۲۸ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۴۷
کد خبر: ۲۷۱۷۹۷
محمدحسین پناهی در  پنل اول نشست «چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران» در دانشگاه علامه

استاد‌تمام جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه انقلاب‌ها پدیده‌های مقطعی هستند یعنی از شروع تا پایان فرآیندی را طی می‌کنند بنابراین اگر بخواهیم انقلاب‌ها را ارزیابی کنیم، باید زمان انقلاب به پایان برسد، گفت: نخبگان حاکم اگر بپذیرند که انقلاب به پایان رسیده نوع روابط ما با دنیا متفاوت می‌‌شود.


به گزارش خبرنگار عطنا، محمدحسین پناهی، 27 آذرماه در نشست تخصصی «چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران»؛ بازخوانی آراء و نظریه‌های جامعه‌شناختی در باب انقلاب اسلامی ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی (گزارش تصویری) با اشاره به اینکه در چهل‌سالگی انقلاب، بحث دستاوردهای انقلاب مطرح می‌شود، گفت: یکی از مشکل‌ترین بحث‌ها در جامعه‌شناسی انقلاب، ارزیابی دستاوردهای آن است، این ارزیابی براساس بررسی اهداف و ایدئولوژی انقلاب مشخص می‌شود که در بعضی زمینه‌ها شدنی نیست.


وی در خصوص زمان ارزیابی دستاوردهای انقلاب، بیان کرد: حدود چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته است، اکنون وقت مناسبی برای بررسی و ارزیابی دستاوردهای انقلاب است.


پناهی درباره فرآیند انقلاب‌ها، خاطرنشان کرد: طبیعی است که انقلاب‌ها پدیده‌های مقطعی هستند، یعنی از شروع تا پایان فرآیندی را طی می‌کنند بنابراین اگر بخواهیم انقلاب‌ها را ارزیابی کنیم، باید زمان انقلاب به پایان برسد مثلاً بعضی از جامعه‌شناسان زمان به پایان رسیدن انقلاب را 50 سال تخمین زده‌اند.



به‌راحتی نمی‌توان مُهر پایان بر انقلاب اسلامی زد



وی درخصوص زمان به پایان رسیدن انقلاب‌ها، گفت: نظریه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد، مثلاً در نظریه «برینتون» با عنوان مراحل انقلاب یا ریخت‌شناسی انقلاب، انقلاب را به 6 مرحله شامل مرحله ماقبل انقلاب، انقلاب، حاکمیت میانه‌روها، حاکمیت کندروها، واقع‌گرایان و ترمیدور تقسیم می‌کند.


استاد‌تمام جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: نظریه نهایی‌ در این زمینه وجود ندارد که بگوییم انقلاب‌ها طی این مرحله‌ها به پایان می‌رسد بنابراین به‌راحتی نمی‌توان مُهر پایان بر انقلاب اسلامی زد.


وی در همین زمینه ادامه داد: متأسفانه در جامعه ما زمان به پایان رسیدن انقلاب اسلامی از سوی دولتمردان و روشنفکران مطرح نمی‌شود درصورتی‌که اگر آگاهانه به این موضوع بیندیشیم در عملکرد سیاست‌های خارجی و داخلی کشورمان مؤثر است.



عدم هماهنگی میان نخبگان حاکم کشور درمورد زمان به پایان رسیدن انقلاب اسلامی



پناهی تصریح کرد: در حال حاضر در بین نخبگان حاکم جمهوری اسلامی گروهی هستند که معتقدند انقلاب اسلامی به پایان رسیده است، می‌گویند هنوز در فرآیند انقلاب هستیم، بنابراین باید انقلابی‌گری کنیم و انقلابی باشیم همچنین در نقطه مقابل، گروه دیگری هستند که معتقدند انقلاب اسلامی به پایان نرسیده است، حال تصور کنید تلاقی عملکرد این دو گروه چه نتیجه‌ای در پی خواهند داشت.


وی افزود: این گروه‌ها هیچ‌گاه موضع خود را شفاف نکردند و قطعاً حل نشدن این مشکل در نوع روابط سیاست‌گذاری در داخل کشور تأثیرگذار است.


پناهی در همین زمینه ادامه داد: نخبگان حاکم اگر بپذیرند که انقلاب به پایان رسیده نوع روابط ما با دنیا متفاوت می‌‌شود، همچنین در این معادله می‌توانیم نوع نگاه مردم، روشنفکران، نقادان حاکم و دولتمردان را نیز بررسی کنیم.


استاد‌تمام جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان اظهار کرد: عمده مشکلات جامعه به عدم هماهنگی نخبگان حاکم کشور در مورد زمان به پایان رسیدن انقلاب اسلامی برمی‌گردد و این مسئله هرگز به‌طور شفاف مطرح نمی‌شود و تکلیف خود را نیز با این قضیه روشن نمی‌کنیم، چون روشن شدن موضوع می‌تواند در تمام عملکردها تأثیرگذار باشد.


صوت صحبت‌های محمدحسین پناهی را در اینجا دانلود کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار