۲۷ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۵۱
کد خبر: ۲۷۱۵۴۸
مسعود برومند در مراسم بزرگداشت روز پژوهش و علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هر چقدر دیوار بین رشته‌ها و سایر بخش‌ها برداشته شود قطعا عملکرد بهتری خواهیم داشت. مسائل و چالش‌های کشور تنها با نگاه فنی_مهندسی حل نمی‌شود بلکه باید حوزه‌های مختلف علوم انسانی در این زمینه‌ها همکاری و گفت‌وگو کنند.


به گزارش خبرنگار عطنا، مسعود برومند، صبح سه‌شنبه، 27 آذرماه در مراسم بزرگداشت «روز پژوهش و علوم انسانی» در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه دلیل برگزاری هفته پژوهش را عرضه دستاوردهای پژوهشگران و فناوران به کشور دانست و گفت: هر سال در هفته پژوهش عرضه دستاوردهای پژوهشگران و فناوران را داشته‌ایم اما امسال به غیر از این برنامه‌ها به بررسی چالش‌ها نیز می‌پردازیم.


معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: انجمن‌های علمی بخشی از زیست‌بوم پژوهشی کشور هستند به همین سبب هم بنا داریم این هفته با اعضای انجمن‌های علمی دیدار داشته باشیم.


وی با تأکید بر اینکه در کنار سایر برنامه‌ها باید یک نمایشگاه از تقاضاها داشته باشیم، گفت: غیر از عرضه دستاوردها وظیفه ما این است که نیازها را بشناسیم و بیشتر بر نیازها تمرکز کنیم.


برومند درباره نگاه گروه‌های فنی_مهندسی و تجربی به پژوهش بیان کرد: اینطور تلقی می‌شود که برای آینده کشور باید بر نانو فناوری، زیست فناوری، هوافضا و مباحثی که الان در دنیا به عنوان فناوری‌های پیشتاز مطرح است، تمرکز کنیم و این امر باعث شده که از حوزه‌های علوم انسانی غافل شویم.


وی با تأکید بر ضرورت گفت‌و‌گو درباره جایگاه نگاه علوم انسانی  به موضوعات گفت: یک نگرانی که در نگاه علوم انسانی وجود دارد این است که مثلاً کسانی که در جایگاه معاونت وزارت علوم یا از این دسته جایگاه‌ها قرار می‌گیرند عمدتا از گروه‌های فنی_مهندسی هستند. آنها اعتقاد دارند عمده مسائل و مشکلات کشور در حوزه علوم انسانی حل می‌شود.


معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همین زمینه اضافه کرد: یکی از کارهایی که در گروه فنی_مهندسی انجام می‌شود این است که مدل‌سازی و سیستم ایجاد می‌کنند تا درون آن بتوانند پروژه خود را انجام دهند، این فرایند در صورتی موثر خواهد بود که بستر را گروه فنی_مهندسی و محتوا، نحوه تفکر و شناسایی را علوم انسانی فراهم کند.


وی درباره کیفیت پژوهش‌ها هم خاطرنشان کرد: کسانی که در گروه مدیریت هستند، کیفیت را رضایت ذی‌نفعان می‌دانند، اگر این تعریف کافی باشد در این صورت ذی‌نفعان یک پژوهش چه کسانی هستند و در چه صورت کیفیت حاصل می‌شود؛ اما اگر تحلیل کیفیت در علوم انسانی کافی نباشد چگونه خواهد بود؟


برومند در خصوص تخصص‌گرایی در اجرا هم تاکید کرد: در حوزه‌های فنی_مهندسی و تجربی هر کسی نمی‌تواند ورود کند اما در حوزه‌های علوم انسانی اینطور نیست لذا بازگشت به تخصص‌گرایی در حوزه اجرایی بسیار پراهمیت است.


وی ادامه داد: انتظار داریم یافته‌های پژوهش‌های علوم انسانی ما بتواند پیشینه بسیار قوی فرهنگی و دینی ما را به دنیا عرضه کند. یکی از الزامات این امر این است که استانداردهای جهانی را بشناسیم سپس ببینیم این استانداردها چگونه به شیوه‌نامه‌های اجرایی تبدیل می‌شوند و از این استانداردها مطمئن شویم.



ضرورت توجه به مطالعات میان‌رشته‌ای در پژوهش



معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تامین منابع مالی پژوهش‌های علوم انسانی گفت: ما باید بدانیم که چطور یک پژوهش را در علوم انسانی از نظر مالی تغذیه کنیم تا بتواند هدفش را انجام دهد، برای اینکه منابع مالی پژوهش‌های علوم انسانی را فراهم کنیم باید به پژوهش‌های میان رشته‌ای توجه کنیم.


وی افزود: هر چقدر دیوار بین رشته‌ها و سایر بخش‌ها برداشته شود قطعا عملکرد بهتری خواهیم داشت، مسائل و چالش‌های کشور تنها با نگاه فنی_مهندسی حل نمی‌شود بلکه باید حوزه‌های مختلف علوم انسانی در این زمینه‌ها همکاری و گفت‌وگو کنند.


برومند ادامه داد: امروزه با پیچیدگی‌های موضوعات، پژوهش‌ها به سمت فعالیت‌های گروهی پیش می‌رود؛ در گروه فنی_ مهندسی هنوز این موضوع جا نیفتاده است اما در علوم انسانی سدها راحت‌تر شکسته می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه به مراکز پژوهشی واقعی نیازمندیم، گفت: تنها در این مراکز است که می‌توانیم به راحتی گفت‌و‌گو کنیم و باید روش‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم نهادهای پژوهشی واقعی را از نهادهای ظاهری جدا کنیم تا نتایج پژوهش‌های علمی فوق‌العاده ‌شود.


معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در تمام حوزه‌ها به برنامه اجرایی عملیاتی نیاز داریم به همین منظور باید برنامه‌های راهبردی را به برنامه‌های اجرایی تبدیل کنیم تا پژوهش‌ها تبدیل به پروژه و پیشنهاداتی برای حل مشکلات کشور شود.


وی با اشاره به اینکه مهمترین عنصر پژوهش نیروی انسانی و منابع مالی است، گفت: شاید سیستم برنامه‌ریزی کشور برای بودجه نیازمند تغییرات اساسی است ولی ایجاد یک تغییر ساده در این سیستم کار راحتی نیست بنابراین این فرایند گام به گام است و عمده چالش‌های کشور در همه حوزه‌ها با همکاری پژوهشگران علوم انسانی حل می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار