۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۷۶۳۵۸
رضا گرزین

جشن پایان دوره های مهارت افزایی دانشگاه علامه طباطبائی در سالن آمفی تئاتر دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، رضا گرزین، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در این مراسم گفت: به سهم خود سلام و درود می فرستم به کسانی که دل در گرو این مملکت داشتند. چه کسانی که با خونشان و چه کسانی که با اندیشه و قلمشان مسیر را به ما نشان دادند. امیدوارم ما  قدردان این خون، قلم و فکرها باشیم. از این که در جمع صمیمی و گرم شما دوستان و سروران اعم از برادران و خواهران، دانشجویان ، دانش پژوهان و استادان هستم بسیار خوشحال هستم.


او در ادامه گفت: در چنین جایی، ما حرف های جدید و نویی داریم. باید تلاش و کوشش کنیم و تغییراتی را در خودمان به وجود بیاوریم و اگر نتیجۀ این جلسه ایجاد تغییر نشود ما عمرمان را هدر داده ایم. باید تلاش کنیم در جهت توسعۀ فرهنگ ملی مهارت و مهارت افزایی کوشش کنیم و در این بین باید ظرفیت های تمامی مجموعه ها، نهادها، دانشگاه ها و شرکای اجتماعی بهره بگیریم که خروجی آن منجر به توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی شود.


او بیان کرد که اکنون زمان آن رسیده است که مقاطع ابتدایی تا سطوح عالی به اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای پی ببرند و آن را در دستور کار خودشان قرار دهند.


گرزین افزود: اساساً به این اصل پی برده ام که توسعه در هر کشوری و در هر مملکتی با مهارت آموزی آن مملکت ارتباط مستقیم دارد. اما چرا در کشور ما آموزش نتوانسته به توسعه کمک کند؟ فایده مندی آموزش ما در نظام آموزشی و بنگاه های آموزشی چیست؟ آیا در شرایط فعلی باید تحصیلات داشته باشیم یا نباید داشته باشیم؟ این فکر کسانی است که دغدغۀ اشتغال را دارند و یا برای ورود به زندگی اجتماعی در حال تلاش هستند که این در ذهنشان نقش بسته است.


او در ادامه بیان کرد: جامعه ای که به آموزش پشت کند از بسیاری از مسیرهای سعادت دور خواهد ماند. این که ما باید آموزش را نجات دهیم یا آموزش باید ما را نجات دهد، سئوالی است که ذهن ما را درگیر  کرده است. قاعدتاً آموزش باید هر جامعه ای را نجات دهد. بنگاه های آموزشی باید در جهت توسعۀ آن مملکت کوشش کنند. ولی من تردید دارم. ابتدا ما باید بنگاه های آموزشی را اصلاح کنیم و نجات بدهیم و بعد آن ها را در مسیر توسعه قرار دهیم.


مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در ادامه تصریح کرد: در نظام آموزشی خودمان باید دست به اصلاحاتی بزنیم. اگر قرار است ما آموزش را نجات دهیم باید آموزش های فنی، مهارتی، قابلیت ها و شایستگی ها را همراه با مدرک تحصیلی آموزش دهیم و نهادینه کنیم.


او در ادامه گفت: با آموزش های ضبط صوتی که وجود دارد، نمی توانیم به توسعه برسیم و باید آموزش های مهارتی را به جد ترغیب کنیم که این اراده هنوز در مملکت ما شکل نگرفته است. من از مجموعۀ دانشگاه علامه طباطبائی که در این حوزه پیشرو شده اند تشکر می کنم. حرف داشتن مدرک تحصیلی اعم از لیسانس یا فوق لیسانس و دکتری در دنیای امروز  افاقه نمی کند و می دانیم که بنگاه های اقتصادی از حالت بسیار بزرگ که صرف داشتن یک مدرک تحصیلی جهت اشتغال در آنجا کفایت می کرد، خارج شده است و به بنگاه های کوچک مهارتی و دانش بنیان تبدیل شده است.


گرزین در ادامه افزود: مدل آموزشی ما باید تغییر کند و ما باید تغییر رویه دهیم و مدل هایی جدیدی از آموزش را در جهت علم وآموزش و عمل، پرورش دهیم و در این راه باید تلاش و کوشش فراوان کنیم؛ زیرا مانند گذشته بودن افتخار نیست، باید جسارت این را داشته باشیم که سازمان خودمان را بشناسیم؟ باید برای آیندۀ فرزندان خودمان برنامه ریزی کنیم. اینکه از گذشته و نیاکانمان صحبت کنیم و هیچ تغییر در مملکت ایجاد نکنیم اصلاً باعث افتخار نیست.


وی در ادامه تصریح کرد: برای اینکه برنامه ریزی در جهت آیندۀ فرزندانمان شکل بگیرد، توانمندی هایی را که بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته انجام داده اند را باید انجام دهیم. اعتقاد دارم که بسیاری از این آموزش های کوتاه مدت که دراین دانشگاه شکل گرفته است می تواند بسیاری از مشکلات بلندمدت را حل کند.


گرزین بیان کرد که باید آموزش هایی را که داریم طبق بازار کار تدوین کنیم و علی القاعده بنگاه های آموزشی باید برای رفع نیاز بازار، کار انجام دهند. این اقدام دانشگاه علامه طباطبائی بسیار درست است و همۀ ما باید بپذیریم که در این مقطع و چنین کاری بسیار با اهمیت است  و می تواند بسیار اثربخش باشد.


او در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید بیشتر با هم گفت وگو کنیم. بیشتر تعامل داشته باشیم و چنین اتفاقاتی را در مملکت خودمان رقم بزنیم. باید ارزش و قیمت آموزش ها را بدانیم و مطلع باشیم چه تاثیری در مملکت ما می گذارد. باید بدانیم چه تاثیری در اشتغال ما دارد. باید بدانیم بازار کار چقدر پذیرای این نوع آموزش ها است. ما دلمان می خواهد استادان بزرگوار، صاحب نظران که حضور دارند روی این موضوع ها برنامه ریزی داشته باشند و امروز نیز در جلسۀ شورای معاونان عرض کردم که باید نهضت های مهارتی را در کشورمان تدوین کنیم مانند نهضت سواد آموزی، بی سوادی مهارتی جامعه را به شدت رنج می دهد.


وی در پایان گفت: انشاالله بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. جامعۀ ما بیمار است. باید از بیماری خلع مهارتی که در جامعه وجود دارد در راستای این مدارک تحصیلی، نظام آموزشی پوست اندازی کند که دانشگاه علامه طباطبائی خیلی خوب این موضوع را انجام داده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار