۱۴ آذر ۱۳۹۷ ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۶۸۰۹۲
هادی خانیکی در نمایشگاه عکس «مسائل اجتماعی ایران»

در جامعه ما که سیاست جزو جدایی‌ناپذیر همه عرصه‌های حیات اجتماعی آن بوده و سایه سیاست همواره بر سر اجتماع و اقتصاد و فرهنگ و میدان‌های گوناگون توسعه افتاده است، باید از ظرفیت و قدرت «ارتباطات سیاسی» برای تحرک بخشیدن به جنبش‌ها و کنش‌های آزادی‌خواهانه و رهایی‌بخش بهره گرفت.


به گزارش عطنا، هادی خانیکی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، در یادداشتی با عنوان «سیاست رسانه‌ای شده» در روزنامه آرمان امروز نوشت:


گسترش دامنه حضور و تأثیرگذاری دو حوزه «ارتباطات» و «سیاست» در تمامی عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی به‌گونه‌ای است که امروز غفلت از ضرورت ورود به میدان «ارتباطات سیاسی» می‌تواند به‌منزله‌ عقب افتادن از روند پرشتاب دانش ارتباطی و جنبش اجتماعی به شمار آید. «ارتباطات سیاسی» فصل مشترک دانش ارتباطات و امر سیاسی است که نه‌تنها در این دو عرصه بلکه در همه عرصه‌های درهم‌تنیده جوامع دستخوش تغییر ناظر به هم پیوندی نهاد علم و دانشگاه با نهاد سیاست و جامعه است. انقلاب ارتباطات و ظهور جامعه شبکه‌ای که در پرتوی رسانه‌ای کردن و شبکه‌ای شدن تمامی ابعاد حیات انسان امروز، سیاست را نیز رسانه‌ای کرده است، بر اهمیت بیشتر نگاه به ارتباطات در افق سیاست و نگاه به سیاست از منظر ارتباطات افزوده است. «سیاست رسانه‌ای شده» و «ارتباطات سیاسی» دو وجه درهم‌آمیخته دنیای کنونی ماست. بر این پایه باید دگرگونی‌های سیاست و سیاست ورزی و ارتباط و ارتباط گری را فهمید و به تحولات «فضای عمومی»، «افکار عمومی»، «کنشگری سیاسی»، «زبان سیاست»، «رفتار مخاطبان»، «شیوه‌های حکمروایی»، «تبلیغات سیاسی»، «نهادهای مدنی»، «ساختارهای حزبی»، «فضای مجازی»، «شبکه‌های اجتماعی» و نظایر این‌ها اعتنا کرد. فهم جهان‌های دائما نو شونده، پیش از هر چیز نیازمند حضور و زندگی در آن دنیاها و مواجهه و مطالعه از نزدیک است. باگریز از مسأله‌ها و پناه بردن به حوزه‌های انتزاعی، نه درک علمی و نه کنش اجتماعی به‌درستی سامان می‌گیرند؛ پیوند میان دانش و کنش هم راه دشوار نظرمندی معطوف به واقعیت را پیمودنی‌تر و هم حاصل این کوشش و مطالعه را برای جامعه سودمندتر می‌کند. در جامعه ما که سیاست جزو جدایی‌ناپذیر همه عرصه‌های حیات اجتماعی آن بوده و سایه سیاست همواره بر سر اجتماع و اقتصاد و فرهنگ و میدان‌های گوناگون توسعه افتاده است، باید از ظرفیت و قدرت «ارتباطات سیاسی» برای تحرک بخشیدن به جنبش‌ها و کنش‌های آزادی‌خواهانه و رهایی‌بخش بهره گرفت. ایران معاصر در امتداد جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی و تلاش برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه، آزادی و عدالت امروز، بیش از هر زمان دیگر به‌ضرورت «دموکراتیزاسیون» و اصلاح رویکردها و سازوکارهای زندگی بهتر می‌اندیشد و در آن راه می‌کوشد. «انتخابات» اکنون شناخته‌ترین و همگانی‌ترین عرصه این اندیشه و کنش است که با دو سنجه «مشارکت» و «رقابت» کمیت و کیفیت توسعه سیاسی و گذارهای دموکراتیک را در مقاطع مختلف به آزمون گرفته است. به این اعتبار «ارتباطات سیاسی» نمی‌تواند بیرون از این میدان به نظاره‌گری بنشیند و از مطالعه و حتی مداخله در فرایند انتخابات غافل بماند. به‌رغم این ضرورت متأسفانه به دلیل پرهزینگی سیاست ورزی و حضور در عرصه مطالعات و تحقیقات مسأله محور سهم و سرمایه ارتباطات در ایران هنوز از این حوزه کم است و ورود نهاد دانشگاه به مطالعه و پژوهش بهنگام انتخابات و تبلیغات با کندی و ناپیوستگی به انجام رسیده است. زمان و میدان پژوهش همان زمان و میدان وقوع امر سیاسی بوده و به این معنا تحقیق زنده و مبتنی بر رخدادها و وقایع جاری به انجام رسید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار