۱۴ آبان ۱۳۹۷ ۱۸:۲۹
کد خبر: ۲۶۳۹۴۸
taghavi

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی درباره تأثیر اجرای دور جدید تحریم‌ها، گفت: یک‌سری از کشورها مانند چین و هند اعلام کرده‌اند که باید از ایران نفت وارد کنند و البته مهم این است که میزان واردات این کشورها چقدر باشد.


به گزارش عطنا به نقل از اقتصاد ایرانی، مهدی تقوی افزود: سهمیه ایران در اوپک ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه است که با این تحریم‌ها اگر بتوانیم میزان تولید را حداقل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهیم، وضع اقتصاد بد نخواهد شد و حتی با برنامه‌ریزی به‌سمت بهتر شدن هم می‌توان گام برداشت و باید گفت تحریم‌ها تأثیر چندانی نخواهد داشت.


وی تصریح کرد: البته امیدوارم عربستان نتواند نفت بیشتری صادر کند که در این صورت کمبود نفت در بازارهای جهانی احساس خواهد شد.


تقوی با بیان اینکه اگر ایران نفت کمتری تولید کند به حتم تأمین میزان نیاز کشورها دچار مشکل خواهند شد، گفت: این مسئله ممکن است سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود که البته پیش‌بینی میزان دقیق این افزایش بسیار سخت است.


وی تأکید کرد: با توجه به دور جدید تحریم‌ها، قادر به صادرات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نخواهیم بود اما امورات کشور به‌تدریج می‌گذرد.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: آمریکایی‌ها به‌عنوان یکی از طرفین، برجام را امضا کرد و این مسئله را حل کردند اما ترامپ به‌اصطلاح دبه درآورد و به‌عنوان یک آدم لوس و بی‌تفاوت و با رفتارهای بچگانه و نمایشی دست به نقض تعهدات زد.


وی با اشاره به اینکه هنگام امضای برجام بسیاری از مسائل حل و تحریم‌ها برطرف شد اما رئیس‌جمهور فعلی آمریکا تمام تعهدات را در این زمینه نقض کرد، گفت:‌ اکنون دولت‌های آسیایی مانند چین و هند به کمک ایران آمده‌اند و در سطح بین‌المللی اعلام کرده‌اند که مجبورند از ایران نفت وارد کنند بنابراین با این اقدام، رساندن صادرات نفت ایران به صفر غیرممکن است و این احتمال اصلاً وجود ندارد.


تقوی تصریح کرد: اینکه با کاهش صادرات نفت ایران چقدر در بازارهای جهانی کمبود نفت احساس شود را از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد و مدتی باید بگذرد تا تأثیر خود را روی قیمت‌های جهانی نشان دهد.


وی درباره کارشکنی‌های آمریکا در کاهش قیمت نفت، گفت: درواقع اگر ایران نفت کافی (تا جایی که می‌تواند) صادر نکند به حتم قیمت نفت افزایش می‌یابد زیرا وقتی عرضه کم شود در نتیجه قیمت بالا می‌رود.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: این مسئله به‌نفع هیچ‌کس نیست و کشورهایی که قرار است نفت ایران را خریداری کنند با افزایش هزینه‌های تمام شده تولید مواجه خواهند شد.


وی افزود: باید کشورهای مختلف راهکاری برای رفتارهای ترامپ پیدا کنند تا بیش از این متضرر نشوند. ضمن‌آنکه امیدوارم در ماه‌های آینده و با توجه به دور جدید تحریم‌ها، ایران لطمه نخورد.


تقوی درباره وضعیت اقتصادی در ماه‌های باقی مانده از سال ۹۷، گفت: تحریم‌ها روی درآمدهای دولت اثر دارد و اگر نفت کمتری صادر کنیم درنتیجه درآمد ارزی کمتری خواهیم داشت ولی اگر کمتر صادر کردن ما بتواند موجب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود این مسئله می‌تواند موجب جبران ارزی کاهش تولید و صادرات شود.


وی اضافه کرد: در ماه‌های گذشته یکی، دو مورد شوک قیمتی اتفاق افتاد و قیمت نفت افزایش یافت بنابراین با پیش‌بینی اینکه عرضه در سطح بازارهای جهانی کم خواهد شد، می‌تواند منجر به ذخیره‌سازی و بیشتر خریدن نفت از سوی کشورهای دیگر شود که درنهایت قیمت را بالا خواهد برد.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی خاطر نشان کرد: اگر ایران ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت را می‌توانست صادر کند، ارز بیشتری دریافت می‌کرد اما اکنون شاهد وارد شدن مقداری فشار به اقتصاد ایران خواهیم بود که البته این فشار آن‌گونه نیست که کمر اقتصاد ایران را بشکند زیرا هند و چین با خرید نفت به کمک ما آمده‌اند.


وی ادامه داد: همچنین وزیر نفت از بورس نفت و انرژی خبر داده که این اقدام می‌تواند به نفع ما باشد، زیرا نفت به افراد فروخته می‌شود و این افراد نسبت به صادرات اقدام خواهند کرد و ترامپ و دولت آمریکا نمی‌توانند این بخش را تحریم کنند، زیرا دولت صادرکننده نفت نیست بنابراین تحریم مردم هم ممکن نیست.


تقوی در پایان بیان کرد: امیدوارم اقدامات ترامپ روی اقتصاد ما تأثیر منفی زیادی نداشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار