۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۳:۳۳
کد خبر: ۲۶۵۶۷۶
حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با تدریس تخصصی علوم ورزشی در این دانشگاه، بیان کرد: ما واقعاً درک کرده‌ایم که در دانشگاه تخصصی علوم انسانی نمی‌توان این بُعد بنیادین و تأثیرگذار زندگی اجتماعی را که در علوم ورزشی گریزناپذیر است، نادیده بگیریم، به‌همین دلیل سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده‌ایم تا بتوانیم به‌سرعت این حوزه مطالعات علمی را در دانشگاه علامه طباطبائی گسترش دهیم.


به گزارش خبرنگار عطنا، حسین سلیمی، 23 آبان‌ماه در مراسم افتتاحیه «اولین همایش ملی کاوش در علوم ورزشی» که در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، (گزارش تصویری) ضمن خیرمقدم حضور محققان، استادان و دانشجویان، گفت: امیدواریم از نتایج تلاش‌ها و اثرات این همایش در سیاست‌گذاری کشور نه‌فقط در جامعه علمی بلکه در تمامی سطوح استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه پدیده‌های جهان دائماً در حال تغییر هستند، افزود: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ماهیت ایده‌ها به‌طور مداوم در حال دگرگونی است، پدیده‌ها همیشه در حال کنش و واکنش هستند، پدیده‌های اجتماعی-انسانی ریشه‌های بومی خودشان را در عرصه جهانی پیدا می‌کنند، امروزه هیچ پدیده‌ای نیست که فقط متعلق به یک جامعه باشد، همه پدیده‌ها گستره جهانی دارند و هیچ پدیده‌ای نیست که منحصربه‌فرد و بی‌ارتباط با دیگر پدیده‌های اجتماعی باشد.



ورزشی به‌عنوان یک جزء گریزناپذیر زندگی اجتماعی انسان معرفی شده است



سلیمی ادامه داد: امروزه یک پدیده مستقل در جامعه بشری قابل‌شناسایی نیست و ازآنجایی‌که اقتصاد با حوزه‌های فرهنگ، سیاست، حقوق و حوزه‌های دیگر زندگی اجتماعی در ارتباط است، هیچ‌کس نمی‌تواند اقتصاد را به‌تنهایی موردمطالعه قرار دهد و به‌همین دلیل هم هست که ما در دنیای امروز با علومی مواجه هستیم که ضمن الزام بر مطالعه بر پدیده‌های بومی باید گستره جهانی داشته باشد و نمی‌تواند ارتباط خود با علوم دیگر را قطع کند. ما امروز با علوم ورزشی مختلفی مواجه هستیم؛ علومی که به‌خوبی می‌توان هر دو این ابعاد را در آن مشاهده کرد.


سلیمی با اشاره به کتاب «جهانی شدن و ورزش»، بیان کرد: در این کتاب ورزش و زندگی ورزشی به‌عنوان یک جزء گریزناپذیر زندگی اجتماعی انسان معرفی شده است، ورزش ابعاد مختلفی شامل ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، روانی و اقتصاد سیاسی دارد که در عرصه جهانی موردتوجه است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مظهر و نماد جهانی‌شدن در عصر ما بعد اجتماعی و ورزشی زندگی است، گفت: ورزش‌ در گستره جهانی علاوه بر حکمرانی و مدیریت، جریان‌های جهانی را نیز شکل می‌دهد، همچنین اقتصاد سیاسی را اداره می‌کند، دولتی نیست و حتی در حال حذف دولت‌ها را در این فرآیند پیچیده جهانی است، بنابراین بر تمام ابعاد زندگی بشر تأثیر زیادی می‌گذارد.



ساختار ورزش کشور به‌جایی رسیده است که نیاز به نظرات دانشگاه در آن وجود دارد



وی ادامه داد: وقتی‌که ما درباره علوم ورزشی صحبت می‌کنیم درواقع درباره دانش جهانی سخن می‌گوییم که به‌غایت با دانش‌های دیگر درهم‌تنیده‌اند؛ این نکته در برنامه‌ریزی این همایش هم رعایت شده است.


سلیمی افزود: ما واقعاً درک کرده‌ایم که در دانشگاه تخصصی علوم انسانی نمی‌توانیم این بعد بنیادین گریزناپذیر، حیاتی و تأثیرگذار زندگی اجتماعی و دقت علمی در آن را نادیده بگیریم، بنابراین سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده‌ایم تا به‌سرعت بتوانیم این دانشکده و به‌طورکلی حوزه مطالعات علمی در دانشگاه علامه طباطبائی را گسترش دهیم.


وی با اشاره به اقبال دولت نسبت به دانشگاه، بیان کرد: ازآنجایی‌که ساختار ورزش کشور چه به لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظام مدیریتی به‌جایی رسیده که نیاز به دانشگاه‌ در آن وجود دارد دولت نیز اقبالی جدی به سمت دانشگاه نشان می‌دهد و این آگاهی در آن به وجود آمده که به دانشگاه‌ نیازمند است، به‌طوری‌که از ما خواسته شد تا برای مشکلات حاد اجتماعی راه‌‌حل پیدا کنیم و ما نیز در خصوص مطالعه و بررسی و ارائه راه‌حل در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم.



جامعه ایران در حوزه اقتصادی، یک جامعه موقتی است



سلیمی با بیان اینکه مشکلات ساختار مدیریت ورزشی با مصلحت‌های جناحی حل نمی‌شود، گفت: امروز در ساختار مدیریت ورزشی کشور نقص‌ها و مشکلاتی را مشاهده می‌کنیم که این مشکلات با جلسات چندساعته، تصمیم‌گیری‌های دفعی و مصلحت‌های جناحی حل نمی‌شود، بلکه ما نیازمند تدوین و بررسی‌های دقیق علمی هستیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه جامعه ایران در حوزه اقتصادی، یک جامعه موقتی است، بیان کرد: بخش خصوصی ما صرفاً یک تسهیلات موقت برای منافع کوتاه‌مدت است، به این معنا که به‌جای بازسازی بنیادی، به ترمیم حوزه‌ها اکتفا می‌کند، به راین ‌اساس اگر با کمک دانشگاه‌ این عرصه سرنوشت‌ساز را مطالعه نکنیم بازهم کنش‌های ما کوتاه‌مدت و بحران‌آفرین خواهد بود.


سلیمی در پایان اذعان کرد: امیدوارم که با مباحثی که استادان طرح خواهند کرد و همچنین با مشارکت دانشجویان، این همایش دستاوردهایی هم داشته باشد تا بتواند در سیاست‌گذاری ورزشی کشور مفید واقع شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار