۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۶۶۲۱۳
عبدالله معتمدی، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی بالینی و عمومی این دانشگاه و دبیر این همایش

دبیر علمی همایش «سالمندی در ایران با رویکرد روانی-اجتماعی» با اشاره به اینکه پیامدهای مسئله سالمندی در ایران بسیار متفاوت از سایر کشورها است، گفت: بر اساس سرشماری سال 95 بیش از 9 درصد جمعیت ایران را افراد 60 سال به بالا تشکیل می‌دهند، این نسبت در مقایسه با سایر کشورها درصد پایینی است، ولی سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران سریع‌تر از سایر نقاط دنیا است.


به گزارش خبرنگار عطنا، عبدالله معتمدی، عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی بالینی و عمومی دانشگاه علامه طباطبائی 28 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه همایش «سالمندی در ایران با رویکرد روانی-اجتماعی» در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده ‌روان‌شناسی این دانشگاه، (گزارش تصویری) گفت: اندیشه برگزاری این همایش از دو سال پیش مطرح شد و از یک‌سال قبل به‌صورت جدی و با کسب مجوز از دانشگاه آغاز شد.


وی با اشاره به دلایل برگزاری این همایش، بیان کرد: ازآنجایی‌که به‌نظر می‌رسد دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم تربیتی و همچنین دانشکده‌ علوم اجتماعی باوجود تلاش‌هایی که در این زمینه کرده‌اند، نتوانسته‌اند آن‌طور که اقتضا می‌کند این موضوع را محقق کنند و این همایش را به‌عنوان دستاویزی برای تلاش بیشتر این دانشکده‌ها در این حوزه مهم برگزار می‌کنیم.


معتمدی با بیان اینکه براساس سرشماری سال 95 بیش از 9 درصد جمعیت ایران را افراد 60 سال به بالا تشکیل می‌دهند، گفت: البته این نسبت در مقایسه با سایر کشورها به‌خصوص کشورهای اروپایی و صنعتی درصد پایینی است، ولی سرعت رشد جمعیت سالمندی در ایران سریع‌تر از سایر نقاط دنیا است و تقریباً سه برابر سریع‌تر از سایر کشورها است.


وی خاطرنشان کرد: مسئله سالمندی در ایران بسیار متفاوت از سایر کشورها است و پیامدها، اقتضائات و مسائل مختلفی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران ایجاد می‌کند.



233 چکیده مقاله به همایش «سالمندی در ایران با رویکرد روانی-اجتماعی» ارسال شد



معتمدی در ادامه به ارائه آمارهایی پرداخت و گفت: ازآنجایی‌که برخی از آمارها در سال 2050 از نسبت جمعیتی 30 درصد در ایران خبر می‌دهند که به معنای تغییر ترکیب بافت است، هرم جمعیتی در دنیا و در ایران به سمت مستطیلی شدن پیش می‌رود و در چند سال آینده تعداد سالمندان بیشتر از متولدان خواهد بود.


دبیر علمی همایش «سالمندی در ایران با رویکرد روانی-اجتماعی» یادآور شد: سال 1356 در ایران امید به زندگی 55 سال بوده است و امروز سن امید به زندگی برای زن‌ها به 76 سال و در مردان به 74 سال رسیده است، بنابراین سن امید به زندگی افزایش‌یافته است اما درعین‌حال نرخ زادوولد کمتر شده که این مسئله باعث افزایش پدیده سالمندی در ایران شده است.


وی درباره این همایش اظهار کرد: در وهله اول 233 چکیده مقاله به همایش ارسال‌شده که پس از بررسی، خلاصه مبسوط مقالات را دریافت کردیم و از بین خلاصه مقالات، 126 مقاله پذیرفته شد که 23 مقاله از آنها به شکل شفاهی ارائه خواهد شد و بقیه مقالات شامل 103 مقاله به‌صورت پوستر در سالن ارائه‌شده است اما این به معنای کم‌اهمیت بودن این مقالات نیست، بلکه احساس شد اگر اینها به‌صورت پوستر باشند مؤثرتر واقع می‌شوند.


معتمدی با اشاره به اینکه ایده هسته‌های پژوهشی یکی از ایده‌های کاربردی در دانشگاه است، اظهار کرد: هسته پژوهشی سالمندی موفق شده در این مدت چندین جلد کتاب و تعدادی مقاله ارائه دهد که این همایش نیز نشئت‌گرفته از مباحث همین هسته پژوهشی است که ما آمادگی گسترش این هسته پژوهشی را داریم، براین‌اساس از ریاست دانشگاه درخواست داریم تا تأسیس پژوهشکده مطالعات سالمندی را در دستور قرار دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار