید طبق قانون ممنوع بوده و پیش‌بینی نشده است. در حال حاضر هم برنامه‌ای برای ساخت خوابگاه دولتی نداریم و پروژه های موجود نیز مربوط به برنامه چهارم توسعه بوده که برخی از آن‌ها هنوز به اتمام نرسیده‌اند. البته در حال حاضر خیرین و بخش خصوصی می‌توانند نسبت به خوابگاه سازی اقدام کنند.



بیش از 3 میلیون و 300 هزار متر مربع از پروژه‌های دانشگاه‌ها نیاز به مقاوم‌سازی دارند


وی با بیان اینکه بیش از 3 میلیون و 300 هزار متر مربع از ساختمان های دانشگاه‌ها نیاز به مقاوم سازی دارند، اظهار کرد: بیش از 30 درصد از ساختمان‌های دانشگاه‌ها از نظر ایمنی در شرایط خوبی قرار ندارند. اغلب خوابگاه‌ها بر اساس مقررات جاری زلزله مقاوم نیستند و اغلب ساختمان‌های دانشگاه قدیمی بوده و قدمتی بالای 40 سال دارند. همچنین بیش از دو میلیون متر مربع از ساختمان‌های دانشگاه‌ها دارای قدمت بیش از 30 سال هستند.



وزارت علوم هیچ طرح در دست اجرایی ندارد


وی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت علوم هیچ طرح در دست اجرایی ندارد،افزود: دانشگاه‌ها، موسسات و پارک ها دارای طرح های مصوب و در حال اجرای زیادی هستند که برای این امر به صورت مستقل از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه دریافت می‌کنند و وزارت علوم فقط بر آن ها نظارت دارد.



بیش از 90 درصد آموزش عالی کشور ایران دولتی است


معاون اداری مالی وزیر علوم در ادامه با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی رایگان تحصیل می‌کنند، افزود: وزارت علوم گسترش پردیس‌های بین‌المللی را محدود کرده و مجموع شهریه پردازهای وزارت علوم شاید کم تر از 20 درصد است.همچنین تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در پردیس‌های دانشگاه‌های وزارت علوم کمتر 10 هزار نفراست که کم تر از دو درصد کل دانشجویان دانشگاه های دولتی است.


وی با بیان اینکه افزایش دانشجویان نوبت دوم در مقاطع کارشناسی جزو سیاست‌های وزارت علوم نیست، اظهار کرد: دانشگاه‌ها مجاز هستند در مقاطع تحصیلات تکمیلی تا 50 درصد از دانشجوی نوبت دوم، بدون کم کردن ظرفیت دانشجویان نوبت اول استفاده کنند. اما معمولا پذیرش دانشگاه‌ها بین 20 تا 30 درصد است.



تنظیم بودجه سال 95 بر اساس مدل سرانه دانشجویی و عملکرد دانشگاه ها


امید در ادامه از تنظیم بودجه سال 95 بر اساس مدل سرانه دانشجویی و عملکرد دانشگاه ها خبر داد و افزود:رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی در معاونت آموزشی وزارت علوم در دست اقدام است و تقریبا مراحل نهایی خود را طی می کند وامیدواریم تا آخر سال به اتمام برسد.اما بودجه سال 95 بر اساس مدل سرانه دانشجویی و عملکرد دانشگاه‌ها از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و خدمات رفاهی تنظیم شده است.



احتمال معافیت دانشگاه‌ها از عوارض شهرداری


وی از احتمال معافیت ساختمان‌های پژوهشی مراکز آموزش عالی از عوارض شهرداری خبر داد و گفت: این امر فعلا در مرحله صحبت قرار دارد. در واقع پیشنهاد وزارت علوم این است که دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و پارک‌ها از پرداخت عوارض شهری معاف شوند. زیرا شهرداری‌ها داخل دانشگاه‌ها خدماتی را ارائه نمی‌کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار