۲۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۶۹۰۳۰
عبدالساده نیسی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه سایر دانشگاه‌ها اگر می‌خواهند در بحث‌های علوم انسانی شرکت کنند باید ذیل دانشگاه علامه طباطبائی فعالیت کنند، گفت:‌ آزمایشگاهی با عنوان دهکده علوم انسانی برای دانشگاه علامه طباطبائی با مبلغ 10 میلیون دلار  با طرح معاونت پژوهشی این دانشگاه در نظر گرفته شده است که مراحل نهایی خود را طی می‌کند.


عبدالساده نیسی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیئت‌علمی گروه علوم ریاضی دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا با اشاره به اینکه وظیفه اصلی ما در وزارت‌خانه حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری است، گفت: کار ما با آنچه در دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد، متفاوت است و در اصل در بسیاری از مواقع سیاست‌گذار هم هستیم، در معاونت پژوهشی وزارت علوم، هر دفتر یک‌سری برنامه‌هایی برای خود دارد که صفر تا صد سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا را جلو می‌برد.


وی درباره حمایت از امور پژوهشی، بیان کرد: حمایت را می‌توان در دو بخش شکل داد، یک بخش سخت‌افزاری مثل تجهیزات و آزمایشگاه‌ها و بخش دیگر نرم‌افزاری مثل نرم‌افزارهای کامپیوتری و زیرساخت‌ها در حوزه پژوهش است.



نرم‌افزار شبکه علمی آزمایشگاهی کشور در قالب سامانه شاعا



نیسی در خصوص حوزه سخت‌افزاری، افزود: در حوزه سخت‌افزاری برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای آزمایشگاه‌های کل کشور خصوصاً بودجه آزمایشگاه‌ها و تجهیزات در این دفتر انجام ‌می‌گیرد.


وی با اشاره به سامانه «شاعا»، گفت: این نرم‌افزار شبکه علمی آزمایشگاهی کشور است که قطعات همه آزمایشگاه‌ها در این سامانه وجود دارد.


نیسی افزود: آزمایشگاه‌ها فقط مختص حوزه‌های فنی مهندسی نیستد بلکه شامل همه قسمت‌های کشور است، مثلاً شرکت‌های دانش‌بنیان بخواهند محصولاتی را تولید کنند این محصولات در آزمایشگاه‌های ما ساخته می‌شود، همچنین آزمایشگاه‌ها نیاز به مواد و تجهیزات دارند و از این امکانات می‌توان برای تولید و سایر زمینه‌ها استفاده کرد، مثلاً آزمایشگاهی داریم که به مسائل زلزله ازجمله زمان به‌وجود آمدن آن می‌پردازد.



اختصاص یک میلیارد دلار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی



مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه یک میلیارد دلار به خرید تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص داده شده است، گفت: این مبلغ به‌صورت وام‌های خارجی گرفته‌شده است که خود دولت آن را بازپرداخت می‌کند، فرآیند به این صورت است که با بانک‌های خارجی صحبت می‌کنیم بعد از بررسی طرح سپس وام را از بانک‌های خارجی دریافت و در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهیم.


وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه با عنوان دهکده علوم انسانی برای دانشگاه علامه طباطبائی با طرح معاونت پژوهشی این دانشگاه در نظر گرفته‌شده است، بیان کرد: 10میلیون دلار بودجه برای این آزمایشگاه تصویب و تقریباً مجوزهای لازم نیز برای این کار گرفته‌شده است که با این مبلغ می‌توان، تجهیزات خیلی خوبی برای پیشبرد اهداف علوم انسانی در نظر گرفت.




آزمایشگاه علوم انسانی خیلی موردنیاز است، اگر دانشگاه علامه طباطبائی این آزمایشگاه را پیش ببرد تحول بزرگی با راه‌اندازی آن به‌وجود می‌آید، برای این آزمایشگاه بیش از 10 مجوز را گرفته‌ایم و اکنون در صف مجوز شورای اقتصاد است.



نیسی با بیان اینکه تمام رشته‌ها با پیشرفت تکنولوژی نیاز به ابزاری دارند که این ابزار به تحقیقات رشته موردنظر کمک کند، افزود: در زمینه تحقیقات علوم انسانی نیز به برخی از ابزارهای آزمایشگاهی نیاز داریم.



ارتباط تمام کتابخانه‌های کشور را فراهم می‌کنیم


مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، درباره زیرساخت‌های نرم‌افزاری، گفت: در این زمینه ارتباط تمام کتابخانه‌های کشور را فراهم می‌کنیم و از صفر تا صد این برنامه در این دفتر انجام می‌گیرد، مثلاً اگر بخواهیم یک سند علمی را جستجو کنیم، ممکن است در دانشگاه‌های دیگر هم آن را پیدا کنیم که این اتفاق خیلی خوبی است، زیرا در بحث اقتصاد مقاومتی به فرض کتابی که در دانشگاه علامه طباطبائی موجود است دیگر نیازی نیست دانشگاه تهران هم آن را داشته باشد.


وی افزود: آزمایشگاه علوم انسانی خیلی موردنیاز است، اگر دانشگاه علامه طباطبائی این آزمایشگاه را پیش ببرد تحول بزرگی با راه‌اندازی آن به‌وجود می‌آید، برای این آزمایشگاه بیش از 10 مجوز را گرفته‌ایم و اکنون در صف مجوز شورای اقتصاد است.



سایر دانشگاه‌ها در زمینه علوم انسانی با دانشگاه علامه هماهنگ باشند



مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم، درباره هفته پژوهش، گفت: ما هرچقدر کار داشته باشیم باید برای آنها اولویت‌بندی کنیم، هرکدام از دانشگاه‌ها باید به یک موضوع بپردازند، دانشگاه باید در اولویت‌هایی که وجود دارد به‌نوعی ورود پیدا کند.


وی با اشاره به اینکه در بحث علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی حرف اول را می‌زند، بیان کرد: سایر دانشگاه‌هایی که می‌خواهند در بحث‌های علوم انسانی شرکت کنند، باید ذیل دانشگاه علامه طباطبائی کار کنند و هماهنگی‌هایی لازم را داشته باشند، بر این اساس هم ما چند محور کاری برای خودمان در هفته پژوهش در نظر گرفتیم.



امسال برنامه‌های جانبی برای هفته پژوهش خیلی پررنگ است



نیسی با بیان اینکه برنامه‌های جانبی امسال برای هفته پژوهش خیلی پررنگ است، گفت: ما در روز اول هفته پژوهش، زنگ پژوهش را داریم که وزرای علوم و آموزش‌وپرورش به یکی از مدارس تهران دعوت می‌شوند، همچنین در آن روز دانش‌آموزان از دانشگاه بازدید می‌کنند، بنابراین دانشگاه باید تمهیداتی ایجاد کند تا مراکز رشد، کتابخانه، مرکز کارآفرینی و رشته‌هایش را به دانش‌آموزان معرفی کند.


وی ادامه داد: از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که برنامه‌های خود را در این خصوص ارائه دهند، مثلاً دانشگاه الزهرا، چند برنامه خوب برای بازدید دانش‌آموزان در نظر گرفته است.


نیسی درباره بودجه‌های پژوهش، گفت: بودجه پژوهشی کل کشور بودجه خیلی کمی است و باید در این اوضاع‌واحوال کشور به این حوزه کمک شود ما برای این منظور در روز دوم هفته پژوهش، تمام معاونان پژوهشی دانشگاه، رؤسای پژوهشگاه‌ها را جمع کرده‌ایم و در مورد بودجه پژوهشی 97 و 98 با آنها صحبت می‌کنیم.


وی افزود: ما در هفته پژوهش به کمک رسانه‌ها نیاز داریم تا بتوانیم مشکلات این بخش مهم از حوزه علمی کشور را برطرف کنیم.



برگزاری همایش روز وحدت حوزه و دانشگاه با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی



مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم در راستای اولویت‌گرایی و برنامه‌ریزی هفته پژوهش گفت: معتقدیم دانشگاه علامه طباطبائی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه و مرجع دانشگاه علوم انسانی است و بر همین اساس برنامه مشترکی را با دانشگاه علامه طباطبائی در روز سه‌شنبه 27 آذرماه، روز وحدت حوزه و دانشگاه اجرا می‌کنیم.




امسال ما به سمت شعار نرفتیم و براساس اولویت‌ها روزهایمان را تعیین کردیم و مسئولیت هرروز را به یک بخش داده‌ایم، اول، هفته پژوهش و بعد نمایشگاه برگزار می‌شود، نمایشگاه امسال در اصل شامل سه نمایشگاه تولید ساخت داخل، نمایشگاه عرضه فناوری و همچنین تقاضا است



وی افزود: بخش مهارت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی کارهای خوبی انجام داده است، میزگردی طراحی کرده‌اند که در این میزگرد مخالفان و موافقان به‌نقد علوم انسانی می‌پردازند، ضمن ‌آنکه برگزاری این برنامه‌ها را به دانشگاه‌های دیگر نیز پیشنهاد کرده‌ایم.


نیسی بیان کرد: ‌تمام هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است که در برنامه روز 27 آذرماه در سطح وزیر علوم، معاون پژوهشی وزارت‌خانه و مدیران این بخش حضور داشته باشیم.



«امسال به سمت شعار نرفتیم و براساس اولویت‌ها برنامه‌ریزی کردیم»


وی درخصوص تفاوت برنامه‌های هفته پژوهش امسال با سال قبل، گفت: امسال ما به سمت شعار نرفتیم و براساس اولویت‌ها روزهایمان را تعیین کردیم و مسئولیت هرروز را به یک بخش داده‌ایم، اول، هفته پژوهش و بعد نمایشگاه برگزار می‌شود، نمایشگاه امسال در اصل شامل سه نمایشگاه تولید ساخت داخل، نمایشگاه عرضه فناوری و همچنین تقاضا است.


مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: فضایی ایجاد کرده‌ایم که همه در این فضا کنار هم می‌نشینند، نیازها و درخواست‌هایشان را مطرح می‌کنند و این نشست‌ها به نظرم باعث کاهش وابستگی کشور به خارج می‌شود، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند بسیاری از قطعات و کالاها را تولید کنند.



علوم انسانی باید در کنار تولید و ساخت باشد



وی با بیان اینکه علوم انسانی باید در کنار تولید و ساخت باشد، گفت: اگر در زمینه نیازها، موضوع و بحث علوم انسانی را وارد کنیم، می‌تواند به بخش صنعت کمک کند.


نیسی در پایان بیان کرد: کشور ما اندیشه‌های خیلی خوبی دارد (علوم انسانی)، و اگر بتوانیم در کنار این اندیشه‌ها از تکنولوژی هم استفاده کنیم کاری بسیار خوب و تأثیرگذار خواهد بود.


گفتنی است، معاونت پژوهشی دانشگاه‌ علامه طباطبائی برنامه‌های را برای بحث پژوهش و علوم انسانی با همکاری وزارت علوم برای اجرا در نظر گرفته است که به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار