۳۰ دی ۱۳۹۴ ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۶۴۱۲
nave-ebrahimبه گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، در نشست تخصصی توسعه تحصیلات تکمیلی رشته علوم و مهندسی آب که شامگاه گذشته 29 دی‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: وزارت علوم در دوره جدید بر استقلال دانشگاه‌ها تأکید دارد و این اختیار را به دانشگاه‌ها داده تا واحدهای درسی را اضافه کنند و حتی افزودن رشته‌ها باید به نحوی باشد که دانشگاه مشکلات منطقه را بررسی و در جهت نیازهای موجود رشته تحصیلی راه‌اندازی کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم، با بیان این‌که گروه‌های برنامه‌ریزی آموزشی در وزارت در جهت هماهنگی و یکپارچه‌سازی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم که یک گروه خاص در وزارت علوم توسعه رشته‌ها و تولید علم را به دست بگیرد، هم اکنون که دانشگاه‌ها رشد کردند، هیئت‌های علمی باید مشارکت کنند و انجمن‌های علمی کار را به دست بگیرند. وزارت علوم نیز همکاری و همفکری و اگر نیاز باشد تسهیل و کمک می‌کند.

نوه ابراهیم در خصوص درخواست اساتید رشته آب مبنی بر استقلال این رشته، گفت: اگر برنامه‌ای در این خصوص به دفتر برنامه‌ریزی ارائه شود از ان حمایت می کنیم اما در نهایت مجوز رشته در شورای گسترش وزارت علوم صادر می شود که ترکیب آن با شورای برنامه ریزی متفاوت است و این شورا نیز ملاحظات اجرایی دارد.

وی بابیان این‌که گاهی تولید یک‌رشته دشوارتر از ساخت یک ماشین می‌شود اظهار کرد: درخواست‌های مطرح‌شده باید ازلحاظ نظری به‌خوبی حمایت و توجیه و به‌اندازه کافی مستندسازی شوند البته باید به این امر هم توجه داشت که نباید خود را محدود کنیم و تولید دانش نباید متوقف شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم ادامه داد: نباید بگوییم بدون ایجاد دانشکده مستقل نمی‌توان توسعه‌ای در این رشته ایجاد کرد. در حال حاضر رشته باید تولید شود و سپس با گسترش آن می‌توان در خصوص ایجاد دانشکده مستقل تصمیم‌گیری کرد.

همچنین در این نشست دکتر سید محمود کاشفی پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، بابیان این‌که شرایطی پیش‌آمده که احساس می‌شود رشته "علوم آب" مظلوم واقع‌شده است، گفت: رشته آب در وزارت علوم متولی ندارد؛ در حال حاضر رشته‌های بسیاری از آب منشعب شده‌اند و لازم است در خصوص بخش آب به‌صورت ویژه کار شود.

وی افزود: اکنون به رشته‌های مرتبط با موضوع آب بی‌توجهی می‌شود و نه‌تنها توسعه‌ای در رشته‌های آب ایجاد نشده است بلکه از توسعه آن نیز جلوگیری می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این انتظار وجود دارد که نگاه ویژه‌ای به بخش آب در وزارت علوم ایجاد شود.

همچنین در این نشست دکتر مهدی قمشی عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز و مشاور استاندار خوزستان در امور آب، گفت: مسئله آب در کشور بسیار مهم و جایگاه آن مشخص است؛ اکنون مسائل آب بسیار پیچیده شده است.

وی ادامه داد: کشور ما دچار تنش آبی است و میزان مصرف آب از شاخص‌های بحرانی گذشته است. این وضعیت نشان می‌دهد که کشور نیاز به برنامه‌ریزی دقیق در مسائل آب دارد.

عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز بابیان این‌که برای مسائل آب باید رشته مستقل آب داشته باشیم، عنوان کرد: تجربه این دانشکده بسیار موفق بوده و تفکیک رشته آب از کشاورزی موجب ارتقای علمی سطح فعالیت دانشکده و دانشجویان شده است؛ در این خصوص هم دانشجویان، اساتید و هم بخش صنعت راضی‌تر بودند، انتظار داریم که تجربه دانشگاه شهید چمران اهواز به سایر دانشگاه‌ها منتقل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار