۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۷۴۵۷۶
Yazdan-Mehr

رئیس صندوق رفاه دانشجویان از برنامه پیشنهادی این صندوق برای بیمه اجتماعی دانشجویان تمام وقت دکتری دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در صورت تصویب این پیشنهاد در مجلس شواری اسلامی از سال آینده دانشجویان دکتری با هزینه صندوق رفاه دانشجویان، بیمه بازنشستگی خواهند شد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، ذوالفقار یزدان مهر، در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد به تشریح مهمترین برنامه و فعالیت‌های این صندوق در عرصه دانشجویی پرداخت و گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی هوشمندانه‌ای که در صندوق رفاه دانشجویان شکل گرفته است ما در کنار تقویت اعتبارات عمومی این صندوق موفق شدیم طی ۴ سال گذشته ۱,۴۷۱ میلیارد تومان درآمد اختصاصی در صندوق رفاه دانشجویان داشته باشیم که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۷۱ درصد رشد داشته است.



رشد ۵۰۰ درصدی وام‌های دانشجویان طی دو سال گذشته


وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به هم افزایی که دولت در بخش اعتبار عمومی صندوق رفاه دانشجویان داشته است و همچنین رشد مناسبی که در زمینه درآمد اختصاصی اتفاق افتاده موجب شده ما امروز پوشش ۱۰۰ درصد نسبت به پرداخت تسهیلات دانشجویان مواجه شویم به طوری که طی دو سال گذشته مبلغ وام‌های پرداختی به دانشجویان بین ۲۵ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه تلاش شده تسهیلات پرداختی به دانشجویان هدفمند و متناسب با نیاز واقعی دانشجویان اتفاق بیفتد.



بسته ویژه صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجویان متأهل از سال آینده


مشاور وزیر علوم همچنین تاکید کرد: خوشبختانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات با تعاملی که با صندوق دارد و در جلساتی که برگزار شده تلاش می‌شود رشد قابل توجهی در بودجه سال ۹۸ صندوق صورت بگیرد به طوری که بسته ویژه ای در رابطه با وام ازدواج، ودیعه مسکن، متأهلین و همچنین ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دستور کار قرار بگیرد تا براساس آن در صورت تصویب در مجلس بتوانیم خدمات ویژه ای در حوزه ترویج ازدواج و خدمات رسانی به دانشجویانی که قصد ازدواج دارند داشته باشیم.



میزان وام‌های دانشجویی افزایش می‌یابد


مهندس یزدان مهر همچنین اظهار کرد: در ۲۸ بهمن ماه جاری که جلسه هیئت امنا صندوق رفاه دانشجویان تشکیل می‌شود تصمیم گیری های مهمی در خصوص میزان وام‌های دانشجویان صورت خواهد گرفت در واقع از آن جای که میزان برخی وام‌های پرداختی به دانشجویان پایین است و متناسب با نیاز واقعی آنها نیست بنا داریم برخی از این وام‌ها نظیر وام ضروری، وام شهریه و برخی دیگر از وام‌ها به نسبت به افزایشی یابد که پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد.



برنامه صندوق رفاه دانشجویان برای جبران کمبود فضای خوابگاهی


رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین به سیاستهای این صندوق در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: براساس آسیب شناسی که در این زمینه صورت گرفته و همچنین رتبه بندی‌های که صورت گرفته ما حدود ۲۰۰ خوابگاه کمبود داشتیم که خوشبختانه گشایشی در برنامه ششم توسعه در حوزه ساخت خوابگاه‌های دانشجویی صورت گرفت و در حال حاضر برنامه ریزی صورت گرفته تا با کمک دانشگاه‌ها بتوانیم ساخت ۲۰۰ خوابگاه را آغاز کنیم به طوری که از ابتدای سال جاری ساخت و تکمیل ۳ خوابگاه دانشجویی در دستور کار قرار گرفته است. و در هیئت امنای صندوق نیز در دستور کار قرار گرفته و بنا داریم در طول برنامه ششم توسعه کمبود خوابگاهی دانشجویان رفع شود و هیچ دانشجوی پشت در خوابگاه نماند.


وی همچنین در خصوص میزان و مبلغ افزایش وام‌های دانشجویی در سال ۹۸ نیز گفت: برخی از وام‌های صندوق رفاه دانشجویان تا ۵۰۰ درصد افزایش داشته است اما وام‌های که مشمول افزایش طی دو سال گذشته نشده‌اند نظیر وام ضروری شهریه یا وام ازدواج در دستور کار هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان قرار خواهد گرفت که امیدواریم میزان آن ۲۸ بهمن ماه امسال افزایش یابد.



مبالغ وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل


رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطر نشان کرد: وام پرداختی ودیعه مسکن به دانشجویان ۷ میلیون و۵۰۰ هزار تومان بود که این مبلغ در تهران تا ۱۵ میلیون افزایش یافت و این مبلغ در کلان شهرهای دیگر ۶ میلیون بود که تا ۱۲ میلیون افزایش یافت و در سایر شهرها نیز از ۴ میلیون و ۲۰۰ به ۹ میلیون افزایش یافته است و صحبتی که با کمیسیون فرهنگی مجلس انجام دادیم این است که بتوانیم با توجه به تورمی که وجود دارد به جای سیاست ساخت خوابگاه‌های متاهلی میزان ودیعه مسکن دانشجویان افزایش یابد.



افزایش وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل تا ۷۰ میلیون تومان


مهندس یزدان مهر تاکید کرد: بر اساس پیشنهادی که به کمیسیون فرهنگی مجلس دادیم تلاش داریم میزان وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل در تهران تا ۷۰ میلیون تومان افزایش یابد و در کلان شهرها تا ۵۰ میلیون و سایر شهرها تا ۳۰ میلیون افزایش یاد که این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی تصویب شده و به کمیسیون تلفیق مجلس رفته که اگر در این کمیسیون تصویب شود با توجه به این مبلغ وامی آن تصویب شده اتفاق مهمی در حوزه ودیعه مسکن متأهلین اتفاق خواهد افتاد.



بودجه صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۸


رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین خاطر نشان کرد: در رابطه با بودجه صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۸ نیز ما جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار کردیم دو سناریو را دنبال نمودیم که در سناریوی اول ۲۲.۵ درصد اعتبار عمومی صندوق افزایش یابد اما با توجه به تجدید نظری که در امر بودجه اتفاق افتاد در سناریوی دوم ۱۰ درصد بودجه اعتبار عمومی این صندوق در مقایسه با سال ۹۷ با افزایش مواجه شده است. امیدواریم با کمک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کمیسیون فرهنگی این میزان با رشد بیشتری مواجه شود.



مشکل صندوق رفاه دانشجویان در پرداخت وام شهریه


مهندس یزدان مهر خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اساسی که ما در بحث تسهیلات وام شهریه داشتیم این است که متأسفانه چون این وام در ردیف تملک قرار گرفته است و جزو ردیف‌های متفرقه محسوب می‌شود در بحث تخصیص نیز دچار مشکل نیز هستیم، به گونه‌ای که تخصیص وام شهریه دانشجویان در سال گذشته صفر بود. امسال نیز تا کنون تخصیصی در این زمینه داده نشده است این در حالی است که در ۴ سال گذشته کل تخصیص وام شهریه ۴۷ میلیارد تومان بوده است اما رقمی که ما به دانشجویان شهریه پرداز در قالب وام پرداخت نمودیم ۵۷۰ میلیارد تومان بوده است که این مبلغ از طریق منابع و درآمدهای اختصاصی تاکنون جبران شده و امیدواریم در مدت باقی مانده سال جاری این تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اتفاق بیفتد.



پوشش ۱۰۰ درصدی متقاضیان وام در دانشگاه‌های غیردولتی


مشاور وزیر علوم ادامه داد: تدبیری که سال جاری در بحث وام شهریه صورت گرفته این است که با توجه به عدم تخصیص بودجه برای وام شهریه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور با بانک قرض الحسنه مهر تفاهم کردیم و منابعی را برای این امر اختصاص دادیم تا براساس شکل گیری یک هم افزایی در رابطه با دانشجویان دانشگاه آزاد، علمی کاربردی و مراکز غیرانتفاعی بتوانیم نیاز این دانشجویان را پوشش دهیم و به تمامی متقاضیان وام تعلق بگیرد.



انتقاد از عدم پرداختی تخصیص‌های جاری به صندوق رفاه دانشجویان


وی در ادامه در خصوص میزان تخصیص بودجه جاری صندوق رفاه دانشجویان نیز گفت: این صندوق از حیث میزان درآمد اختصاصی جلوتر از برنامه تعیین شده قرار گرفته در واقع صندوق رفاه دانشجویان باید تا پایان سال جاری ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی داشته باشد. اما در حال حاضر حدود ۶ درصد جلوتر از برنامه قرار گرفتیم. اما متأسفانه در حوزه اعتبار عمومی ما در ۹ ماه سال جاری ۷۱ درصد تخصیص داشته‌ایم که فقط حدود ۴۷ درصد این تخصیص از سوی خزانه به صندوق رفاه دانشجویان پرداخت شده است. اگر چه براساس پیگیری‌های که صورت گرفته قرار شده است تا پایان هفته جاری میزان بیشتری از تخصیص‌ها پرداخت شود.



تخصیص ۲۲۰ میلیارد تومان وام ویژه دکتری در سال جاری


رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین در زمینه میزان افزایش وام ویژه دکتری نیز گفت: ما در سال ۹۳ کل اعتبار تخصیصی به دانشجویان دکتری ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود که با تاکید مسئول عالی وزارت علوم و اهمیت نیاز دانشجویان در سال ۹۴، ۲۰ میلیارد تومان وام ویژه به دانشجویان پرداخت شد که این مبلغ در سال ۹۵، ۵۸ میلیارد تومان و در سال ۹۶، ۱۶۶ میلیارد بود و در سال جاری نیز ۲۲۰ میلیارد تومان به عنوان وام ویژه دکتری تخصیص پیدا کرده است.


وی ادامه داد: به این ترتیب در واقع تمامی دانشجویان دکتری غیر بورسیه روزانه که درخواست دریافت وام ویژه دکتری را داشتند را تحت پوشش قرار دادیم. بخشی از دانشجویان دکتری نیز از طریق بانک توسعه تعاون برای دریافت وام اقدام نمودند. اما تعدادی از آنها نتوانستند از طریق این بانک وام خود را دریافت کنند اما قبلاً از صندوق رفاه دانشجویان وام دریافت کرده بودند و تعهد محضری داشتند، می‌توانند از طریق صندوق وام خود را دریافت می‌کنند.



۱۱ هزار دانشجوی دکتری در سال گذشته وام شهریه دریافت کردند


مشاور وزیر علوم خاطر نشان کرد: در حال حاضر به طور متوسط به هر دانشجوی متقاضی ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان وام ویژه دکتری پرداخت می‌شود که این میزان به صورت هر سه ماه یکبار به حساب آنها واریز می‌شود و در کنار آن نیز وام ضروری ۳ میلیون تومانی پرداخت می‌کنیم. و سال گذشته نیز حدود ۱۱ هزار نفر از دانشجویان دکتری وام ضروری دریافت کرده‌اند و امسال نیز منابع مناسبی برای این وام تخصیص یافته است.



دانشجویان دکتری بیمه اجتماعی می‌شوند


رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه از برنامه این صندوق برای بیمه اجتماعی دانشجویان دکتری خبر داد و گفت:براساس این برنامه تصمیم داریم دانشجویان دکتری که به صورت تمام وقت در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کند بتواند از خدمات بیمه اجتماعی بهره مند شوند؛ در واقع هزینه این بیمه از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت می‌شود تا این دانشجویان بعد از آزمون جامع از خدمات بازنشستگی استفاده کنند و این طرح در حال حاضر به مجلس ارائه شده و اگر اعتبار آن تصویب شود در هیئت امنای بعدی صندوق مطرح و از سال آینده اجرایی می‌شود.



عادلانه سازی اجاره بهای دریافتی از دانشجویان خوابگاهی


وی در خصوص میزان اجاره بها خوابگاه‌ها از سوی دانشجویان گفت: مبلغ آن براساس تصمیم هیأت امنای صندوق تعیین می‌شود و علیرغم اینکه در برنامه پنجم توسعه بر افزایش سالیانه ۲۳۰ درصدی اجاره بهای دریافتی از دانشجویتان خوابگاهی تاکید شده بود اما این مبلغ به دلیل وضعیت اقتصادی و رکود و تورم با تسامح قانونی با دانشجویان صورت گرفته و میزان اجاره بها دریافتی از دانشجویان طی دو سال گذشته افزایش ندادیم اما برای اینکه عادلانه سازی شود این اجاره بها بر اساس رتبه بندی خوابگاه‌ها از دانشجویان دریافت می‌شود و اجاره بهای دانشجویانی که در خوابگاه‌های با رتبه بندی ۴ و ۵ قرار بگیرند افزایش نخواهد یافت، اما این اجاره بها در خوابگاه‌های با رتبه ۳، ۱۰ درصد و در رتبه‌های ۱ و ۲ نیز ۱۵ درصد افزایش یافته است. بنابراین در سال گذشته رشد چندانی در اجاره بهای خوابگاهی نداشتیم و به صورت متوسط هر دانشجو در خوابگاه‌های دولتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در ترم اجاره بها می‌پردازد.



پرداخت اعتبار ۳۳ میلیارد تومانی در قالب کمک رهن به دانشگاه‌ها


به گفته‌ی وی کمبود فضای خوابگاهی موجب شده بود تعدادی از دانشجویان پشت در خوابگاه‌ها بماند که البته این مشکل نیز با تدبیری که صورت گرفته است حدود ۳۳ میلیارد تومان در قالب کمک رهن به دانشگاه‌ها پرداخت شده است.



فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد همچنان بدهکاران اصلی صندوق رفاه دانشجویان


مهندس یزدان مهر در خصوص پرونده مطالبات فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد به صندوق رفاه دانشجویان نیز گفت: ماسیاستهای تشویقی در این زمینه برای دانشجویان قرار دادیم تا هر میزان که معوقه وصول پیدا کنند در قالب وام شهریه به دانشجویان دانشگاه آزاد تخصیص پیدا کنند و سهم دانشجویان این دانشگاه افزایش یابد خوشبختانه نسبت به قبل میزانی از بدهی‌ها وصول شده اما همچنان میزان زیادی از مطالبات وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار