۱۷ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۶۸۹۱۱
هادی خانیکی، مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، در این همایش از برگزاری نشست «تحول مفهوم توسعه بر پایه دغدغه‌های دکتر کاظم معتمد‌نژاد» خبر داد و بیان کرد: همه علوم به‌نوعی دارای سرمایه ‌نمادین و فرهنگی هستند، ازاین‌رو هیچ علمی بدون سرمایه فرهنگی و نمادین نمی‌تواند از موقعیت شایسته‌ای برخوردار باشد و معتمدنژاد از سرمایه‌‌های فرهنگی و نمادین حوزه علوم ارتباطات اجتماعی بود.


به گزارش خبرنگار عطنا، هادی خانیکی، مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در پنجمین همایش روز ملی علوم اجتماعی در دانشگاه خوارزمی ضمن گرامیداشت یاد غلامحسین صدیقی، گفت: دکتر صدیقی در تفکیک علم از سیاست ممتاز است به این معنا که نه علم را در سیاست مداخله ناروا داد و نه سیاست را وارد مداخله ناروا با علم کرد و جمله معروف او هم این است که «نه علم گذاشت بفهمیم، سیاست چیست و نه سیاست اجازه داد بفهمیم علم چیست».



پیوند دادن آموزش و کنش سیاسی توسط دکتر صدیقی



وی در همین زمینه اضافه کرد: آن چیزی که برای ما به‌عنوان دانشجو محوریت دارد پیوند دادن آموزش و کنش سیاسی دکتر صدیقی است.


مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به گرامیداشت یاد و خاطر دکتر محمدامین قانعی‌راد، بیان کرد: دکتر قانعی‌راد نماد سخت‌کوشی و دغدغه‌مندی و اندیشمندی در حوزه علوم اجتماعی بود، او شجاعت آن را داشت که علم را وارد جامعه و جامعه را وارد علوم اجتماعی کرد که تلاش‌های او در این زمینه بسیار ستودنی است.


وی با اشاره به یاد و گرامیداشت دکتر کاظم معتمدنژاد، بیان کرد: برای ما خانواده علوم ارتباطات امروز یک هم‌نشینی معنادار هم‌ شکل گرفته و این همایش با پنجمین سال درگذشت دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات متقارن شده است، او در روز (14 آذر 92) از میان ما رفت.



تلاش‌های 45 ساله دکتر معتمدنژاد برای علم ارتباطات در ایران


خانیکی افزود: صحبت‌های من در راستای وام‌دار بودن علم ارتباطات به تلاش‌های 45 ساله دکتر معتمدنژاد برای این علم است، اگر نام پدر علوم ارتباطات به وی تعلق گرفت به دلیل تلاش‌های او برای پر کردن خلاء‌ها و حفره‌های موجود در تأسیس این علم در ایران بود، او از کوچک‌ترین فرصت‌ها بیشترین استفاده را کرد.



معتمدنژاد از سرمایه‌‌های فرهنگی و نمادین حوزه علوم ارتباطات اجتماعی



مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه همه علوم دارای سرمایه ‌نمادین و فرهنگی هستند، گفت: اگر این تعابیر سرمایه‌ فرهنگی بوردیو را بتوانیم به علوم تعمیم بدهیم باید بگوییم هیچ علمی بدون سرمایه فرهنگی و نمادین نمی‌تواند از موقعیت شایسته‌ای برخوردار باشد، معتمدنژاد از سرمایه‌‌های فرهنگی و نمادین حوزه علوم ارتباطات اجتماعی بود و از این طریق دین مهمی به‌عنوان خالقان و مؤسسان علوم ارتباطات در ایران به گردن ما دارد و ما به‌عنوان وارثان دانش در برابر آن دارای مسئولیت‌های بیشتری هستیم.


وی با بیان اینکه اکنون می‌توانیم از میراث دکتر معتمدنژاد سخن به میان بیاوریم به دلیل اینکه او در امر آموزش نقش آغازگری داشت، اظهار کرد: دکتر معتمدنژاد با سماجتی که داشت، اجازه نداد حوزه‌ای از علوم ارتباطات مغفول واقع شود، به‌همین اعتبار موقعیت‌هایی خوبی که در دانشگاه سوربن فرانسه داشت را رها کرد تا در ایران این علم را توسعه دهد.



در هیچ جا نمی‌بینید که معتمدنژاد خود را فراتر از معلم معرفی کرده باشد


خانیکی در همین زمینه ادامه داد: او با حفظ یک گرایش در دانشگاه علامه طباطبائی کار خود را آغاز کرد و به آن گرایش قناعت نکرد و با تلاش‌ها و پیگیرهای خود، علوم ارتباطات دارای گرایش‌های مختلفی شد و همچنین به مقاطع این علوم نیز افزود شد و امروزه این رشته دارای مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری است.



حتی وقتی که به‌ناحق بازنشسته شد، پاسخ او این بود که معلم بازنشستگی ندارد



مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به سجایای اخلاقی دکتر معتمدنژاد، گفت: او به معنای درست کلمه یک معلم بود و همیشه پایبند به الزامات معلمی بود، در هیچ جا نمی‌بینید که او خود را فراتر از معلم معرفی کرده باشد، حتی وقتی که به‌ناحق بازنشسته شد، پاسخ او این بود که معلم بازنشستگی ندارد و می‌تواند به شغل خود ادامه دهد و حتی در حق وی در دانشگاه جفا شد، بااین‌حال این مسئله باعث تضعیف روحیه معلمی او تا پایان عمر نشد.


وی ادامه داد: ویژگی دیگر دکتر معتمدنژاد تشخص اخلاقی بود، به تعریف درست کلمه فرزانه فروتن بود، هرچقدر بر دانش او اضافه می‌شد، فروتنی او نیز افزایش می‌یافت و نتیجه اینکه نگذاشت دیوار بلندی بین علم ارتباطات و سایر علوم شکل بگیرد و به تعاملی کردن بین دانش‌های مختلف نیز باور داشت.



مسئله محوری دکتر معتمدنژاد آموزش بود


خانیکی با بیان اینکه مسئله محوری دکتر معتمدنژاد آموزش بود، اظهار کرد: به این دلیل اهمیت محوریت آموزش برای او، بر استقلال آموزشی رشته‌ها در دانشگاه تأکید داشت و میان رشته‌های شدن ارتباطات، روزآمد کردن و مسئله محور کردن ارتباطات به‌خصوص با تقویت ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی و نزدیک کردن آموزش‌های کاربردی حرفه‌ای به آکادمی و تأسیس و تقویت نهادهای علمی و پشتیبانی از تأسیس انجمن‌های علمی ازجمله انجمن‌های علمی، ژورنال‌ها و شبکه‌های علمی از مهم‌ترین دغدغه‌های این استاد بود.


مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: به امید خدا 26 آذرماه جاری در دانشگاه علامه طباطبائی با نشستی با موضوع «تحول مفهوم توسعه بر پایه دغدغه‌های دکتر کاظم معتمد‌نژاد» برگزار می‌شود و در این مراسم دکتر رامین معتمدنژاد، فرزند کاظم معتمدنژاد و استاد رشته اقتصاد بین‌الملل دانشگاه سوربن پاریس و دکتر نوری‌نائینی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و همکار آمارتیا سن (استاد فلسفه و اقتصاد در دانشگاه هاروارد و برنده هندی جایزه نوبل اقتصاد) ازجمله سخنرانان آن مراسم هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار