۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۵۲
کد خبر: ۲۷۴۷۹۲
02
به گزارش عطنا، همایش دو روزۀ ایران و جهان در آینۀ تاریخ در بلغارستان و با حضور استادان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

در افتتاحیۀ این همایش پروفسور ماریا استویچوا، معاون دانشگاه صوفیه و محمد جواد رسولی، سفیر ایران در بلغارستان سخنرانی کردند. پروفسور ایوو پانوف، رئیس بخش ایرانشناسی دانشگاه صوفیه، دکتر نعمت الله ایران زاده، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی، دکتر عبدالله نوروزی و دکتر صفائی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بودند. زمینه های تاریخی عظمت ایران اسلامی و ‌اتصال آن به انقلاب اسلامی ایران محور عمدۀ این سخنرانی ها بود.

گفتنی است، طرح اهداف ایران اسلامی در مواجهه فرهنگی تاریخی با دنیای امروز و راهکارهای متمدنانه در تعامل با کشورها و ملت ها اهداف اصلی این همایش است.

در نشست های تخصصی این همایش، علی جنادله، استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در مقاله ای با عنوان تبارشناسی مسئلۀ ایلات و عشایر در جامعه شناسی تاریخی ایران به نقد رویکرد منفی به ایلات در جامعه شناسی تاریخی پرداخت. وی این رویکرد را محصول گفتمان غالب بر جامعه شناسی تاریخی ایران دانست و با ارائۀ روایت بدیلی از پویایی های تاریخی جامعۀ ایران، ایلات و عشایر را به عنوان یکی از عناصر و مولفه های اساسی پیکربندی نهادی و صورت بندی جامعۀ ایران معرفی کرد. وی در ادامه با رویکردی تبارشناسانه به توضیح این مطلب پرداخت که چگونه با برآمدن دولت مدرن تمرکزگرا در ایران، ایلات و عشایر به عنوان عنصری مسئله ساز و مشکل آفرین بازنمایی شدند.

آرمین امیر، استادیار گروه مطالعات فرهنگی هم در این نشست در مقالۀ خود، ضمن نگاه انتقادی به متون دو دهۀ اخیر حوزۀ خلقیات ایرانیان، عدم ارتباط این متون با واقعیت و عدم اعتبار روش‌شناختی آنها را به عنوان یافته‌های مقاله ارائه داد.

احمد غیاثوند، استادیار رشته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی هم در این همایش با ارائه مقاله ای تحت عنوان «تجربه موفق آموزش و مشارکت شهروندی در مدارس ایران» به این بحث اشاره کردند که فرهنگ در جامعه ایران دارای عناصر و مولفه های مدرن است. توسعه و گسترش شهروندی یکی از شاخص های جامعه مدرن است. در ایران طرح «شهردار مدرسه» با هدف توسعه و ترویج مشارکت و نهادینه کردن مهارت‌های شهروندی در بین دانش آموزان مدارس از سال 1373 تاکنون در حال انجام است. وی افزود: اجرای این طرح در عین اینکه می تواند تجربه موفقی برای سایر کشورها پیرامون جامعه پذیری و مشارکت شهروندی در نظر گرفته شود، می تواند یکی از مولفه های مدرن جامعه ایران در نظر گرفت که به نهادینه کردن مشارکت و مهارت های شهروندی کمک می کند.

نعمت الله ایران زاده هم در مقاله ای با عنوان نگاه آرمانشهری و گفت و گو در شعر قیصر امین پور به این امر اشاره کرد که در شعرهای امین پور موتیف های گفت و گو، صلح، فرهنگ، نقد فلسفۀ پوچ انگاری، گریز از میان مایگی، نگاه آرمانشهری و پرسش از انسان در عصر جدید بازنمایی شده است. وی خوانش انتقادی شعرهای امین پور با رویکرد مطالعات فرهنگی برای مواجهه با فرهنگ بشری و چالش های زیست فرهنگی و گفت و گو با اندیشمندان جهان را دارای اهمیت بسیار دانست.

گفتنی است، همایش ایران و جهان در آینۀ تاریخ در بلغارستان و به مدت دو روز برگزار شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار