۰۹ دی ۱۳۹۷ ۲۲:۴۳
کد خبر: ۲۷۳۵۶۵
نشست بررسی ایمنی سرویس‌های دانشجویی و کارکنان

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در جمع کارشناسان بخش‌های مختلف این معاونت بر لزوم جدیت در امر بهداشت و ایمنی امور سرویس‌های ایاب و ذهاب، تغذیه، بهداشت محیط، اردوهای دانشجویی و مواردی از این قبیل تأکید کرد.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست هم‌اندیشی معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور جمعی از مسئولان ادارات مختلف این معاونت با موضوع بررسی گزارش و جزئیات ایمنی خدمات‌رسانی بخش‌های مختلف دانشکده‌ها و خانه‌های دانشجویی صبح یکشنبه، 9 دی‌ماه برگزار شد.


در این نشست حسین سلیمی بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با قرائت دستور مشخص ریاست دانشگاه به عنوان آیین‌نامه سرویس‌های ایاب و ذهاب و همچنین ایمنی سایر بخش‌های دانشجویی، اظهار کرد: طبق آیین‌نامه سلامت وسایط نقلیه دانشگاه، این خودروها باید شرایطی از جمله معاینه فنی، عمر مفید و استاندارد بودن خودروها در کنار کارت بهداشت سلامتی جسمی و روانی رانندگان را در مرحله اول احراز کرده باشند.


وی به بند دوم این آیین‌نامه اشاره کرد و افزود: «مسئولیت کلیه حوادث ناشی از استاندارد نبودن وسیله نقلیه به عهده پیمانکار و نهاد ناظر است». طبق این بند نهاد ناظر ما هستیم، از این رو ما قریب یک‌سال است که یک مسئول کارشناس مسائل ایمنی به عنوان نماینده نهاد ناظر بر کیفیت این سرویس‌ها را به معاونت دانشجویی اضافه کرده‌ایم.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی بند سوم را که به سرویس‌های اردوی دانشجویی و کارکنان دانشگاه مربوط می‌شود، توضیح داد و یادآور شد: این سرویس‌ها باید کاملاً استاندارد و از شرکت‌های معتبر باشد که تجهیزات ایمنی آنها مورد کنترل چندباره قرار گیرد. استفاده از کمربند ایمنی و کلیه اقدامات تأمینی برای آنها ضروری است.


وی نکته چهارم را «کنترل دائمی و متوالی سرویس‌ها» برشمرد و ضمن اینکه این اقدام را به عنوان مسئولیت کارشناس ایمنی دانشگاه تعریف کرد، گفت: این کنترل باید به‌طور دائمی و حداقل ماهانه انجام شود و گزارش آن به ما منتقل شود. برای انجام این کار هم فرم‌هایی تعبیه و در اختیار کارشناس مربوطه قرار می‌گیرد.



سلیمی‌بجستانی: بررسی ایمنی و کیفیت سرویس‌های ایاب و ذهاب دانشگاه به صورت ماهانه



سلیمی‌بجستانی ضمن ابراز تاسف از حادثه پیش آمده در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تأکید کرد: ما نباید در پی چنین اتفاقاتی به صورت لحظه‌ای و هیجانی دست به کنترل وسایل نقلیه بزنیم؛ بلکه این اقدام (بررسی ایمنی و کیفیت سرویس‌های ایاب و ذهاب دانشگاه) موکداً باید به عنوان یک روال و به صورت ماهانه انجام پذیرد.


وی در ادامه تصریح کرد: یکی از نکات مهم که کارشناس ایمنی باید مد نظر داشته باشد توجه به انتقادات دانشجویان است که اگر موردی را در طی مسیر دیدند به این مرکز مراجعه کنند.


سلیمی‌بجستانی در ادامه بند دیگر را قرائت و تصریح کرد: طبق این بند باید به صورت مشخص از دانشجویان و کارکنان خواسته شود که چنانچه نقایصی در زمینه سرویس‌های ایاب و ذهاب دانشگاه مشاهده کردند، گزارش دهند تا به سرعت رسیدگی شود.


وی با یادآوری دستور ریاست دانشگاه علامه طباطبائی مبنی بر جدیت و سرعت عمل در این زمینه، تأکید کرد: هرگونه غفلت در بخش‌های ایمنی از جمله سرویس‌های دانشکده‌ها و خانه‌های دانشجویی، اردوها، مراحل تولید تا توزیع غذا، مسابقات ورزشی و مسائل مربوط به آتش‌نشانی ممکن است حادثه‌ساز شوند، به همین دلیل باید درباره تک‌تک این مسائل تحلیل و بررسی دقیق و پی‌درپی صورت گیرد.



مقامی: باید ریزترین مسائل را که ممکن است منجر به حادثه شود، مد نظر قرار دهیم



معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه هدف از این نشست را تصمیم‌گیری صریح و تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها درباره ابعاد مختلف ایمنی دانشجویان و کارکنان برشمرد.


در ادامه حمیدرضا مقامی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه گزارشی از وضعیت پیمانکاران طرف قرارداد با دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: ما در قرارداد بستن با هر شرکتی باید ریزترین مسائل را که ممکن است منجر به حادثه شود، مد نظر قرار دهیم.


وی اظهار کرد: با وجود دریافت گزارش‌ها از قبل، اما ما این هفته از شرکت پیمانکار گزارش‌های به‌روز را دریافت کردیم. خوشبختانه ما هیچ خودروی بدون معاینه فنی نداریم اما چند نقص در این بین دیده شد که نیازمند رسیدگی است از جمله لزوم تمدید کارت سلامت یک راننده و جایگزینی و شارژ  تعدادی از کپسول‌های آتش‌نشانی داخل خودروها.


مقامی با بیان اینکه در قرادادهای گذشته سال تولید خودروها تا سال 1980 میلادی بود، تصریح کرد: اما از امسال ما تأکید کردیم که حداقل سال تولید خودروهای مورد استفاده شرکت طرف قرارداد، سال 2000 میلادی باشد که این خودروها از این سال مجهز به سیستم ایمنی بالاتر و کولر و بخاری شده‌اند. این امر با توجه به مسائل مالی که پیش روی دانشگاه قرار دارد یک تغییر در روند گذشته محسوب می‌شود، یعنی ما اگر کف سال تولید خودروها را 2010 اعلام می‌کردیم از عهده هزینه‌های آن برنمی‌آمدیم و این شرکت‌ها نمی‌توانستند با مبلغ مناقصه ما شرکت کنند.


وی افزود: در حال حاضر تقریباً از مجموع خودروهای سرویس‌ ایاب و ذهاب دانشگاه تنها سه خودرو از مدل‌های قدیمی بنز هستند که البته پیمانکار آنها را حتی ایمن‌تر از خودروهای دیگر می‌داند و این خودروها را هم با تأکید بر لحاظ همه شرایط ایمنی به دلیل داشتن طرح ترافیک در داخل شهر مورد استفاده قرار می‌دهیم.


این نشست با بیان نظرات و ارائه گزارش مسئولان و کارشناسان بخش‌های مختلف معاونت دانشجویی ادامه یافت.


با گزارش تصویری این نشست همراه باشید.


 عکس: سمانه ستاری-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار