۳۰ آبان ۱۳۹۷ ۲۰:۲۷
کد خبر: ۲۶۶۵۴۵
فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مشکل قانونی و ساختاری در مدیریت بحران کشور، افزود: دولت باید لایحه‌ای درباره مدیریت بحران تنظیم کند و به مجلس ارائه دهد، چراکه در حال حاضر مدیریت بحران به‌صورت موقت و بدون مسئولیت کامل اقدام به امدادرسانی می‌کند.


به گزارش خبرنگار عطنا، فرهاد تجری، 29 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه همایش ملی «یک‌سال پس از زلزله کرمانشاه: تجربه و سیاست‌ها» در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، (گزارش تصویری) گفت: مردم ایران در حادثه زلزله کرمانشاه سنگ تمام گذاشتند و باید دست تک‌تک آنها را بوسید، شاید نتوانم خیلی علمی صحبت کنم اما تجربیاتی که در این حادثه به دست آوردم را در چند جمله‌ای بیان می‌کنم.


وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور ما نصف کاره رها کردن اکثر پروژه‌های زیرساختی است، اظهار کرد: این مسئله در بازسازی مناطق زلزله‌زده هم رخ داده است که بعد از یک‌سال از حادثه زلزله هنوز بازی‌سازی خانه‌ها تکمیل نشده است.


تجری خاطرنشان کرد: نیازمند یک‌نهاد متمرکز در زمان‌های بحرانی هستیم، اکنون هیچ نهاد متمرکزی در حوزه بحران‌ها در ایران وجود ندارد که صرفاً در این حوزه فعال باشد و نهادهای مختلفی در زمان وقوع حادثه بخشی از امداد‌رسانی را انجام می‌دهند و هیچ نهاد رسمی متمرکزی که صرفاً کارش همین امدادرسانی در سوانح طبیعی باشد، وجود ندارد.


وی با اشاره به وجود مشکل قانونی و ساختاری مدیریت بحران کشور، افزود: دولت باید لایحه‌ای درباره مدیریت بحران تنظیم کند و به مجلس ارائه دهد، چراکه در حال حاضر مدیریت بحران به‌صورت موقت و بدون مسئولیت کامل اقدام به امدادرسانی می‌کند.



خبر زلزله کرمانشاه ابتدا از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی شد



تجری در ادامه به بیان تجربه خود از حادثه زلزله سرپل ذهاب پرداخت و گفت: ساعت 9:45 صبح تلویزیون ما اعلام کرد که در عراق زلزله رخ داده است، درحالی‌که زلزله در سرپل ذهاب رخ داده بود و از همان ابتدا نظام اطلاع‌رسانی ما دچار اشتباه و خطا بود و باعث گمراهی شد.


نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خبر زلزله کرمانشاه ابتدا از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی شد و مردم در شبکه‌های مجازی سریع‌تر از صدا‌و‌سیما زلزله سرپل ذهاب را اطلاع‌رسانی کردند.


وی با اشاره به اینکه امداد‌رسانان اورژانس کشور از همان لحظات اولیه وقوع زلزله شروع به امدادرسانی و ارائه کمک به آسیب‌دیدگان کردند، بیان کرد: تشکر ویژه‌ای باید از پیرحسین کولی‌وند، رئیس اورژانس صورت بگیرد، چراکه از همان ساعات اولیه به بنده اعلام کرد که از تهران با ماشین راه افتادیم و صبح زود به شهر سرپل ذهاب رسیدیم و هنگام امدادرسانی شخصاً در این شهر بودند.


تجری ضمن قدرانی از کمک‌های نیروهای مسلح، گفت: در لحظات اولیه صبح نیروهای ارتش وارد شهر شده و امدادرسانی را شروع کرده بودند، همچنین نیروهای سپاه خاتم‌الانبیاء تلاش کردند در بخش‌های روستایی به امدادرسانی بپردازند. ضمن‌آنکه به گفته نماینده صلیب سرخ در امر امدادرسانی زلزله سرپل ذهاب رکورد زده شد.


نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی درباره میزان خسارات وارده شده نیز بیان کرد: یکی از عوامل کمتر شدن خسارت نسبت به زلزله رودبار و بم تفاوت در سازه‌های شهر سرپل ذهاب بود درحالی‌که سازه‌های شهر بم بیشتر خشتی بود و خسارات بیشتری به‌وجود آمد و این مسئله باعث شد خسارت جانی کمتری نسبت به زلزله بم در سرپل ذهاب را شاهد باشیم.



نقش پررنگ نیروهای نظامی در امدادرسانی در زلزله کرمانشاه



وی افزود: رسانه‌های آنلاین سریع‌تر از صداوسیما اطلاع‌رسانی می‌کردند بااین‌حال صداوسیما در روزهای بعد نیز بهتر شد و عمق فاجعه را به‌خوبی نشان داد و نقش مهمی در به حرکت درآوردن مردم جهت مشارکت در امر امدادرسانی داشت.


تجری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش پررنگ نیروهای نظامی در امدادرسانی، گفت: سپاه توزیع چادر در روستاها و ارتش نیز توزیع چادر در شهرها را بر عهده گرفت و شرایطی به‌وجود آمد که نجات جان انسان‌ها سریع‌تر انجام پذیرفت و در ادامه حضور مردم و کمک‌های آنها بزرگ‌ترین مرهم بر دل زلزله‌زدگان شد.


وی تصریح کرد: همچنین دولت، گروه‌های بهزیستی و مددکاری اجتماعی تمام تلاش خود را انجام دادند تا از خسارت‌های بیشتر جلوگیری شود.


نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: میزان خودکشی در مناطق زلزله‌زده نسبت به سال‌های عادی اگر کاهش نیافته باشد، افزایشی نیز نداشته است، درحالی‌که در زلزله‌های مشابه این مسئله وجود داشت.


وی با اشاره به اینکه ما نباید مناطق زلزله‌زده را فراموش کنیم، اظهار کرد: کسی نافی و منکر زحمات دولت و مسئولان نیست، اما روند ساخت‌و‌ساز برای بالا بردن قیمت آهن‌آلات و مصالح ساختمانی بسیار کند شده است، این مناطق برای وضعیت خاص پس از حادثه دچار رکود مالی است.


تجری در پایان افزود: کاش کمک‌های ساخت‌وساز به نحوی می‌توانست ادامه داشته باشد، چون به لحاظ مالی خانواده‌ها در مناطق زلزله‌زده در شرایط بدی قرار دارند، بسیاری از ساختمان‌ها اسکلت‌بندی شده اما پولی برای تکمیل آنها وجود ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار