۰۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۸:۰۴
کد خبر: ۲۷۵۵۲۷
جشنواره رویش دانشگاه علامه طباطبائی

جشنواره داخلی رویش با حضور حسین سلیمی، رئیس  دانشگاه، شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی، سلیمی بجستانی، معاون دانشجویی و فعالان کانون های فرهنگی، هنری و مذهبی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم گفت: خیلی خوشحال هستم که در جمع شما دانشجویان و اعضای کانون های فرهنگی، هنری و مذهبی هستم. حدود 19 سال قبل، زمانی که معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه به بنده سپرده شد، دانشگاه هیچ کانون فرهنگی ای نداشت و تازه در پی تاسیس این کانون ها بودیم.


وی افزود: در آن زمان، کتابی را مطالعه می کردم که عنوان آن «فلسفۀ فرهنگ» بود. در آن کتاب، یک پرسش جدی مطرح شده است، که چه تفاوتی بین انسان و حیوان است؟ آیا این که انسان «حیوان ناطق» است، این تفاوت بین انسان و حیوان است؟ یا تفاوت دیگری بین انسان ها و حیوانات وجود دارد؟ در آن کتاب گفته می شود که انسان یک حیوان «معنا آفرین» است و این را در قالب های معنایی و نظام های نهادی مانند زبان، شعر، موسیقی، هنرهای مختلف و فعالیت های اجتماعی مختلف در می آورد.


رئیس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: فرهنگ مجموعۀ این پدیده هاست و عرصۀ اصلی تجلی انسانیت انسان است. ما انسان می شویم که فعالیت فرهنگی انجام دهیم. همۀ حیوانات غذا می خورند، می خوابند و تولید مثل می کنند ولی فقط انسان است که پدیده ای به عنوان «فرهنگ» دارد. لذا بی راه نیست اگر بگوییم فعالیت فرهنگی در محیط های اجتماعی مانند دانشگاه زمینۀ بروز «انسانیت انسان» است.


سلیمی با اشاره به اینکه دانشجویان ما که در حوزه های فعالیت های فرهنگی فعالیت می کنند، کسانی هستند که این وجه وجودی انسان را زنده می کنند، گفت: زمانی که جامعۀ ما با مشکلات شدید بانکی و اقتصادی مواجه می شود، تمام سمت و سوها و نمودارها به سمت برآورده کردن نیازهای اولیه انسانی یعنی همان چیزهایی که به زنده نگه داشتن انسان کمک می کند، می رود.


او با بیان اینکه در اینگونه فضاها، روشن نگه داشتن چراغ انسانیت بسیار سخت است و آن کاریست که شما در حال انجام آن هستید، اظهار کرد: در زمان جنگ تحمیلی وضعیت اجتماعی، اقتصادی ما بسیار بدتر از حال حاضر بود، عده ای هم آن زمان، آن چراغ ها را روشن نگه می داشتند.


رئیس دانشگاه با ذکر مثالی در این زمینه افزود: مثلاً آن زمان از کنار تئاتر شهر که رد می شدیم در اوج موشک باران، چراغ تئاتر، روشن بود. در تالار وحدت، چراغ موسیقی روشن بود. نمایشگاه های کتاب برگزار می شد. این بود که باعث شد جامعۀ ایران بالنده بماند و جمع دانشگاهی ما اگر بتواند این چراغ را حتی در شرایط سخت روشن نگه دارد، رسالت خود را انجام داده است.


سلیمی تاکید کرد: سالی که گذشت شاید از نظر مالی یکی از سخت ترین سال ها در تاریخ مدیریت دانشگاه بود و ما نتوانستیم به خوبی از دانشجویان فعال حوزۀ فرهنگی حمایت کنیم. ولی با این اوصاف تلاش خود را در این زمینه کردیم و افتخار می کنیم دانشجویانی داریم که این چراغ را روشن نگه داشته اند و باعث افتخار دانشگاه شده اند.


سلیمی اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کانون های فرهنگی ما در فعالیت های دانشجویی و فرهنگی «برند» هستند. کانون مهدویت ما در نوع خود کم نظیر است و حتی چندی از برنامه های تلویزیونی از وجود این کانون استفاده کرده است. کانون خیریۀ ما در بین دانشگاه های مختلف کم نظیر است و در سیستان و بلوچستان یک کانون بسیار پر آوازه هست.


وی با اشاره به اینکه کانون کتابخوانی که در شرایط فقر کتابخوانی کشور فعالیت می کند، فعالیت های موفقی داشته است و هر ساله باعث افتخار دانشگاه شده است. کانون شعر و ادب در حالی که در دانشگاه های دیگر این کانون ها موجب بحران آفرینی برای دانشگاه شان هستند نه تنها بحرانی ایجاد نکرده است، بلکه دائماً باعث افتخار دانشگاه هم می شوند.


رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه کانون های دیگر هم به نوبۀ خود باعث شده اند که دانشگاه ما بتواند در حوزۀ فعالیت های فرهنگی بدرخشد، ابراز امیدواری کرد به تدریج معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبدیل به یک معاونت نمونه در بین معاونت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کل کشور شود.


سلیمی در پایان از زحمت های نعمت الله ایران زاده، معاون سابق فرهنگی، اجتماعی دانشگاه تشکر کرد و از شالچی، معاون جدید درخواست کرد تا حد توان به کانون های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی کمک و یاری رساند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار