۰۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۷۵۶۰۰
bolkhari

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، گفت: زبان عشق در همه عالم یکی است و فقط نحوه بیان تفاوت دارد، ادبیات در تمام جهان امری کلی را جزئی می کند و در نگاه مخاطب لذت می اندازد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، حسن بلخاری در نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی در دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأملی در فلسفه و مکانت ادبیات اظهار کرد: نقد آثار ادبی در واقع بازآفرینی دوباره آنهاست چرا که از جزئی نگری در آثار ، قواعد کلی و راهگشا را حاصل می کند.
وی با بیان اینکه در باب فلسفه ادبیات اولین و جدی ترین متن از ارسطو در باب فن شعر باقی مانده است، افزود: ارسطو به سه ساحت پرداخت نظری، ساحت علمی و ساختن هنر با خلاقیت معتقد بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه رویکرد ارسطو در تاریخ 2 هزار ساله ادبیات تأثیر مستقیم داشته است، تأکید کرد: هنرمندان، فلاسفه و اهالی ادبیات امور کلی را به صورت جزئی و امکانی بیان می کنند تا مخاطب با همزاد پنداری مخاطب امکان انتقال معنا میسر شود.
بلخاری ادامه داد: از نگاه ارسطو مسلمانان عامل بنیادین ترجمه امر معقول به محسوس است که در واقع عالی ترین تعریف از هنر و ادبیات محسوب می شود.
به اعتقاد وی، تبدیل یک امر معقول و کلی به یک امر محسوس و جزئی توسط قوه خیال از جامع ترین اهداف ادبیات و هنر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه عامل موثر در قوه ابداع خیال است، گفت: در ترجمه عقل معقول به جمال محسوس در ادبیات تمامی جهان آثار بسیاری یافت می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار