۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۱۹
کد خبر: ۲۷۵۰۱۳
فرشاد مومنی در چهارمین سخنرانی از سلسله مباحث اقتصاد ایران در دوران دفاع مقدس

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: باید با محکم کردن پیوند دانشگاه با نهادهای اجرایی به نظام تصمیم گیری کشور کمک کرد تا فریب جوسازی ها را نخورد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، فرشاد مومنی در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش؛ مدیریت منابع انسانی و مالی با تأکید بر تحقق سند تحول بنیادین اظهار کرد: همیشه به اقتضای ساختار مسلط سیاسی کشور نمی توان به نحو بایسته درباره مسائل بنیادین کشور صحبت کرد، از این رو همواره جامعه آسیب پذیر است.
وی در این همایش در محل دانشگاه علامه طباطبائی افزود: روندهای نگران کننده مسئولیت گریزی دولت از امور حاکمیتی و ابعاد بی سابقه در دهه اخیر بویژه در زمینه آموزش و پرورش، سلامت، زیرساخت های فیزیکی و بازارهای پول و سرمایه مخصوصا نفت را با چالش های جدی رو به رو می کند.
مومنی با اشاره به اینکه در اقتصاد آموزش و پرورش به سطوح خرد توجه می شود، یادآورشد: عموما وقتی صحبت از اقتصاد آموزش و پرورش به سطح خرد توجه می شود اما در مطالعات استمرار توسعه نیافتگی در ایران نشان داده که کشور با تقدم رتبه ای مسائل سطح توسعه به سطح کلان و تقدم توسعه مسائل سطح کلان به سطح خرد روبه رو است. سازمان ها اعم از دولتی و خصوصی در ایران بیشتر قدرت توزیع دهندگی مسائل تحمیل شده از بیرون سازمان را دارند، این یک مسئله بسیار حیاتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و هنوز برای این مشکل هزینه پرداخت می شود چرا که به یک آرایش قوای مناسب از نظر اندیشه و اجرا دست نیافته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری در بودجه سال 98 به صراحت می گوید که ما برای نجات بنگاه های خصوصی آموزش و پرورش از ورشکستی تمهید اندیشیدیم، درحالی که در همه جای دنیا بخش خصوصی در تعریف با ساختار و انگیزش انتظارات دیگری را می طلبد و برای انجام کارهای دیگری آمده است.
مومنی افزود: توجه نکردن به مسائل سطح توسعه و بایسته های سطح کلان منجر به خسارت در کشور می شود، باید صمیمانه به نهادهای پژوهشی موجود در درون آموزش و پرورش و سازمان برنامه و همه دستگاه های حاکمیتی در این خصوص هشدار داد.
وی با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی کشور در بحران قرار دارد، گفت: قدرت توزیع دهندگی خطاهای سیاستی در سطوح توسعه و کلان برای توزیع اینکه چرا سازمان ها به درستی کار نمی کنند، بیشتر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین مسائل اقتصاد رانتی استقرار مناسبات رانتی است، خاطر نشان کرد: این موضوع به دستکاری واقعیت و عدم شفافیت برمی گردد که پس از آن متولیان امور توسعه اولویت های خود را از دست می دهند و در نتیجه کارهای شتابزده ، انفعالی و بدون برنامه در دستور کار قرار می گیرد.
مومنی ادامه داد: در کشوری که با بحران محرومیت رو به رو است، کارگرانی که سه تا شش ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند معنای محرومیت را به درستی می فهمند اما در همین سیستم 35 هزار میلیارد تومان منابع برای سپرده گذاران موسسه های غیرمجاز آزاد می شود.
وی افزود: سازمان آموزش و پرورش باید پیوند با نیازهای تولیدی کشور را ارتقا دهد و یادگیری ها را به سمت بازی جمعی تقسیم کار ببرد، این نظام باید اصل را بر ارتقای ذخیره دانش ذهنی و ظرفیت های سازمانی جامعه بگذارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نظام آموزش عمومی اجباری بزرگترین اختراع اجتماعی بشر است، گفت: تمام محاسبات در سطح کشورها نرخ بازدهی خصوصی و اجتماعی آموزش عمومی اجباری از انواع دیگر آموزش ها بیشتر است، در واقع پایه اصلی سرمایه گذاری در نیروی انسانی و بستر سازی برای عدالت و انسجام اجتماعی در قرن بیستم بالاترین سطح اولویت را به آموزش های عمومی دادند.
مومنی با اشاره به اینکه دانش ذهنی و ظرفیت های سازمانی انباشتی ذره ذره دارند، اظهار کرد: دانش ذهنی و ظرفیت های سازمانی وارد کردنی نیست و باید در جامعه برای توسعه ایجاد شود .
وی با تصریح بر اینکه کشور در سال جاری با پدیده جدید بازگشت تحریم ها رو به رو است، افزود: شواهدی در سطح توسعه و کلان نشان می دهد تا این لحظه نظام تصمیم گیری ما برای مواجهه با این شرایط اقدام عناصر تضعیف کننده اقتصاد ملی قرار داده که در کل نظام آموزشی آسیب ایجاد می شود.
وی خاطرنشان کرد: نظام تصمیم گیری کشوربه یک مجاهده بزرگ نیاز دارد که این برخورد انفعالی بدون برنامه و به شدت در معرض تسخیر شده دولت به دست گروه های غیر مولد تغییر یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار