۰۳ بهمن ۱۳۹۴ ۰۵:۲۵
کد خبر: ۲۶۵۶۷
Doctor-Forghani
dr.Forghaniبه گزارش عطنا و به نقل از انجمن متخصصان روابط عمومی استان یزد، «دکتر محمد مهدی فرقانی» رییس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی، «روابط عمومی» و «روزنامه‌نگاری» را دو شغل حرفه‌ای و تعریف ‌شده دانست که قواعد و چارچوب‌های خاص خود را دارند.
فرقانی در این نشست علمی که با موضوع «مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها» ، در محل پردیس دانشگاه یزد برگزار شد دو ویژگیِ ضابطه‌مندی و نیازمندی به تخصص ‌و آموزش را دلیلِ «حرفه» تلقی‌شدنِ این مشاغل دانست و «نظام جامعِ روزنامه‌نگاری» را نمونه‌ای از این مدعا بیان کرد.
رییس یزدی‌تبارِ دانشکدۀ ارتباطاتِ دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست که فعالان و علاقه‌مندانِ روابط‌عمومی و رسانۀ استان یزد حضور داشتند، درباره مسئولیت‌های اجتماعیِ روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها سخن گفت و این مسئولیت‌ها را در دو بخشِ اخلاقی و حقوقی تقسیم‌بندی کرد.
وی با بیان این سخن «این را می‌گویم که همۀ مسئولان بلند پایه بشنوند» گفت: حقوق به‌معنای نیازهایی است که شاغل برای انجامِ درست مسئولیت‌هایش به آن نیاز دارد.
او حقوق مشترکِ شاغلان روابط عمومی و رسانه را استقلال حرفه‌ای، دانش، تخصص، مهارت، وابسته نبودن به قدرت و ثروت، برخورداری از امنیت شغلی، بیمه و نیز بازنشستگی بیان کرد و حق پرسشگری، حق بیان حقیقت، پاسخ‌گو کردن مسئولان و جست‌وجوی آزاد اطلاعات را جزو حقوق روزنامه‌نگاران نام برد.
فرقانی به مسئولیت‌های اخلاقی روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها اشاره کرد و  گفت: متاسفانه ما در یکی از بحران‌های اخلاقیِ تاریخ ایستاده‌ایم؛ چراکه دستاوردهای اخلاقی و فرهنگی خود را در مواجهه با مدرنیته و پست مدرنیسم از دست داده‌ایم.
وی به تفاوت‌های عصر سنتی و مدرن و پست‌مدرن اشاره کرد و گفت: تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای یکی از سازوکارهای دنیای مدرن برای دفاع از حقوق و نظارت بر عملکرد و رسیدگی به تخلف‌هاست، اما متاسفانه ما در هجوم مدرنیسم داشته‌ها و ارزش‌های گذشته خود را از دست داده‌ایم و در عین حال، دستاوردهای مدرنیسم را نیز فرا نگرفته‌ایم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر ارتباطِ میان حقوق و اخلاق افزود: نتوانسته‌ایم مسئلۀ اخلاق را به برخی دوستان و روزنامه‌نگاران بقبولانیم، و دلیل آن هم ارضا نشدنِ نیازها و حقوق روزنامه‌نگاران و روابط عمومی‌ها است.
به گفته وی، سال‌هاست در ایران میثاق اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران تدوین شده، اما پس از سال‌ها هنوز این تعهدنامۀ اخلاقی اجرا نشده است.
نویسنده کتاب ارتباطات سنتی در ایران اضافه کرد: یکی از دلایل‌ عقب‌تر بودنِ کشور ما از برخی کشورهای توسعه‌یافته، پایبندی به سنت‌ها و نپذیرفتن نوآوری است؛ درحالی‌که ویژگی دنیای پست‌مدرن، آشتی‌دادنِ سنت با نوآوری است.
فرقانی گفت: به‌نظرم در این شرایط نیز باید کدها و اصول اخلاقی رعایت شوند؛ چراکه در غیر این‌صورت، فساد در جامعه فراگیر می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار