۱۲ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۱۸
کد خبر: ۲۶۷۵۴۲
مصطفی شریف، استاد اقتصاد دانشگاه علامه

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ضمن بیان این نکته که آب یک منبع عمومی است که باید به آن همچون سایر منابع که جنبه عمومی و ملی دارند نگریست، گفت: ما شش حوضه اصلی آبریز و ۳۱ حوضه فرعی در کشور داریم که باید در برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر قرار گیرند. درنظر نگرفتن آنها موجب رشد غده چرکینی خواهد شد که هربار به مسائل جدیدی دامن خواهد زد.




به گزارش عطنا به نقل از ایلنا، از ابتدای پاییز تاکنون کشاورزان حوضه آبریز زاینده‌رود در اعتراض به پایمال شدن حقآبه قانونی‌شان تجمعاتی برگزار کرده‌اند که اغلب با بی‌اعتنایی سیاست‌مداران و گاها با برخوردهای تند مواجه شده‌اند. با این حال، در روند رو به افول وضعیت کشاورزی و کشاورزان در منطقه بهبودی حاصل نشده و بنا بر گفته نمایندگانشان، آنها در پی ایستادگی برای احیای حقآبه‌هایشان هستند.


این اتفاقات بهانه‌ای شده برای بازبینی مجدد جایگاه حقآبه و سهمیه آب مورد استفاده کشاورزان در برنامه‌های توسعه‌ای کشور.مصطفی شریف، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی به ایلنا، گفت: آب یک مساله بسیار مهم در کشور، و ساماندهی آن یکی از وظایف اصلی دولت می‌باشد که درچارچوب برنامه‌های توسعه‌‌ای باید به آن پرداخته شود. متاسفانه در این حوزه رویکرد و برنامه منسجمی وجود ندارد.



در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، اولویت حقآبه‌های کشاورزان باید لحاظ شوند


وی افزود: آب یک منبع عمومی است که باید به آن همچون سایر منابع که جنبه عمومی و ملی دارند، نگریست. با این وجود این نکته را هم باید لحاظ کرد که برخی کشاورزان براساس سوابق گذشته حقآبه‌هایی داشته و دارند.


وی تاکید کرد: ضمن پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای، این اولویت را برای کشاورزان باید قائل شد. اینکه کشاورزان در هر منطقه‌ای چگونه زمین‌هایشان را با استفاده از آبی که در دسترس آنها بوده مشروب می‌کردند، در برنامه‌های توسعه‌ای باید لحاظ شود. نمی‌توان همه را سر صف خواند و به همه به یک اندازه آب رساند بلکه باید اولویت کسانی که حقآبه‌ داشته‌اند در تصمیم‌گیری‌های توسعه‌ای مدنظر قرار گیرد.



در حوزه روستایی و کشاورزی، فقر بیشتر است


شریف گفت: در امر توسعه بسیار مهم است که زوایای مختلف آن مورد توجه قرار گیرد. یکی از زوایای مهم آن فقرا هستند. طی بررسی‌های مختلف این نتیجه برای ما حاصل شده که قشر کشاورز جزو این دسته می‌باشند و در حوزه روستاها و کشاورزی فقر بیشتر است. این به معنای نبود فقر در شهر یا مشاغل صنعتی نیست و در مجموع، این مفهوم نسبی است. اما اگر فقر را به معنای تامین نشدن حداقل‌های زندگی‌ افراد در نظر بگیریم در حوزه روستایی و کشاورزی، افراد فقیر را بیشتر می‌توان پیدا کرد تا جاهای دیگر. بنابراین، برنامه اگر قرار است برنامه توسعه‌ای باشد بایستی از این زاویه وارد عمل شد که فقرا مدنظر قرار گیرند و ارتقا یابند.



حقآبه‌های محیط زیستی در ایران رعایت نمی‌شوند


این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود قوانین ضامن حقآبه‌ها در کشور، برخی نهادهای دولتی اقداماتی را انجام می‌دهند که در تضاد با آنها قرار دارند، بیان داشت: این پرسش را باید از کسانی پرسید که دارای مسئولیت هستند. نظر ما این است که اولویت‌ها باید رعایت شوند. اگر آب کم است برای همه باید رعایت شود و اگر هم به اندازه کافی وجود دارد، همه باید بهره‌مند شوند. یکی از ایراداتی که من خودم در موضوع آب به مدیریت کشور وارد می‌دانم بحث سهم و حقآبه‌های محیط زیست است. اکنون محیط زیست یکی از مظلوم‌ترین جایگاه‌ها را در ایران دارد و مدافع جدی‌ای ندارد. حقآبه‌ تالاب‌ها و بسیاری جاهای مختلف که نیازمند هستند، به درستی داده نمی‌شود. عوارض این مساله را در معضلاتی همچون به‌هم خوردن اکوسیستم‌ها و ریزگردها می‌بینید.



گفتگو و مشارکت ذینفعان دولتی و مردمی؛ ضامن ایجاد انسجام درونی در حوزه آب 


وی تصریح کرد: برداشت من این است که یک انسجام درونی در حوزه آب وجود ندارد. انسجام درونی زمانی یافت خواهد شد که ذینفعان در ارتباط با آب، دور هم جمع شوند و با یکدیگر گفتگو برقرار سازند. برخی از این ذینفعان دستگاه‌های دولتی از قبیل وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست هستند که دست‌اندرکار مدیریت و بهره‌برداری از آب هستند. بخش مهم دیگر ذینفعان مردم هستند. آنها را باید راضی نگه ‌داشت. البته این امر به معنای مورد پذیرش قرار دادن تمام خواسته‌های آنها نیست چراکه این رویکرد موجب نابودی چیزهای دیگر در جاهای دیگر خواهد شد. اگر افراد دارای حقی هستند که همه به درستی آن معترف هستند باید رعایت و به آنها داده شود یعنی در صورت کاهش میزان آب، حق آنها با توجه به این کاهش باید به آنها اعطا شود. در واقع، در امر مدیریت آب، مسئولان و سایر بهره‌برداران باید مشارکت پایدار داشته باشند. پایداری محیط زیست، کشاورزی و منابع آبی از مسائل مهم کشور ما هستند که باید رعایت و اجرا شوند.


شریف عنوان داشت: می‌بایستی در ارتباط با آب یک انسجام درونی در میان تمام دستگاه‌ها، نهادها و رویکردهای مردمی ایجاد گردد. ما شش حوضه اصلی آبریز و ۳۱ حوضه فرعی در کشور داریم که آنها باید در برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر قرار گیرند. درنظر نگرفتن آنها موجب رشد غده چرکینی خواهد شد که هربار به مسائل جدیدی دامن خواهد زد.



تشکل‌ها می‌توانند نمایندگان خوبی برای کشاورزان باشند


این عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان در خصوص تشکل‌های کشاورزان و جایگاه آنها در تصمیم‌گیری در این حوزه، اظهار داشت: هر تشکلی که به وجود بیاید یک نقطه قوت است و باید به آن بها داد. حتی دستگاه‌های دولتی باید آنها را یک نقطه قوت در نظر گیرند. یکی از کارهای مهم دستگاه‌های دولت این می‌تواند باشد که به تشکل‌ها قدرت بدهند و به نصایح و توصیه‌های آنها گوش فرادهند. تشکل‌ها می‌توانند نمایندگان خوبی برای مردم و کشاورزان باشند و زمانی اهمیت خواهند یافت که به تصمیمات و حرکت‌های قانونمندی که انجام می‌دهند، بها داده شود. در مقابل، ضعف آنها برای کشور ایجاد ضرر خواهد کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار