۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۲۲
کد خبر: ۲۷۵۰۸۲
همایش علوم انسانی قرآن بنیان

مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی «علوم انسانی قرآن‌بنیان» با حضور جمعی از استادان دانشگاه علامه طباطبائی، دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار شد.


به گزارش عطنا، در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام بصیری بیان کرد: بحث تحول در علوم انسانی مدت‌ها است که مطرح است و ادبیات تحول نیز ادبیات غالبی است. ادبیاتی است که از طرف حاکمیت و به طور خاص از جانب رهبر انقلاب مطالبه شده و در حیطه‌های دانشگاهی و حوزوی در حال پیگیری است.


وی در ادامه افزود: مسئله تحول در علوم انسانی اینگونه است که اکنون از ضرورت آن عبور کرده‌ایم و افراد نیز روی مبانی و روش در تحول بحث دارند. امروزه تحول در علوم انسانی ضرورت جهانی پیدا کرده است، اما در ایران اسلامی به برکت انقلاب و وجود بن‌مایه‌های نخبگانی، مسئله تحول در علوم انسانی شتاب بیشتری گرفته است، و الا در میان همه اندیشمندان، مسئله تحول در علوم انسانی جدی شده است.


بصیری تصریح کرد: مبانی علوم انسانی و خود ایجاد آن، از قرن ۱۹ در غرب شکل گرفته است. وقتی گفته می‌شود علوم انسانی خاستگاهش غرب است، اختلاف ما با غرب اختلاف جغرافیایی نیست، دلیل این اختلاف، اختلاف در مبانی و دوم در مسائل است. علوم انسانی در غرب بومی بوده و با مسائل خاص خودشان شکل گرفته است، در حالی که مشرق زمین مسائل و معضلات غرب را ندارد.


وی در ادامه بیان کرد: لذا اگر از تحول در علوم انسانی صحبت می‌کنیم و معتقد هستیم که باید علوم انسانی غرب نقد شود، بحث جغرافیایی مراد نیست. این تحول نیز باید در چهار ساحت باشد، یکی محتوا است که از آن به اسلامی‌سازی تعبیر می‌کنیم، یکی دیگر بومی‌سازی است، یعنی اینکه علوم انسانی چه مسائلی را باید حل کند؟ همچنین روزآمدی و کاربردمندی نیز ساحات سوم و چهارم هستند.


دبیر دومین همایش ملی علوم انسان قرآن بنیان تصریح کرد: در اسلامی‌سازی باید تحول قرآن‌بنیان صورت گیرد؛ لذا نقش قرآن در تولید محتوای علوم انسانی بسیار مهم و محوری است. به نظر بنده بزرگترین شاخص در تحقق علوم انسانی قرآن‌بنیان، عدم مخالفت با قرآن است. برای اینکه از محصولات دیگران نیز استفاده کنیم، بزرگترین شاخص این است که ببینیم قضایایی که در علوم انسانی است، مخالفتی با قرآن دارد یا ندارد، اگر مخالفتی نداشته باشد، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.


وی در ادامه افزود: یکی از خاستگاه‌های اصلی این تحول نیز دانشگاه علامه طباطبایی، با بیش از ۵۰۰ عضو هیئت علمی است و این دانشگاه، زمینه بسیار مهمی است. از لحاظ اداری نیز پژوهشکده تحول در علوم انسانی و دفتر همکاری حوزه و دانشگاه ایجاد شده است؛ لذا از همه جهت برای رسیدن به تحول در علوم انسانی در این دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.


بصیری بیان کرد: این همایش از حدود سه سال قبل رقم خورد و اولین همایش در اردیبهشت ۹۵ برگزار شد. رئیس دانشگاه پیشنهاد دائمی و بین‌المللی شدن آن را بیان کردند و امروز نیز دومین همایش را برگزار می‌کنیم. طبق برنامه در آذرماه ۹۹ نیز سومین همایش را خواهیم داشت که محور‌های آن نیز حول مبانی خواهد بود. چراکه مبانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.


وی تصریح کرد: در همایش نیز به لوازم، روش‌ها و شاخص‌های علوم انسانی قرآن‌بنیان توجه شده است. مقالاتی نیز در این همایش به ما رسید و شاید بیش از ۲۲۰ چکیده دریافت کردیم. به دلیل اینکه دقت داریم که مقالات با محور‌های همایش منطبق باشند، حدود ۷۰ چکیده را قبول کردیم. حال اینکه، مقالات وزینی رسیده بود. حتی به این فکر بودیم که مقالات ارزشمند دوره قبل را نیز که مربوط به محور‌های ما نیست نیز به نحو دیگری چاپ کنیم.


دبیر دومین همایش علوم انسانی قرآن بنیان در انتهای سخنان خود بیان کرد: مراکزی از جمله مرکز رشد با ما در برگزاری این همایش همکاری داشتند. در این همایش دو کتابچه نیز که از منشورات همایش است ارائه می‌شود. یکی چکیده‌ها است و یکی دیگر نیز مجموعه سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایی است که در مورد علوم انسانی قرآن‌بنیان صورت گرفته است. در دوره آینده نیز این بنا را داریم که در این شش محوری که تا به حال برگزار شده است، شش مقاله، از مجموعه نظراتی که برای ما رسیده است تنظیم کنیم تا برای همایش سوم در آذرماه ۹۹ آماده و به علاقه‌مندان ارائه شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار