جمعه، 1 شهریور 1398 13:15:45
آخرین اخبار
محمدجواد غلامرضا کاشی در میزگرد «مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه»: (1)

نهاد دانشگاه در ایران فاقد مرجعیت در سطح کلان است/ نهادی که ظرفیت‌های تولید شده در دانشگاه را پُر کند وجود ندارد

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: اگر دانشگاه مسئولیت اجتماعی نداشته باشد و در عرصه عمومی نقش مؤثری ایفا نکند، هویت خود را از دست می‌دهد و در درون خود دچار تعارض می‌شود.

گزارش خبرنگار عطنا، محمدجواد غلامرضا کاشی، اول دی‌ماه در میزگرد «مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه» در مراسم اختتامیه هفته پژوهش در سالن همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت، (گزارش تصویری) در رابطه با عدم حضور دانشگاه علامه در عرصه جهانی دانش، گفت: برای ظرفیت‌های بوروکراتیک تولید شده ماده کافی وجود ندارد، بنابراین در حال حاضر در دانشگاه‌ اقتدار علم دیده نمی‌شود و روابط و امور حول محور توسعه جمعی یک فرایند علمی نمی‌چرخد.

وی ادامه داد: همچنین دیده نمی‌شود که دانشجو در طول چهار سال تحصیل خود در دانشگاه حقیقتاً چیزی بیاموزد، به‌طوری که در طول تمام سال‌های تدریس خود در مقطع دکتری خود دانشجویی که صورت‌های فرمی و نه حتی محتوایی یک مقاله را بداند، مشاهده نکردم؛ بنابراین به‌رغم ایجاد ظرفیت‌های تولید دانش، چیزی که دانشگاه را به‌معنای حقیقی آن تبدیل به محل تولید و توزیع علم و دانش کند، وجود ندارد.

کاشی در بیان دلایل این اتفاق گفت: نخست اینکه در عرصه داخلی، علم و نهاد دانشگاه فاقد مرجعیت است و از دانشگاه خواسته نشده تا مسئولیت درک مسائل کشور را به‌عهده بگیرد و یا برای این مسائل راه‌های برون‌رفت پیشنهاد کند، به این معنا، برای دانشگاه مسئولیت و رسالتی تعریف نشده است.

وی تصریح کرد: بنابراین از آنجایی که در ایران دانشگاه فقط تولید کننده است و تولیدات آن در هیچ عرصه‌ای اجرا نمی‌شود، نمی‌تواند در شبکه جهانی دانش حضور پیدا کند، چراکه خود هم تولیدکننده و هم شنونده است.

کاشی خاطر نشان کرد: این در حالی است که سایر کشورها نیز اگر از ما اطلاعاتی بخواهند فقط آمار و ارقام آن را مورد استفاده قرار می‌دهند و تحلیل‌های ما را مورد استفاده قرار نمی‌دهند، بلکه خود دست به تحلیل می‌زنند، یعنی کسی در دنیا برای مغز تحلیلگر ما حسابی باز نمی‌کند و تنها نیازمند داده‌های ما برای تکمیل اطلاعات و ادبیات آکادمیک خود هستند.

وی در پایان اذعان کرد: این در صورتی است که ارتباطات بین‌المللی دانشگاه به معنای مشارکت در سطح تفکر و تعامل تجربیات بشری در سطح بین‌الملل است، بنابراین به‌رغم زحمات مسئولین دانشگاه برای ایجاد این ظرفیت‌ها، نهادی که این ظرفیت‌ها را پر کند وجود ندارد.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *