۰۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۶۶۸۸۲
ghanbari eghtesad
استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اولین قدمی که باید در اقتصاد برداشته شود احیای پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام است.

به گزارش عطنا، محمدرضا قنبری در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه چگونه دولت می‌تواند پروژه‌های نیمه‌تمام خود را که از سال‌های قبل شروع‌شده است را تمام کند؟ آیا بهتر نیست این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود تا زودتر اجرا شوند؟ گفت: ما سال‌هاست که فریاد می‌زنیم این پروژه‌ها را واگذار کنید، این‌ها سرمایه‌های مملکت هستند که خوابیده و راکد مانده و بعضاً آن‌قدر زمانشان طولانی شده که مستهلک‌شده‌اند.


وی افزود: در برخی موارد افراد آمده‌اند زمین را گرفته و یک دیوار بالابرده‌اند اما کار نیمه‌تمام مانده و همین‌طور پروژه زمین‌مانده است، در موارد دیگر ساختمان هم ساخته‌شده و ماشین‌آلات نیز آورده است اما مواد اولیه نیاورده امکان استفاده از این‌همه سرمایه و امکانات را ندارد.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی بابیان اینکه اولین قدمی که باید در اقتصاد برداشته شود، احیای پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام است، تصریح کرد: دولت باید از پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام لیست برداری کند، شناسایی کامل انجام دهد.


وی با تأکید بر اینکه هرکدام از این پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام مشکلات خاص خودشان رادارند که نیاز به پیگیری دارد، افزود: باید مشکلات پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام را پیدا کنند و متناسب با شرایط، هرچه سریع‌تر به بخش خصوصی واگذار کنند.


قنبری با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی که پول‌های سرگردان زیاد است، توضیح داد: مردم می‌توانند به‌جای اینکه به دنبال ارز و طلا بروند به سمت سرمایه‌گذاری در بخش پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام سوق پیدا کنند، مردم زیادی هستند و مایل‌اند که درجایی سرمایه‌گذاری کنند و پول خود را در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند؛ اگر این اتفاق رخ دهد دولت پولی در اختیار خواهد گرفت که دیگر به بخش‌هایی ازجمله ارز و طلا نمی‌رود و از طرفی اقتصاد کشور به سمت تولید می‌رود.


 استاد دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه باید واگذاری واقعی صورت گیرد نه واگذاری خصولتی، نه واگذاری فامیلی و نه واگذاری بر پایه ژن خوب باید واگذاری واقعی باشد.


وی ادامه داد: باید برای پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام قیمت مناسبی مشخص شود و اگر سرمایه‌گذاری قسمتی از سرمایه اولیه را دارد، بقیه‌اش را دولت وام دهد و بانک‌ها هم در این زمینه به سرمایه‌گذاران کمک کند تا این بخش رونق پیدا کند.


قنبری با توضیح درباره اینکه باید لیست پروژه‌های نیمه‌تمام را دولت تهیه کند؛ در پروژه‌های نیمه‌تمام ساختمان‌هایی وجود دارد که تاریخی شده‌اند یا برخی ماشین‌آلاتشان مستهلک‌شده، بعضی‌ها ساختمانشان مستهلک‌شده است؛ باید لیست پروژه‌های نیمه‌تمام تهیه شود و با قیمت‌گذاری واقعی بررسی شود که هرکدام از این پروژه‌ها مشکلش چیست و متناسب با شرایطی که پروژه‌ها دارند برایش برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.


استاد اقتصاد دانشگاه با توضیح اینکه نمی‌توانیم برای همه پروژه‌های نیمه‌تمام یک نسخه بپیچیم، تأکید کرد: بعضی پروژه‌های نیمه‌تمام را حتی بدون هیچ پیش‌پرداختی می‌توان به یک متخصص و کننده کار واگذار کنند و آن متخصص کار را دست بگیرد.


وی تصریح کرد: در تمام دنیا افراد یا گروهی توانمند و متخصص در مقابل یک مبلغ جزئی به پروژه‌های نیمه‌تمام را به آن‌ها واگذار کرده‌اند و آن‌ها هم تخصصشان را آورده‌اند و این پروژه‌ها را سروسامان داده‌اند؛ این در حالی است که اگر هدفمان سر و پا کردن این پروژه‌هاست الآن وقت این است که با واگذاری آن‌ها سروسامانی به آن‌ها بدهند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار