۱۲ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۷۳۹۰۱
AMINI3

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است بودجه یک مساله ملی است در حالي كه برخی از نمایندگان نگاه سیاسی به آن داشته و به دنبال سهم خواهی بیشتري برای حوزه انتخابیه خود از بودجه هستند.


به گزارش عطنا به نقل از نامه نیوز، امرالله امینی با انتقاد از رویه برخی از نمایندگان هنگام بررسی و تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده ای که زمان تصویب بودجه رخ می دهد، سهم خواهی بعضی از نمایندگان است. بیشترین بخش بودجه در سال های گذشته صرف طرح های ناتمام شده که مزیت اقتصادی نداشته اند. به طور معمول بعضی از نمایندگان برای آن که به وعده های انتخاباتی خود عمل کنند، دولت را مجبور می کنند طرح هایی را که در برخی نقاط لازم نبوده است، اجرا کند.




این اقتصاددان افزود: برای مثال دولت را مجبور کرده اند درمنطقه ای بیمارستان بسازد در حالی که آن منطقه به بیمارستان نیاز نداشته است. این رویه نمایندگان نشان می دهد نگاه سیاسی به بودجه دارند که باید این نگاه از روی بودجه برداشته شود. نمایندگان نباید به دولت فشار بیاورند که بودجه را صرف پروژه های نادرست کند. بودجه یک مساله ملی است و نباید به خاطر حوزه انتخابییه خود بودجه را تقسیم کنند. در بسیاری از موارد، این طرح ها ناتمام مانده اند که انجام دوباره آنها هزینه های چند برابری به دولت تحمیل می کند.



اصلاحات در بوجه جزئی است


وی در ادامه با بیان این که اگرچه رئیس جمهور از مردم درخواست کرده بودجه سال 98 را نقد کنند اما نقدها باید اجرا شود، گفت: به طور معمول برای نگارش بودجه، بودجه سال قبل با درصدی افزایش و یا کاهش نوشته می شود و اصلاحات جزئی دربودجه اتفاق می افتد. دولت باید به اصلاحات اساسی توجه داشته باشد که شامل نگاه دولت به سرمایه گذاری، سهم دولت در بودجه های عمرانی، درآمدهای واقعی مالیاتی از فعالیت های غیر تولیدی و بخشش های مالیاتی در بخش های تولید می شود.
امینی افزود: باید مالیات تولید کننده به حداقل برسد اما این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است. باید قیمت واقعی سوخت از افراد پُر مصرف و کسانی که چند خودرو دارند گرفته شود. مالیات های واقعی بر زمین، ارز، خرید و فروش های زیرزمینی دریافت شود که متاسفانه این موارد در بودجه موردنظر قرار نمی گیرد.

 این استاد دانشگاه در پایان یکی از دلایل انتشار لایحه بودجه را متاثر از رسانه های امروزی دانست و اظهار کرد: موقعیت امروز جهان به دلیل رسانه های آنلاینی که وجود دارد، تغییر کرده است و مردم از هر اتفاقی که می‌افتد خبردار می شوند. برای مثال جزئیات جلسه های مجلس حتی جلسات غیرعلنی در شبکه مجازی منتشر می شود و به تحلیل آن می پردازند بنابراین جزئیات لایحه بودجه هم اگر توسط دولت منتشر نمی شد، از طرق ديگر در دسترس مردم قرار می گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار