۰۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۰۲
کد خبر: ۲۷۵۵۹۳
همایش ملی تحقیقات ادبی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ایران در نشر تمدن و مذاهب ایران نقش بسیاری داشته است، تأکید کرد: تمامی مذاهب از گذر فرهنگ و تمدن ایرانی عبور کرده و دوباره به دین خود بازگشته اند.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، احمد تمیم داری در نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی در دانشگاه علامه طباطبائی درباره روابط ادبی ایران و جهان اظهار کرد: در گذشته زبان های بسیاری در مرزهای گسترده وسیع ایران مورد استفاده بوده است.
وی افزود: مرزهای سیاسی جغرافیایی ، مذهبی و فرهنگی در کشور وجود داشته است که مرزهای مذهبی و فرهنگی فراتر از مرز سیاسی عمل می کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اطلاعات ایرانیان در خصوص گذشته و حال کشور بسیار اندک است، یادآورشد: در گذشته کشور گویش های مختلف فارسی بسیاری فعال بوده که باید مورد مطالعه قرار گیرد.
تمیم داری ادامه داد: در کتاب های جغرافیایی باستان ایران از سمت شمال، جنوب، شرق و غرب در وسط جهان قرار داشت اما در کتب جغرافیای جدید انگلیس از قدرت سیاسی خود استفاده کرده و نه تنها خود را مبدأ زمان و اندازه گیری در جهان قرار داده بلکه از نظر جغرافیایی نیز خود را در وسط جهان قرار داده است.
به گفته وی، اندازه گیری کشورهای دنیا در زمان های گذشته از چین آغاز می شد و ایران در میان ربع مسکون زمین قرار داشت.
این استاد ادبیات افزود: با توجه به آثار آب و هواشناسی، قاره آسیا از زمان های گذشته سرزمینی بارانی و غرب یخبندان معرفی شده است، از این رو شکل گیری فرهنگ و تمدن در یخبندان میسر نیست.
تمیم داری با اشاره به اینکه تمدن جهان از شرق و بویژه ایران شکل گرفته، گفت: پس از تغییر آب و هوا در قاره آسیا و کویری شدن این قاره ، تمدن به غرب نیز سرازیر شد.
وی با اشاره به تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ایران بر جغرافیا، تمدن و فرهنگ سایر ملل خاطرنشان کرد: ایرانیان از زمان های بسیار دور در بافندگی، نقاشی و آفرینش زیبایی و قالی بافی مهارت بسیاری داشتند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ایران در جهان نقش محوری داشته است، دانشمندان تأثیرگذار در جهان به ایران تعلق داشتند اما بسیاری از غربی ها و عرب ها این دانشمندان را به صورت اشتباه به کشورهای عربی نسبت می دهند.
تمیم داری در ادامه با اشاره به اینکه باید در ایران به ماهیت ها در برابری دیگری توجه کرد، اظهار کرد: بسیاری از مفاهیم ادبی را ایرانیان کشف کرده اند البته مفاهیم شعری در تمام جهان یکسان است چرا که تمام انسان ها دارای عاطفه هستند. ویلیام جونز در هندوستان با یادگیری 9 زبان برای اولین بار تأثیر زبان فارسی را در سایر کشورها کشف کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار