۰۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹
کد خبر: ۲۶۶۹۲۹
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه حقیقت و وحدت شاخصه اصلی کارکرد دانشگاه‌ها در جوامع است، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد که دانشگاهیان ایرانی و روس می‌توانند در کشف حقیقت و شکل‌دهی به وحدت میان دو کشور، نقشی کلیدی ایفا کنند.


به گزارش خبرنگار عطنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی سوم آذرماه در چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد کیش بر ضرورت همگرایی و همکاری بیشتر در جامعه بشری از طریق همکاری‌های دانشگاهی تأکید کرد و گفت: فلسفه شکل‌گیری نهاد دانشگاه علاوه بر ایجاد وحدت درونی در اذهان مردم یک جامعه می‌تواند به وحدت جوامع گوناگون نیز بینجامد.


وی با اشاره به رسالت اصلی دانشگاه، افزود: رسالت اصلی دانشگاه، کشف حقیقت و تولید دانش باهدف بالا بردن سطح آگاهی جامعه نسبت به خود و دیگری است و این آگاهی باید به‌گونه‌ای شکل بگیرد که به همگرایی و همکاری بیشتر میان نوع بشر، یاری رساند.


سلیمی در ادامه، دو ایده حقیقت و وحدت را به‌عنوان دو شاخصه اصلی کارکرد دانشگاه‌ها در جوامع برشمرد و افزود: اینک باید با توجه به تجربه پیشینی نسبت به روابط ایران و روسیه در سده‌های اخیر به سه پرسش بنیادین پاسخ دهیم.



نقش دانشگاهیان ایرانی و روس در شکل‌دهی به وحدت میان دو کشور



وی با طرح پرسش‌هایی از چگونگی روابط میان دانشگاه‌های دو کشور، بیان داشت: نخست آنکه، چگونه دانشگاهیان دو کشور می‌توانند در شکل‌دهی به شناخت بهتر از ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی هر یک از این جوامع دست یابند؟ دوم آنکه، چگونه می‌توانیم به ارائه تحلیل‌های واقع‌بینانه از روابط تاریخی میان مردمان ایرانی و روس بپردازیم؟ و سوم آنکه، چگونه می‌توانیم اذهان نسل جوان دو کشور را برای همگرایی و همکاری بیشتر میان دو جامعه سامان ببخشیم؟


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: به‌نظر می‌رسد که دانشگاهیان ایرانی و روس می‌توانند در کشف حقیقت و شکل‌دهی به وحدت میان دو کشور، نقشی کلیدی ایفا کنند.


وی با اشاره به تجربه دانشگاه علامه طباطبائی در همکاری با دانشگاه‌های روسیه، بیان داشت: تجربه همکاری با دانشگاه‌هایی از مناطق گوناگون سرزمین پهناور روسیه نیز گواه این است که علاقه‌مندی بسیاری از هر دو سو، میان دانشجویان و استادان ایرانی و روس برای افزایش شناخت و همکاری با یکدیگر به چشم می‌خورد. این امر به‌ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی نمودی چشمگیر داشته است. دانشگاه علامه طباطبائی بر پایه این چارچوب اندیشه‌ورزی، سیاست‌های اجرایی را برای افزایش شناخت و همکاری با دانشگاهیان روسیه در پیش‌گرفته است.


سلیمی به اقدامات و همکاری‌های انجام‌شده در طول مدت ارتباط با دانشگاه‌های روسیه اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی دوره‌های مشترک تحصیلی؛ برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های مشترک؛ اجرای برنامه‌های تبادل استاد و دانشجو؛ انجام پژوهش و انتشار کتاب‌ها و مقالات مشترک و تقویت بنیان‌های آموزش زبان روسی در ایران و زبان فارسی در روسیه از محورهای مهم این همکاری‌ها بوده است.


برخورداری از همکاری 11 دانشگاه و مؤسسه علمی روسیه برای پنج سیاست کلان



وی به همکاری دانشگاه‌های روسیه در اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری اشاره کرد و افزود: برای اجرای این پنج سیاست کلان، از همکاری 11 دانشگاه و مؤسسه علمی در روسیه برخوردار بوده‌ایم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: از آبان ۱۳۹۶ که سومین گردهمایی رؤسای دانشگاه‌های دو کشور در مسکو برگزار شد تا امروز؛ ما توانسته‌ایم سه دوره مشترک کارشناسی‌ارشد راه‌اندازی کنیم، سه همایش مشترک برگزار کنیم، میزبان ۷۶ دانشجوی روس برای فراگیری زبان فارسی در تهران باشیم، ۱۸ استاد روس در برنامه‌های علمی ما در تهران شرکت داشته‌اند، استادان ما در 6 دانشگاه روسیه به برگزاری درس گروهی و کارگاه در حوزه‌های مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و علوم اجتماعی پرداخته‌اند، ۲۳ دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی برای فراگیری زبان روسی به شهرهای مختلف این کشور سفرکرده‌اند، دو پژوهش مشترک انجام‌شده و یک کتاب مشترک به چاپ و درنهایت دو تفاهم‌نامه تازه نیز به امضا رسیده‌ است.


سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها، بیش از هر چیز بر بنیان این تفکر شکل‌گرفته‌اند که نسل کنونی دانشگاهیان دو کشور به آگاهی و شناخت بهتری از طرف مقابل دست‌یافته و پایه‌های وحدت و دوستی میان دو جامعه را پایه‌گذاری کنند و این انجام همان رسالتی است که بر دوش دانشگاه‌ها گذاشته ‌شده است.


گفتنی است در این اجلاس هریک از رؤسا و مسئولان دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به معرفی دانشگاه متبوع، ذکر زمینه‌های همکاری و ارائه پیشنهاد برای بهبود این روابط پرداختند که در جمع‌بندی این اجلاس در قالب بیانیه پایانی قرائت شد. ضمن‌آنکه تأکید بر ضرورت تداوم همکاری بین دانشگاه‌های روسیه و ایران و نیز تداوم برگزاری نشست رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه ازجمله مفاد این بیانیه بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار