۱۴ آذر ۱۳۹۷ ۱۷:۱۶
کد خبر: ۲۶۸۸۱۴
افتتاحیه پنجمین همایش روز علوم اجتماعی و بزرگداشت دکتر غلامرضا صدیقی در دانشگاه خوارزمی

در افتتاحیه پنجمین همایش روز علوم اجتماعی و بزرگداشت دکتر غلامرضا صدیقی در دانشگاه خوارزمی که با عنوان «مسائل و چالش‌های علوم اجتماعی در ایران» برگزار شد بر ضرورت توجه به مسائل روز کشور با رویکرد علمی و جامعه‌شناسانه تأکید شد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسین سراج زاده، دبیر علمی همایش ملی روز علوم اجتماعی 13 آذرماه در این همایش (گزارش تصویری) طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال، یک صدمین سال تأسیس دانشگاه خوارزمی است؛ ما تصمیم گرفتیم برنامه‌ای در خصوص علوم اجتماعی نیز داشته باشیم.


وی در خصوص رویکرد دانشگاه خوارزمی در آغاز اظهار کرد: تا دهه ۷۰ هدف این دانشگاه تربیت‌معلم بوده است اما اکنون این دانشگاه تبدیل به یک دانشگاه جامع شده است.


دبیر علمی این همایش ادامه داد: به‌هرحال با توجه به اینکه این دانشگاه رسالت خود را در ابتدا تربیت‌معلم دانسته بود، ما به این نتیجه رسیدیم که در این نشست به بررسی مسائل و چالش‌های آموزش بپردازیم.


وی خاطرنشان کرد: ما در این نشست چند انجمن داریم که هر انجمن در یک حوزه که در آن تخصص دارد تشکیل نشست می‌دهد که روی‌هم‌رفته در ۱۱ حیطه مختلف به گفتگو خواهیم پرداخت.



هیچ نقشی در دانشگاه ایفا نخواهد شد مگر اینکه نقش آموزش به‌درستی ایفا شود



سراج زاده عنوان کرد: اگر به موضوع همایش بخواهم اشاره‌کنم نیاز به تذکر چند نکته است؛ یکی آنکه آموزش رکن اصلی دانشگاه است و هیچ نقشی در دانشگاه ایفا نخواهد شد مگر اینکه نقش آموزش به‌درستی ایفا شود و به عبارتی نقش‌های جدیدی که برای دانشگاه‌ها ایفا شده نمی‌توانند جای این نقش را بگیرند.


وی اظهار کرد: ما باید رویکرد جامعه‌شناسی را به‌صورت کاربردی برای حل مشکلات جامعه استفاده کنیم و صرفاً استفاده از رویکردهایی چون رویکردهای مهندسی و یا روان‌شناسانه نمی‌تواند مسائل امروز ایران را برطرف نماید.


سراج زاده ادامه داد: امیدوارم که اجتماع علمی جامعه‌شناسی کشور با نگاه نقادانه‌ای که به خودشان دارند بتواند ضعف‌های خود را بشناسد، به نیازهایی که جامعه دارد توجه کرده و دانش اجتماعی را کاربردی کند. همچنین باید علوم خود را بسط دهد تا بتواند در ارکان مدیریتی جامعه از آن استفاده کند.



دانشگاه باید محل انگیزش باشد؛ نه آموزش



همچنین دکتر باقر ساروخانی در خصوص آموزش در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه باید محل انگیزش باشد و زمانی می‌تواند این اتفاق در دانشگاه بیافتد که دانشجو انگیزه داشته باشند و باز باید گفت این امر زمانی رخ می‌دهد که جامعه دانشجو توجه کند و مشتاق به دانش وی باشد؛ درحالی‌که دانشجویان امروز ما نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی برای آن‌ها بیفتد.


ساروخانی خاطرنشان کرد: وظیفه ما صرفاً این نیست که اطلاعات به دانشجو و دانش‌آموز انتقال دهیم زیرا که اکنون از روش‌های مختلف می‌تواند این اطلاعات را به دست آورد.


وی ادامه داد: باید به وی اندیشه و اندیشیدن را آموزش دهیم، باید به دانشجو بیاموزیم که چگونه زندگی کند و دانش خود را چگونه در زندگی به کار گیرد.


وی در خصوص دکتر صدیقی، پدر جامعه‌شناسی ایران، اظهار کرد: ازنظر منش کمتر کسی را دیدم که شبیه دکتر صدیقی باشد، او انسانی بود که بسیار به قانون اهمیت می‌داد و همین قانون‌مداری ایشان بر من و دیگر شاگردان وی تأثیر گذاشت و اکنون من نظمی که در زندگی دارم را مدیون وی هستم.


این استاد پیشکسوت جامعه‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: صدیقی در سال ۱۲۸۴ در تهران متولد می‌شود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در فرانسه به پایان برده و سپس تحصیلات دانشگاهی را در این کشور آغاز کرد اما نکته جالبی که دراین‌بین وجود دارد این است که وی در این مدت توانست در پنج رشته مختلف ازجمله روانشناسی، اخلاق و علوم اجتماعی موفق به اخذ دیپلم شود.


وی ادامه داد: صدیقی پس از ورود به ایران در دپارتمان فلسفه شروع به تدریس جامعه‌شناسی کرد و از همین‌جا بود که به‌صورت جدی به سمت جامعه‌شناسی روی آورد.


ساروخانی خاطرنشان کرد: صدیقی آن‌چنان جامعه‌شناسی را تدریس می‌کرد که بسیاری از مخاطبان از دانشگاه‌های خارج از کشور به کلاس‌های او روی می‌آوردند.


وی اظهار کرد: من زمانی که از فرانسه به ایران بازگشتم با ایشان آشنا شدم و در انجمن لغات و اصطلاح‌شناسی ایشان با وی همکاری کنم و در این مدت همواره از وی آموختم.



خوارزمی؛ دانشگاهی با ۱۳هزار دانشجو



دکتر عزیزالله حبیبی نیز اظهار کرد: حدود نیمی از این جمعیت دانشجو تهران و نیمی دیگر از آن‌ها در کرج مشغول تحصیل هستند.


رئیس دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ درصد دانشجویان ما دارای تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، همچنین بالغ‌بر ۵۰۰ عضو هیئت‌علمی در این دانشگاه مشغول تدریس و پژوهش هستند.


حبیبی اظهار کرد: امسال دانشگاه خوارزمی مفتخر است به اینکه یک صدمین سال خدمات علمی پژوهشی خود را گرامی و پاس می‌دارد که البته این صدسال با فرازوفرودهای زیادی در حوزه سیاست و فرهنگ ازجمله گذر از انقلاب اسلامی همراه بوده است.


رئیس دانشگاه خوارزمی در خصوص تاریخچه این دانشگاه، اظهار کرد: «دارالمعلمین عالی» اولین نامی است که این دانشگاه بر خود پذیرفته و در ذیل این نام فعالیت‌های آموزشی خود را تحت عنوان آموزش معلمان و مربیان برعهده گرفته است.


حبیبی ادامه داد: دانشسرای عالی، سازمان موسسه تعلیم و تربیتی دانشگاه تربیت‌معلم و درنهایت عنوان دانشگاه خوارزمی از سال ۱۳۹۱ از دیگر عناوین این دانشگاه تاکنون بوده است.


وی تصریح کرد: این دانشگاه از سال ۱۳۷۵ تغییر مأموریت پیدا کرد و در فعالیت‌های آموزشی خود توانست خدمات جدیدی را با تعریف یک دانشگاه جامع ارائه دهد.


حبیبی در خصوص تاریخچه این دانشگاه عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه خوارزمی با ۱۶ دانشکده در دو پردیس تهران و کرج فعالیت‌های خود را انجام می دهد.


وی توضیح داد: طرح توسعه دانشگاه قبل از انقلاب در منطقه حصارک کرج طراحی شد و هم‌اکنون پردیس ما در آن مجموعه با مساحتی بالغ‌بر ۲۰۰ هکتار، دانشکده‌های مختلف را در خود مستقر کرده و دانشجویان مقطع کارشناسی ما غال با در این پردیس مشغول به تحصیل هستند.


حبیبی ادامه داد: همچنین در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز دانشجویان ما در هر دو پردیس تهران و کرج مشغول به تحصیل هستند.


 رئیس دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹ مرکز پژوهشی در دانشگاه درحالی‌که فعالیت هستند ک هر نام از این نام‌ها بسیار برجسته و ویژه است. یکی از این دو مؤسسه، مؤسسه ریاضیات است که کار خود را از پیش از انقلاب شروع کرده و دیگری مؤسسه علوم تحقیقات تربیتی است که این موسسه نیز همچون مؤسسه ریاضیات جزو مؤسسات نوع یک محسوب می‌شود.


وی افزود: در کنار این مجموعه‌ها؛ ما پژوهشکده پلاسما را داریم که یکی از برندهای ویژه در کشور محسوب می‌شود و در خصوص کاربردهای پلاسما در علوم مختلف به تحقیق و ارائه خدمات می‌پردازد.


حبیبی ادامه داد: از طرف دیگر ما در حال پیگیری احداث شهر سلولی در پردیس کرج به‌عنوان یکی از راهکارهای پژوهش‌های کاربردی در حوزه نو زیستی هستیم.


وی خاطرنشان کرد: همچنین دانشگاه خوارزمی در حوزه نفت نیز مشغول به فعالیت است و پژوهشکده نفت خود را دایر کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار