جمعه، 20 تیر 1399 20:10:07
آخرین اخبار

تحلیل محتوای ویژگی های شرکت های دانش بنیان

knowledgemanagementمعیارهای جدید بودن فناوری و ظهور صنایع جدید در قالب تعریف بخش و فناوری بالا یا متوسط؛ جوان بودن شرکت‌ها؛ اندازه شرکت ها، استقلال شرکت‌ها بیانگر ویژگی‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان هستند.

 

چکیده

موتور محرک اقتصاد دانش بنیان شرکتهاى دانش بنیان هستند که نقشی کلیدی در توسعه اقتصاد دانش محور دارند. این شرکت ها در هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی، اقتصادی و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر نقش دارند. در متون علمی، عباراتی نظیر جامعه دانشی، هوشمندی، سازمان‌های یادگیرنده و یا سازمان‌های دانش بنیان مورد استفاده زیادی قرار گرفته اند. به این مفهوم که سازمان ها باید از طریق یادگیری به صورت هوشمندانه عمل کنند. مفهومی که ما از شرکت های دانش بنیان دنبال می کنیم مطابق مبانی نظری و مرور ادبیات نشان می دهد که این مفهوم بیشتر با مفاهیم شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های نوپا، صنایع با فناوری بالا، شرکت‌های جدید تکنولوژی-بنیان و شرکت‌های زایشی ارتباط و همپوشانی دارد. در این پژوهش تلاش شده است تا با توجه به تعاریف ارائه شده در متون علمی و با استفاده از روش تحلیل محتوا، رویکردهای اصلی موجود در تعاریف شناسایی شده و دسته بندی مناسبی از آن‌ها ارائه گردد. بر اساس تحلیل محتوای تعاریف ارائه شده توسط محققان مختلف و همچنین ویژگی های ارائه شده در مطالعات گوناگون، معیارهای جدید بودن فناوری و ظهور صنایع جدید در قالب تعریف بخش و فناوری بالا یا متوسط؛ جوان بودن شرکت‌ها؛ اندازه شرکت ها؛ استقلال شرکت‌ها، موضوع فعالیت شرکت ها که به بهره برداری از دانش فنی جدید یا فناوری و تمرکز بر تحقیق و توسعه اشاره دارد و ویژگی موسسان، بیانگر ویژگی‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان هستند.

نویسندگان:

محمدصادق خیاطیان: دانشجوی دکتری،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی

سید حبیب اله طباطبائیان: دانشیار،گروه مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی

مقصود امیری: استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی

مهدی الیاسی: استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی

( منبع: فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع سازمانی – دوره ۵، شماره ۲، تابستان ۱۳۹۴. )

 

برای دریافت اصل مقاله، اینجا کلیک کنید.

 

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *