۰۴ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۷۳۰۵۲
علی‌ سرزعیم، استادیار دانشکده بیمه‌اکو دانشگاه علامه طباطبائی

 معاون اقتصادی وزیر کار، گفت: مردم چند ماه پیش فکر می‌کردند که تحریم‌ها بسیار سفت و سخت است و همین موجب شده بود تا نگرانی‌‌هایشان بیشتر و هجومشان به بازارها بالاتر برود، اما الان فهمیدند که ائتلاف علیه ایران قوی نیست بنابراین انتظاراتشان تا حدی مهار شده است.


به گزارش عطنا به نقل از نود اقتصادی، علی سرزعیم، معاون اقتصادی وزیر کار در رابطه با دلایل کاهش نرخ ارز در ماه‌های اخیر گفت: رفتار بازار ارز تابع این است که انتظارات مردم نسبت به آینده چگونه خواهد بود، زمانی که انتظارات مردم منفی است به سوداگری هجوم می‌آورند.


وی افزود: مردم چند ماه پیش فکر می‌کردند که تحریم‌ها بسیار سفت و سخت است و همین موجب شده بود تا نگرانی‌‌هایشان بیشتر و هجومشان به بازارها بالاتر برود، اما الان فهمیدند که ائتلاف علیه ایران قوی نیست بنابراین انتظاراتشان تا حدی مهار شده است.


وی تأکید کرد: دولت هم بعد از 6، 7 ماه بر اوضاع مسلط شده است و با جا به جایی هم که در بانک مرکزی صورت گرفت، فرد مسلطتری بر سر کار آمد، تمامی این موارد به جامعه این سیگنال را داد که تیم بهتری به امور میپردازد و این رفتار سوداگری مردم را کمتر کرده است.


سرزعیم در پاسخ به این که چرا همراه با کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین نیامده است، اظهار داشت: ابهامی که در رابطه با نرخ ارز در آینده وجود دارد موجب شده است تا همراه با کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین نیاید، از طرفی دستمزد و قیمت‌ها به همان سرعت که بالا می روند پایین نمی آیند، بعضی ها معتقدند که عدم کاهش قیمت‌ها به دلیل چسبندگی قیمت است.


وی در رابطه با نرخ 5700 تومانی برای بودجه بیان داشت: پیشنهاد من این است که ارزهایی را که برای اقلام صادراتی در نظر می گیرند با نرخ بالاتری بدهند و مابه‌التفاوتش را به خانوارها تعلق دهند تا حمایت مؤثرتری صورت بگیرد.


وی در رابطه با پیش بینی تورم و رشد اقتصادی بیان داشت: رشد اقتصادی تابع عملکرد دولت و بانک مرکزی است، با این حال متغیرها نشان میدهد که نرخ تورم امسال بالا خواهد رفت و رشد هم خیلی پایین خواهد بود و حتی منفی میشود البته فکر نمیکنم مانند سال 91 شود.


وی در رابطه با این که چگونه می‌توان قدرت خرید مردم را افزایش داد به «نود اقتصادی» گفت: برای جبران کاهش قدرت خرید مردم در حال حاضر هیچ راهی وجود ندارد زیرا کیک اقتصادی کوچک شده ، این تعارف است که فکر کنیم با وجود کوچک شدن کیک اقتصادی قدرت خرید مردم مانند گذشته است.


وی در رابطه با بسته حمایتی دولت بیان داشت: بهتر بود این بسته هدفمندتر بود یعنی قولش را به افراد کمتری یعنی به کسانی که فقر شدیدتری داشتند می‌دادیم.


وی درباره افزایش نقدینگی و تبعاتش تأکید کرد: افزایش نقدینگی مشکل بزرگ اقتصاد کشور است که می تواند سایر اصلاحات دیگر را خنثی کند بنابراین هیچ راه گریزی نداریم جز این که مشکل نقدینگی را حل کنیم و در این راستا باید نظام بانکی، سیاست‌های پولی و بودجه‌ای را اصلاح کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار